2021-06-29, 19:26
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Här är en youtubevideo som jag tycker förklarar det ganska bra. Den är 13 minuter lång och om du vill ha lite bakgrund till kvantfysiken så kan du se hela annars börjar det relevanta ungefär 7 minuter in i videon. https://www.youtube.com/watch?v=GHWGVQiz-2Q

Har kollat. Det han säger är att det är mätinstrumentet som orsakar vågkollapsen - inte en fysisk varelse med ett medvetande.
Jag tror att den här typen av "vetenskap" har en agenda som är att försöka förklara bort det mystiska med kvantfysiken. Inte för att jag gärna vill tro på det mystiska utan för att redogörelsen är vetenskapligt bristfällig. Om det skulle vara ärlig vetenskap skulle det ställas följdfrågor och en fortsatt problematisering av det faktum att "instrument" påverkar energivågor.

En amatör frågar sig instinktivt:
På vilket sätt påverkar instrumentet?
Vad är det för instrument?
Om man byter instrument - påverkar det inte då?
Vad är definitionen av "instrument"? Är tex en analog kamera ett instrument? Är ett värmeelement i experimentrummet ett instrument?
Om man A/B testar med olika instrument - vilka kollapsar vågerna då?

Men istället för att forska vidare i detta kör de på att "det behövs inget medvetende".

Det skumma i det här är att en observation inte behöver vara just av ett biologiskt öga.
Om man sätter på ett mätinstrument så är processen per definition "observerad" även om människan tittar på bilderna efteråt.
Senast redigerad av 526 2021-06-29 kl. 19:29.
Citera
2021-06-30, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Har kollat. Det han säger är att det är mätinstrumentet som orsakar vågkollapsen - inte en fysisk varelse med ett medvetande.
Jag tror att den här typen av "vetenskap" har en agenda som är att försöka förklara bort det mystiska med kvantfysiken. Inte för att jag gärna vill tro på det mystiska utan för att redogörelsen är vetenskapligt bristfällig. Om det skulle vara ärlig vetenskap skulle det ställas följdfrågor och en fortsatt problematisering av det faktum att "instrument" påverkar energivågor.

En amatör frågar sig instinktivt:
På vilket sätt påverkar instrumentet?
Vad är det för instrument?
Om man byter instrument - påverkar det inte då?
Vad är definitionen av "instrument"? Är tex en analog kamera ett instrument? Är ett värmeelement i experimentrummet ett instrument?
Om man A/B testar med olika instrument - vilka kollapsar vågerna då?

Men istället för att forska vidare i detta kör de på att "det behövs inget medvetende".

Det skumma i det här är att en observation inte behöver vara just av ett biologiskt öga.
Om man sätter på ett mätinstrument så är processen per definition "observerad" även om människan tittar på bilderna efteråt.

Den här typen av vetenskap? Agenda? Varför skulle man vilja förklara bort det mystiska? Kvantfysiken är väl tillräckligt mystisk som den är? Det handlar väl enbart om att ta reda på vad det verkligen är som händer. Videon är liksom inte gjord för att lägga fram bevis för att detta verkligen stämmer. Självklart har det gjorts åtskilliga experiment för att visa detta genom åren. Det här är vad jag förstår inget kontroversiellt i foskarvärlden, återigen ni andra som läser här, rätta mig gärna om jag har fel.

Vad jag har läst så var det en del av de stora fysikerna i början när kvantfysiken var ny som verkligen trodde att de här idéerna skulle kunna vara sanna men vilka senare visade sig inte stämma. Man har alltså kunnat visa experimentellt att det inte behövs något medvetande, den frågan är avgjord och har varit det länge. Kollapsen av vågfunktionen sker på grund av mätningen för att själva mätningen påverkar kvantsystemet.

Jag kan inte själv förklara alla de tekniska aspekterna mer än att när det handlar om så små saker så kommer du göra en påverkan på systemet oavsett vilken typ av mätning du gör för att ta reda på vad det är som händer. Om du t ex skickar en ljusstråle på en fotboll så kommer inte fotbollen reagera nämnvärt men om du skickar samma ljusstråle på ett så litet objekt som en elektron så kommer den påverkas.

Jag är själv inte fysiker bara allmänt väldigt intresserad och kan absolut erkänna om jag har fel i detta så ni andra som läser här och har mer kunskap och bättre koll på de tekniska aspekterna får gärna komma med mer information kring detta.
Citera
2021-06-30, 14:40
Medlem
Citat:
Det finns en oerhörd massa forskning om hur man kan mäta och hur olika mätmetoder påverkar. Ingenstans finns minsta indicium på att det behövs ett medvetande. Om du hävdar motsatsen kanske du kan besvara motsvarande frågor som de du ställde fast om hur medvetande påverkar. Var är ens ett medvetande i sammanhanget? Räknas en hund? En fluga?

