2021-06-30, 22:47
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Men seriöst vad är Centerns ”end game” här egentligen?

De bränner broar till borgarna, gör sig omöjliga och obstruerar mot vänstern, trots att vänstern sträckt ut en hand och förklarat att de inte kommer ställa några stora krav nu framöver osv.

Jag tycker Centerns agerande verkar totalt irrationellt och att de riskerar att tappa mängder av väljare på detta sätt. Då åtminstone jag (om jag vore C-väljare), skulle bli mer och mer rädd att min röst blir en bortkastad röst…

Nån som förstår C:s agerande och vad deras slutmål är får gärna förklara. Ifall det seriöst är att C själva tror att lilla C ska få statsministerposten, bara för att de obstruerar, så ser jag det som väldigt verklighetsfrånvänt.. 🤔
Har också svårt att förstå det.
Jag antar att det är ett avtal (inkl. budget) med S+MP som V bara skall stödja utan att ställa krav.
I så fall har de lärt sig noll av denna kris.

Dessutom känns det förhandlingstaktiskt hål-i-huvudet att blankt avvisa högern. Vore smartare att hålla den dörren på glänt för att pressa S+MP+V till eftergifter. Nu vet ju S att C aldrig kommer gå högerut så varför ska de göra eftergifter åt C?
Citera
2021-06-30, 22:47
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det syns på väggen i riksdagen hur alla röstat. Alla har en egen lampa. Man behöver inte vara agent. Det är helt officiellt och offentligt.
Jo men om det inte blir någon omröstning så syns det ju inte. De har ju inga tankeläsande röstningsapparater.
Citera
2021-06-30, 22:48
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Med tanke på hur C beter sig, lär de bli totalt isolerade efter nästa val, i synnerhet om det bildas en stabil majoritet.
Ja
Citera
2021-06-30, 22:48
Medlem
ziggarillens avatar
Ska bli kul att följa V och C om Röven kommer tillbaka som en djävla fästing. Hoppas på mycket konflikter och förnedring i alla dess former där fru Rööf visar sitt rätta jag och hur den tafatte Groggnäsan ska medla mellan kommunisterna och extremisterna C. En spännande tid som väntar.
Citera
2021-06-30, 22:49
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Fast hon hade svårt att hålla ordning på sina 15 (?) punkter. Hon sa "för det andra" fem gånger.
Ajdå, det har jag missat. Det var lite kul men blir det inget värre så...
Citera
2021-06-30, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Förresten, hur stor makt har talmannen egentligen? Om S försöker få till något mycket instabilt fuskbygge som på pappret ger majoritet men är ytterst tveksamt i praktiken, kan då talmannen sätta ner foten och neka det? Eller spelar det ingen roll alls?
Rent formellt kan talmannen vägra ta Löfven till omröstning. Uppdraget är svagt reglerat. Däremot är det en uppfattning alla delar och är införstådda med att talmannens uppdrag är att pröva den kandidat som har bäst förutsättningar att få riksdagens godkännande, och det är Löfven och därför kommer talmannen låta riksdagen röstabom Löfven.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Löfven har uppgett att han avgår om budget inte går igenom. Som den tydligen inte kommer att göra.
Det ska man nog inte vara allt för säker på att den inte kommer göra. Lööf kräver att V inte ska ingå i budgetförhandlingarna. Men S kan ta möten med V och vid sidan av stämma av vilka budgetförslag som får V att se (och trycka) rött (eller gult) och som man därför behöver exkludera. Sen kastar Löfven ett köttben eller två till Dadgostar utanför budgeten som V erhåller efteråt när de tryckt grönt för S/MP/C-budgeten.

Trycker V inte grönt på S/MP/C-budgeten så kommer V utmålas som ansvariga för att antingen Löfven får regera med en M+KD-budget (som sannolikt stämts av med SD) eller för att Löfven tvingas utlysa extraval (som då kommer inträffa ännu närmare ordinarie val). Det kommer alltså finnas en ganska stor press på V redan från början att trycka genom budgeten. V har dessutom redan indirekt aviserat att man inte kommer kräva så mycket för att göra det: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-utspel-budgetinvit-fran-v-till-c

C kommer kanske inte få genom så mycket skattesänkningar som man eftersträvar men man kan hävda att man tog ansvar för Sverige och att man hålllit sitt löfte om att inte inkludera V vid bordet i budgetförhandlingarna (även om alla vet att det egentligen inte är sant). Viktigast av allt har C varit garanten för att inte SD ska få inflytande och Centerns woke-väljare blir nöjda och glada.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Med tanke på hur C beter sig, lär de bli totalt isolerade efter nästa val, i synnerhet om det bildas en stabil majoritet.

De vill exkludera sd och v ur regeringsunderlaget. Det funkar så länge folk går på det.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Hur många gånger har V fått vara med i budgetförhandlingar? Kan det varit en gång? Partiet har väl alltid bara gett sitt stöd till S.

Det har nog aldrig hänt. Det retar V att SD är närmare regeringsinflytande efter 11 år än V efter typ ett sekel.
Citera
2021-06-30, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Lööf vill inte att C ska framstå som en kloss i det rödgröna blocket (vilket de ju är). Därav krånglet.

Jag ser faktiskt inte problemet. S och MP kommer vara de enda officiella regeringspartierna. C och V fattar allvaret nu, och kan gå med på att hålla igen med sina extrema idéer och mötas på mitten fram till valet nästa år. Det är bara en massa drama och uppmärksamhetshoreri just nu känns det som från deras sida. SD är förmodligen det enda partiet som verkligen vill ha ett extraval. M på andra plats. KD har sett bättre dagar opinionsmässigt, och L vill verkligen undvika det precis som S och MP.
Citera
2021-06-30, 22:52
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
End game är statsministerposten och hoppande majoriteter. Därför måste man göra V och SD omöjliga i ett gemensamt regeringsunderlag. Dock är det förstås inte säkert att det går vägen.

Helt horribelt om 8 procents-Annie blir statsminister. Låt det aldrig hända!
Citera
2021-06-30, 22:53
Medlem
Blev som man kunde tänka sig. Självklart kommer V få ngt "köttben" av S så dom stödjer budgeten utan att vara med och förhandla. Att Lööf hatar SD är ju vida känt, men är 100% att hon aldrig skulle låta V få vara med och förhandla budget.

Så blir Löfven statsminister så kan man vara säker på V vikit ner sig för S angående budgeten. För aldrig S skulle behålla makten för få regera på en högerbudget ett valår.

Men frågan är vad anser V väljarna efter detta? Att V ökat nu är ju givet, men försvinner dessa innan nästa val när dom viker ner sig om budgeten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in