Citat:
Ursprungligen postat av
Menlonson
Här är en youtubevideo som jag tycker förklarar det ganska bra. Den är 13 minuter lång och om du vill ha lite bakgrund till kvantfysiken så kan du se hela annars börjar det relevanta ungefär 7 minuter in i videon.
https://www.youtube.com/watch?v=GHWGVQiz-2Q
Har kollat. Det han säger är att det är mätinstrumentet som orsakar vågkollapsen - inte en fysisk varelse med ett medvetande.
Jag tror att den här typen av "vetenskap" har en agenda som är att försöka förklara bort det mystiska med kvantfysiken. Inte för att jag gärna vill tro på det mystiska utan för att redogörelsen är vetenskapligt bristfällig. Om det skulle vara ärlig vetenskap skulle det ställas följdfrågor och en fortsatt problematisering av det faktum att "instrument" påverkar energivågor.
En amatör frågar sig instinktivt:
På vilket sätt påverkar instrumentet?
Vad är det för instrument?
Om man byter instrument - påverkar det inte då?
Vad är definitionen av "instrument"? Är tex en analog kamera ett instrument? Är ett värmeelement i experimentrummet ett instrument?
Om man A/B testar med olika instrument - vilka kollapsar vågerna då?
Men istället för att forska vidare i detta kör de på att "det behövs inget medvetende".
Det skumma i det här är att en observation inte behöver vara just av ett biologiskt öga.
Om man sätter på ett mätinstrument så är processen per definition "observerad" även om människan tittar på bilderna efteråt.