Vänta bara tills du kommer till sådant som quantum eraser.
https://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_eraser_experiment

Ett kul problem: i en kammare finns eventuellt en bomb. Denna bomb är i så fall så känslig att en enda foton får den att detonera. Kan du avgöra om den finns där utan att få den att detonera? (Med ljus naturligtvis, inget fusk med att mäta kammarens vikt etc)
Senast redigerad av Xenonen 2021-06-30 kl. 14:44.
Citera
2021-06-30, 18:55
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Den här typen av vetenskap? Agenda? Varför skulle man vilja förklara bort det mystiska? Kvantfysiken är väl tillräckligt mystisk som den är? Det handlar väl enbart om att ta reda på vad det verkligen är som händer. Videon är liksom inte gjord för att lägga fram bevis för att detta verkligen stämmer. Självklart har det gjorts åtskilliga experiment för att visa detta genom åren. Det här är vad jag förstår inget kontroversiellt i foskarvärlden, återigen ni andra som läser här, rätta mig gärna om jag har fel.

Vad jag har läst så var det en del av de stora fysikerna i början när kvantfysiken var ny som verkligen trodde att de här idéerna skulle kunna vara sanna men vilka senare visade sig inte stämma. Man har alltså kunnat visa experimentellt att det inte behövs något medvetande, den frågan är avgjord och har varit det länge. Kollapsen av vågfunktionen sker på grund av mätningen för att själva mätningen påverkar kvantsystemet.

Jag kan inte själv förklara alla de tekniska aspekterna mer än att när det handlar om så små saker så kommer du göra en påverkan på systemet oavsett vilken typ av mätning du gör för att ta reda på vad det är som händer. Om du t ex skickar en ljusstråle på en fotboll så kommer inte fotbollen reagera nämnvärt men om du skickar samma ljusstråle på ett så litet objekt som en elektron så kommer den påverkas.

Jag är själv inte fysiker bara allmänt väldigt intresserad och kan absolut erkänna om jag har fel i detta så ni andra som läser här och har mer kunskap och bättre koll på de tekniska aspekterna får gärna komma med mer information kring detta.
Jag är inte heller fysiker och kan inte bedöma det här. Det jag utgått från i trådens frågeställning är att "våg-partikeldualiten" är vedertagen vetenskap och att det är observationen som påverkar. Se texten från wikipedia.
Jag vet inte om de förklaringar du presenterar är vad vetenskapen anser som giltig tes eller inte.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Våg-partikeldualitet
Citat:
Experimentet illustrerar också ett intressant särdrag hos kvantmekanik. Innan en observation har gjorts är partikelns position beskriven i termer av sannolikhetsvågor, men efter att partikeln har observerats beskrivs den av ett bestämt värde. Hur man ska göra sig en föreställning om vad som händer i mätprocessen är en av de stora ouppklarade frågorna i kvantmekaniken. Standardtolkningen är Köpenhamnstolkningen som leder till intressanta tankeexperiment som Schrödingers katt. En annan tolkning är Hugh Everetts flervärldstolkning.

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det finns en oerhörd massa forskning om hur man kan mäta och hur olika mätmetoder påverkar. Ingenstans finns minsta indicium på att det behövs ett medvetande. Om du hävdar motsatsen kanske du kan besvara motsvarande frågor som de du ställde fast om hur medvetande påverkar.
Visa gärna några exempel på hur olika instrument påverkar och skillnaden mellan dem.

Citat:
Var är ens ett medvetande i sammanhanget? Räknas en hund? En fluga?
Det borde ju gå att testa.

Citat:
Ett kul problem: i en kammare finns eventuellt en bomb. Denna bomb är i så fall så känslig att en enda foton får den att detonera. Kan du avgöra om den finns där utan att få den att detonera? (Med ljus naturligtvis, inget fusk med att mäta kammarens vikt etc)
Ljudvågor kanske? Typ ekolod borde kunna avgöra massan i ett rum om man jämför med volymen om det vore tomt.
Senast redigerad av 526 2021-06-30 kl. 18:57.
Citera
2021-06-30, 19:08
Medlem
[quote=526|76401277]Jag är inte heller fysiker och kan inte bedöma det här. Det jag utgått från i trådens frågeställning är att "våg-partikeldualiten" är vedertagen vetenskap och att det är observationen som påverkar. Se texten från wikipedia.[quote]
"Observation" har här inget med medvetande att göra.
Citat:
Visa gärna några exempel på hur olika instrument påverkar och skillnaden mellan dem.
Har du ens sådan bakgrundskunskap att du skulle förstå beskrivningen?
Citat:
Ljudvågor kanske? Typ ekolod borde kunna avgöra massan i ett rum om man jämför med volymen om det vore tomt.
Jag skrev mycket tydligt: "Med ljus naturligtvis". Det här handlar om luriga mätproblem i kvantmekanik.

Ledtråd: Fabry-Perot interferometer.
Citera
2021-06-30, 19:28
Medlem
526s avatar
Citat:
Jag är inte heller fysiker och kan inte bedöma det här. Det jag utgått från i trådens frågeställning är att "våg-partikeldualiten" är vedertagen vetenskap och att det är observationen som påverkar. Se texten från wikipedia.
Citat:
"Observation" har här inget med medvetande att göra.

