2021-06-30, 12:34
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det räcker med 0 röster för. Det viktiga är att inte 175 eller fler röstar NEJ.
I princip kunde Lill-Babs blivit statsminister. Ingen tyckte illa om henne.
Citera
2021-06-30, 12:35
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Val av statsminister - vad gäller? Måste man få 175 röster eller räcker det med enkel majoritet? Typ blir man vald om man får 150 JA 100 NEJ och resterande AVSTÅR?

Till att börja med får han inte få 175 (eller fler) nej röster..

Om han behöver några ja röster alls vet jag inte ...
Citera
2021-06-30, 12:35
Medlem
juholt69s avatar
Citat:
Om Löfven hindras från att lägga en traditionell valbudget med fläsk till olika grupper minskar hans chanser att bli återvald.

Det tror jag inte alls. Jag tror att den cirkus vi sett under de här åren får väljarna att inse vilken oerhörd utmaning det varit att regera landet. Tror snarare att väljarna kommer belöna honom för att vara pragmatisk och att sätta Sveriges bästa i första hand.
Citera
2021-06-30, 12:38
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juholt69
Det tror jag inte alls. Jag tror att den cirkus vi sett under de här åren får väljarna att inse vilken oerhörd utmaning det varit att regera landet. Tror snarare att väljarna kommer belöna honom för att vara pragmatisk och att sätta Sveriges bästa i första hand.

Det är en utmaning att regera landet, ja, och väljarna har sett hur Löfven totalt misslyckats med det under pandemin. Får de inte heller något valgodis tror jag att få röstar på honom igen.
Citera
2021-06-30, 12:39
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Han behöver väl inte få stöd av C, det räcker ju med att de inte röstar nej till honom...

Jo precis det stämmer. C tryckte gult 2019 med.
Men 2019 var C så stolta med 73 punktsprogrammet i jöken där dom fick massa viktiga reformer där bl.a marknadshyror var den största framgången. Det var ju anledningen till att släppa fram Löfven.
Om C släpper fram Löfven nu utan att få något saftigt tillbaka kommer det bli en väldig tuff valrörelse för Annie Lööf. Hon har ju framhävt sig som en "Liberal nagel i ögat" "Liberal opposition" osv. Om hon villkorslöst släpper fram Löfven kan inte ens hon påstå att hon inte tillhör det röda blocket, och stödhjul till (S) har historiskt alltid straffat sig.
Citera
2021-06-30, 12:40
Medlem
juholt69s avatar
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/s-minister-avgar-for-att-sakra-rost-i-omrostning

Underbart! Med centerkvinnans besked så är det i princip omöjligt för den veke Kristersson. Dessutom kan jag garantera er att flera ledamöter från Liberalerna kommer trotsa partilinjen och röstar nej på honom.
Citera
2021-06-30, 12:41
Medlem
Citat:
Jo, men nu diskuterade vi vad som skulle hända om Kristersson faktiskt blir vald till statsminister därför att någon behövde gå på toaletten. I det läget skulle det väckas misstroende mot honom illa kvickt.

Jag tror inte att en misstroende omröstningen skulle få så stort stöd av partierna i riksdagen.

De är mycket väl medvetna om att denna situation bara spär på politikerföraket. Samma sak gäller frågan om nyval.

Men skulle däremot så kan ju Kristensson i en sådan situation hota med att avgå om han inte får med sig budgeten.

Jag tror att det bästa vore nu att försöka komma överens om en bred budget och försöka få fram en helt opolitiska regering som kan styra landet fram till valet.
Citera
2021-06-30, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juholt69

Med reservation för att du är ett rent troll: Det är väl snarare hur man svarar på utmaningarna som är det avgörande, snarare än att man regerat under stora utmaningar? Och S har inte gjort ett skit för vanliga arbetande svenskar. Däremot har de sett till att fortsätta göda sin väljarbas, som numera mest består av babbar, bidragstagare och halv- och helsenila pensionärer.

För övrigt är det till stor del S själva som har skapat det du kallar "utmaningarna". Varför skulle mer av sjukdomen vara botemedlet?
Citera
2021-06-30, 12:43
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Det är väl Björklund som är ansvarig för det. Han gick ju in i JÖK

Raset började i samband med Liberalernas partiråd hösten 2020.

I augusti 2020 låg Liberalerna enligt SIFO på 4,2%, i juni 2021 ligger Liberalerna enligt SIFO på 2,3%. Detta är ett ras på 45%.

Detta indikerar att Sabunis allians med de bruna krafterna inte tas emot väl bland liberala väljare, vilket förvisso inte är förvånande. Detta indikerar också att Sabuni inte kommer att återinträda i riksdagen vare sig vid ett extraval eller ett ordinarie val.
Citera
2021-06-30, 12:43
Medlem
juholt69s avatar
Citat:
Det är en utmaning att regera landet, ja, och väljarna har sett hur Löfven totalt misslyckats med det under pandemin. Får de inte heller något valgodis tror jag att få röstar på honom igen.

Allt handlar om det parlamentariska läget. Ingen annan kan ha lyckata hålla sig lvar vid makten om de hade varit i hans sits. Han har förhandlat exceptionellt bra. Han kommer kunna inge löften inför nästa valrörelse som kommer attrahera väljarna, var så säker.
Citera
2021-06-30, 12:44
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Nej, det är inte mot vare sig lagen eller KU:s betänkande. Se vad jag skrev tidigare i tråden om detta:

(FB) Tråden om Stefan Löfvens Regeringskris

(FB) Tråden om Stefan Löfvens Regeringskris

Citat:
Inga vakanser bör finnas i en expeditionsministär.
Det är ok om synnerliga personliga skäl föreligger.

Inget av det här. Löfven har ju redan varit ute och tackat henne för att hon "offrat" sig för partiets bästa. Bör verkligen finnas skäl att granska det.
Citera
2021-06-30, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Till att börja med får han inte få 175 (eller fler) nej röster..

Om han behöver några ja röster alls vet jag inte ...

Det är det jag inte fattar. Han avgick. Måste väljas på nytt. Hur röstar man då? Om talmannen frågar: Vill ni ha svetsarn igen och 100 röstar Ja 150 röstar Nej och resterande Avstår vad blir det då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in