2021-06-30, 11:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag förstår inte varför du svarar på ett inlägg som inte var riktat till dig.

Jag gapar inte efter munbinda som du påstår. Jag har sagt om alla använder munskydd så minskar man smittorisken och nu menar jag inomhus där avstånd inte kan hållas, typ som vid omröstningen. Nu vill folk inte använda det, fine, då använder jag FFP3 skydd där det behövs.

smittorisken spelar ut sin roll desto fler som lär sig att ta hand om sin hälsa. Vi lever dagligen med smittorisk för virus och de flesta av oss har inte brytt sig om det det minsta förrän nu.

Du har själv ett eget ansvar för att se till att inte göra dig mottaglig för virus och du har stora möjligheter att påverka hur du ska klara dig. Att lita på andra går inte i detta läge.

Jag skulle hellre se att alla tänkte lite mer på vad de äter så skulle det inte ens ha blivit en pandemi från första början. Nu när vi vet det här är det dags för förändring. Helst för ett år sedan.
Citera
2021-06-30, 11:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Lite olika definitioner på intensivvård verkar det eftersom antalet stämmer dåligt beroende på var man tittar. V25 enligt SIR 70+ antal 0, 60-69 3, 50-59 3, 40-49 7, 30-39 4, 20-29 1st, summa 18.

Men om det här bara är nya inlagda fall under veckan kan det stämma med att totalt inneliggande är 41 st.

Man ser en tydlig vaccineringseffekt eftersom det inte lagts in någon över 69 år.

Det ser mycket bra ut. Förhoppningsvis är det antivaxxare som ligger där och flämtar och inte stackare där viruset lyckats runda vaccinets antikroppar.
Citera
2021-06-30, 11:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Japanerna är väldigt duktiga på att använda munskydd och dessutom är de duktiga på att isolera minsta lilla utbrott så de inte får så stor samhällsspridning. Där ligger den stora förklaringen.

Förstod att du skulle komma med munblöjorna.. men japan borde ligga risigt till så gammal befolkning som de har. Men de är tämligen opåverkade trots att smittspridningen ökat kraftigt den senaste tiden.

Nej det har inte med munblöjorna att göra utan snarare deras metabola hälsa.
Citera
2021-06-30, 11:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag personligen tror att det där med v-vitamin är överskattat faktiskt. Vad gäller åldrarna däremot håller jag med dig. Tror den här d-vitaminmyten delvis kommer sig av att många åldringar har dött. Många åldringar har låga d-vitaminnivåer, men de är också svagare i största allmänhet.

Mörkhyade har ofta grav brist på D-vitamin, de är också överrepresenterade på IVA. Någon myt tror jag inte det är.
Citera
2021-06-30, 11:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
smittorisken spelar ut sin roll desto fler som lär sig att ta hand om sin hälsa. Vi lever dagligen med smittorisk för virus och de flesta av oss har inte brytt sig om det det minsta förrän nu.

Du har själv ett eget ansvar för att se till att inte göra dig mottaglig för virus och du har stora möjligheter att påverka hur du ska klara dig. Att lita på andra går inte i detta läge.

Jag skulle hellre se att alla tänkte lite mer på vad de äter så skulle det inte ens ha blivit en pandemi från första början. Nu när vi vet det här är det dags för förändring. Helst för ett år sedan.

Ja att det inte går att lita på andra har väl den här pandemin lärt oss, om något. Man kan inte äta bort en pandemi.
Citera
2021-06-30, 11:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja att det inte går att lita på andra har väl den här pandemin lärt oss, om något. Man kan inte äta bort en pandemi.

Jo det kan man så visst...

https://sverigesradio.se/artikel/7406375

Om du äter som en japan.
Citera
2021-06-30, 11:26
Medlem
Citat:
Ja det är många onödiga mediciner de tjänar pengar på. S.K statiner bland annat och förstås insulin till alla diabetiker som ständigt ökar pga felaktig kost.

En del är onödigt medan annat beror på att vi lever längre samtidigt som en pigg 70-åring ändå kan behöva mer sjukvård och läkemedel än en motsvarande pigg 40-åring. Lite samma fenomen som vi sett i covid19, ålder är i sig en riskfaktor helt enkelt. Så ökad användning av läkemedel blir helt enkelt en konsekvens av högre ålder för en del människor. Bättre alternativ än att dö tidigt.
Citera
2021-06-30, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Jag satte aldrig några restriktioner på mig själv så jag slapp ta en spruta för att kunna lätta på dem.

Men alltid intressant att höra hur ni religiösa sekterister agerar.

Har du aldrig vaccinerat dig mot något alls, eller är du också lite smyg-"religiös"?
I vilket fall, varför är det religiöst att vaccinera sig men inte tvärtom?

Jag menar, en del religiösa har ju just restriktiva idéer kring sjukvård, Jehovas vägrar ta emot blod t.ex.
Förefaller mig mer "religiöst" att vara mot vaccin, men du kanske kan förklara?
Citera
2021-06-30, 11:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jo det kan man så visst...

https://sverigesradio.se/artikel/7406375

Om du äter som en japan.

Även japaner smittas, men de vidtar riktiga åtgärder och ser till att ha munskydd då de är vana vid pandemier. Till och med små barn där kan själv sätta på och ta av sig munskydd på ett korrekt sätt. De har också högre IQ än oss.
Citera
2021-06-30, 11:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
En del är onödigt medan annat beror på att vi lever längre samtidigt som en pigg 70-åring ändå kan behöva mer sjukvård och läkemedel än en motsvarande pigg 40-åring. Lite samma fenomen som vi sett i covid19, ålder är i sig en riskfaktor helt enkelt. Så ökad användning av läkemedel blir helt enkelt en konsekvens av högre ålder för en del människor. Bättre alternativ än att dö tidigt.

Att statiner ens behövs beror på felaktiga kostråd och att vi varit överdrivet rädda för kolesterol och mättat fett. Lär man sig lite om kost och de nya rön som kommer behövs sannolikt inga statiner för äldre.
Citera
2021-06-30, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
...

Smittan ökar hela tiden i uk. Planen var att dom skulle vara en covid fri som i augusti.

https://omni.se/t/smittan-i-storbritannien/61c86ef5-6e2e-4b2d-8f4d-811d171a45be

Däremot ökar inte dödsfallen, så även om det inte blir covidfritt bör det, såväl där som här, inte leda till några större nya restriktioner tycker jag:
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-01..latest&pickerSort=desc&pickerMetric=new_cases_ per_million&Metric=Confirmed+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~GBR
Citera
2021-06-30, 11:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Även japaner smittas, men de vidtar riktiga åtgärder och ser till att ha munskydd då de är vana vid pandemier. Till och med små barn där kan själv sätta på och ta av sig munskydd på ett korrekt sätt. De har också högre IQ än oss.

Jag har inte sagt att de inte smittas. Däremot blir de inte särskilt sjuka till skillnad mot oss i västvärlden, vilket är det intressanta. Du är så fixerad vid smitta att du inte förstår att smitta och sjukdom inte är samma sak. Du kan vara smittad men ändå tämligen opåverkad hälsomässigt.

Jag vart också smittad, men inte fan blev jag särskilt sjuk och det beror sannolikt på att jag äter mkt asiatisk och fermenterad mat och är inte så rädd för fett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in