Om jag fattar rätt är tesen att om man mäter måste man blanda in andra fotoner för att kunna se fotonerna i vågen och då krockar de på något sätt med varandra och detta orsakar kollapsen av vågen.

Frågan (från en amatör) är om vågen kollapsat bara genom att någon människa tittat på den med ögonen? (och har solglasögon på så att den inte reflekterar ljus in i systemet).

Citat:
Har du ens sådan bakgrundskunskap att du skulle förstå beskrivningen?
Absolut inte men förklara gärna skillnaden mellan instrumenten.

Citat:
Jag skrev mycket tydligt: "Med ljus naturligtvis". Det här handlar om luriga mätproblem i kvantmekanik.
Ledtråd: Fabry-Perot interferometer.
Fiffigt. Men jag var lite rätt ute med att använda våglängder. Om jag fattar rätt så handlar Fabry-Perot interferometer om att isolera partiklar/ljus genom att omge dem med andra våglängder så den inte kan komma ut . . .typ.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fabry–Pérot_interferometer
Senast redigerad av 526 2021-06-30 kl. 19:31.
Citera
2021-06-30, 19:32
Medlem
Kan det verkligen säga "klick" när jag trycker på mobiltelefonens virtuella tangenter? Tangentbordet är ju bara illusion skapad av en bild ritad på telefonens bildskärm.

Våra tankar är information som representeras av materia. Annan materia påverkas när den materia som representerar våra tankar interagerar med omgivningen.
Citera
2021-06-30, 20:24
Medlem
Citat:
Om jag fattar rätt är tesen att om man mäter måste man blanda in andra fotoner för att kunna se fotonerna i vågen och då krockar de på något sätt med varandra och detta orsakar kollapsen av vågen.
Vad man än blandar in måste de på något sätt påverka vågen.
Citat:
Frågan (från en amatör) är om vågen kollapsat bara genom att någon människa tittat på den med ögonen? (och har solglasögon på så att den inte reflekterar ljus in i systemet).
Om du ser vågen med ögonen beror det på att ögat absorberat fotoner, och det påverkar systemet. Inte för att vi har ett medvetande utan för att fotonerna absorberas.
Citat:
Fiffigt. Men jag var lite rätt ute med att använda våglängder. Om jag fattar rätt så handlar Fabry-Perot interferometer om att isolera partiklar/ljus genom att omge dem med andra våglängder så den inte kan komma ut . . .typ.
Du får nog tänka ett steg längre än att slå upp vad en FP-interferometer är för något.
Citera
2021-06-30, 20:37
Medlem
526s avatar
Citat:
Vad man än blandar in måste de på något sätt påverka vågen.
Är det så? Det finns inget rum/utrymme som inte påverkas av något. Eller finns det det? Är det där de gjort experimentet isf?

Citat:
Om du ser vågen med ögonen beror det på att ögat absorberat fotoner, och det påverkar systemet. Inte för att vi har ett medvetande utan för att fotonerna absorberas.
Det finns annat som absorberar fotoner. Har de testat att jämföra absorberande material med en människa och andra instrument?
Jag behöver se jämförelser för att kunna tro på någon av teserna om partikeldualiteten.

Citat:
Du får nog tänka ett steg längre än att slå upp vad en FP-interferometer är för något.
Ojdå. Du får nog förklara bättre än att droppa ett namn.
Citera
2021-06-30, 20:47
Medlem
Citat:
Är det så? Det finns inget rum/utrymme som inte påverkas av något. Eller finns det det? Är det där de gjort experimentet isf?
Ta och läs lite kvantmekanik först så du har en aning om vad du talar om. Det här blir bara tröttsamt.
Citat:
Ojdå. Du får nog förklara bättre än att droppa ett namn.
Det var en ledtråd, inte ett svar.
Citera
2021-06-30, 21:13
Medlem
526s avatar
Citat:
Ta och läs lite kvantmekanik först så du har en aning om vad du talar om. Det här blir bara tröttsamt.

Det här är inget argument - "läs en bok" funkar inte. Kan man inte förklara ett påstående begripligt och möta motfrågor - så är det inte giltigt.
Det enda som du/ni presenterat är en video och en artikel där man hävdar att mätinstrumenten kollapsar vågen. När jag frågar om jämförelser mellan olika situationer så ger mig en biggi och säger att jag ska plugga.
Den vedertagna vetenskapliga tesen om partikeldualiteten är Köpenhamnstolkningen.
Citera
2021-06-30, 21:42
Medlem
Citat:
Det här är inget argument - "läs en bok" funkar inte. Kan man inte förklara ett påstående begripligt och möta motfrågor - så är det inte giltigt.
Det enda som du/ni presenterat är en video och en artikel där man hävdar att mätinstrumenten kollapsar vågen. När jag frågar om jämförelser mellan olika situationer så ger mig en biggi och säger att jag ska plugga.
Den vedertagna vetenskapliga tesen om partikeldualiteten är Köpenhamnstolkningen.
Vad förväntar du dig? Att Gud konstruerade världen så finurligt enkel att varje ignorant latmask skall förstå den helt utan egen ansträngning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in