2021-06-30, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vet faktiskt inte om det går att väcka misstroende mot en statsminister som inte utsett någon regering eller hållit en regeringsförklaring, men jag ser inga formella hinder mot det.

Det som Kristersson faktiskt kan göra i ett sådant läge är dock att utlysa ett extraval om han vill det.

För att han ska kunna utlysa extraval så måste han först bli vald till statsminister. Det är bara statsminister som kan utlysa extraval.

Riksdagen kan inte väcka misstroende mot en övergångsregering. Jag har för mig att det är reglerar i regeringsformen.
Citera
2021-06-30, 12:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Jag tycker det skall dokumenteras i en faktisk omröstning hur Centern agerar. Det är viktigt för framtida val och också för historiebeskrivningen.

Jag håller med. Vi vill se C visa flagg. Och UK kan visa att han alltid kommer försöka fälla Löfven.
Citera
2021-06-30, 12:24
Medlem
Conny63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Det var tufft av Jennie, som minister sitter hon på ca 140 000 kr i lön per månad. Nu som ledamot lär det väl vara ca 80 000 kr?
https://www.svd.se/lonelyftet-sa-mycket-tjanar-ministrarna-nu
Tror du verkligen det !😃
Citera
2021-06-30, 12:25
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
För att han ska kunna utlysa extraval så måste han först bli vald till statsminister. Det är bara statsminister som kan utlysa extraval.

Riksdagen kan inte väcka misstroende mot en övergångsregering. Jag har för mig att det är reglerar i regeringsformen.

Jo, men nu diskuterade vi vad som skulle hända om Kristersson faktiskt blir vald till statsminister därför att någon behövde gå på toaletten. I det läget skulle det väckas misstroende mot honom illa kvickt.
Citera
2021-06-30, 12:26
Moderator
Tinuviels avatar
Vad har Centerpartiet egentligen sagt om Löfven? Har de sagt att de ska rösta rött om Regeringen Löfven försöker återvända utan en januariöverrenskommelse II på plats?
Citera
2021-06-30, 12:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Vad har Centerpartiet egentligen sagt om Löfven? Har de sagt att de ska rösta rött om Regeringen Löfven försöker återvända utan en januariöverrenskommelse II på plats?

Så tolkar jag Lööfs uttalanden, ja. Därför tror jag att det vore smart av Kristersson att låta bollen gå vidare till Löfven redan den här veckan. Löfven behöver tid för att tråckla ihop sin rödgröna koalition, och då kan man gärna stressa honom lite.
Citera
2021-06-30, 12:29
Medlem
Partierna verkar ha fått ordning på sina politiska vildar, så den dörren är nog så gott som stängd nu.

Den stora och avgörande frågan blir således: Kommer C + V gå med på budgetsamarbete?

Ja = rödgrön sörja i 1 år till

Nej = Extraval
Citera
2021-06-30, 12:31
Medlem
Val av statsminister - vad gäller? Måste man få 175 röster eller räcker det med enkel majoritet? Typ blir man vald om man får 150 JA 100 NEJ och resterande AVSTÅR?
Citera
2021-06-30, 12:33
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Återigen.

Talmannen är inte är inte en ex-moderat. Han är en till riksdagen vald moderat som strax efter valet 2018 valdes till Talman utan byta parti. Eftersom han var moderaternas förslag till ny talman. Där alla partier var med om att rösta fram honom.
Då vet vi att du är en rigid besserwisser som inte har tillräcklig kompetens inom politiska frågor för att tolka politisk jargong på FB.

Citat:
https://www.riksdagen.se/sv/sa-funkar-riksdagen/talmannen/talmannens-uppdrag/
Riksdagens talman står utanför det rent politiska riksdagsarbetet.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Val av statsminister - vad gäller? Måste man få 175 röster eller räcker det med enkel majoritet? Typ blir man vald om man får 150 JA 100 NEJ och resterande AVSTÅR?

Det räcker med 0 röster för. Det viktiga är att inte 175 eller fler röstar NEJ.
Citera
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Rubriken(AB) säger "Vändningen: Släpper fram Löfven regering" vilket såklart är lite missvisande men visar såklart vad det lutar åt.
Nej om UK på fredag inte kan garantera stöd från C är de ingen idé att pröva han utan låta Löfven få 3dagar, lyckas inte Löfven får talmannen städa av omröstningarna i rask takt.
Att C släppte fram Löfven 2019 var för då fanns Jöken klar. Det finns inget sånt nu så släpps Löfven fram utan något liknande avtal så kan det inte finnas någon kvar som inte ser C som ett parti i det röda blocket.

Han behöver väl inte få stöd av C, det räcker ju med att de inte röstar nej till honom...
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Det är ju bara sånt han säger, han har reagerat med andras budgetar två gånger redan, varför inte en tredje gång, det är ju inte som så att han har någon som helst heder eller så ...

Annorlunda nu. Det handlar om en valbudgett som medels valfläsk skall säkra regeringsmakten 2022. Det omöjliggörs om regeringen måste regera på oppositionens budget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in