2021-06-30, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag vet faktiskt inte hur många som är asymtomatiska.

Den enda som har panik är du.
I runda slängar kan man dubbla antalet konstaterade för att få totala antalet smittade.
Citera
2021-06-30, 11:33
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Det blir ju lite svårt att göra gissningar när FHM stramade åt rekommendationerna allt eftersom tiden gick. Det sammelsurium av "regler" vi hade på slutet var det väl få som hade koll på.
Ja, visst kan man ju inte slå fast hur många avlidna det skulle bli. Har vi ett helt öppet samhälle utan vaccinationer blir det ju många, har man hårda restriktioner och vaccination blir det färre, så allt är ju relativt.

Det var någon som tog upp Fredrik Elgh uttalande om 15 000.
Jag tror att det är detta uttalande man då syftar på.
Antalet döda i Sverige med covid-19 har nu överstigit 10 000 personer. Om inget görs är det fullt möjligt att ytterligare 5 000 personer kommer att dö de närmaste två månaderna, menar virologiprofessorn Fredrik Elgh.
14 jan. 2021 Artikeln är låst så mer info av den kan jag inte se.

Men tydligen handlade det om 5000 mer om inget gjordes.

21 januari förlängdes restriktionerna.
Serveringsställen som restauranger och barer tillåts inte servera alkohol efter klockan 20. Detta förbud kommer att förlängas till och med 7 februari 2021.
Statliga myndigheter ska vidta åtgärder för att öka möjligheten för anställda att arbeta hemifrån. Detta kommer att förlängas till och med 7 februari 2021. Eftersom alla yrkesgrupper inte har möjlighet att arbeta hemifrån kommer det bli fler kontroller av riskutsatta arbetsplatser.

Folkhälsomyndighetens rekommendation om gymnasieskolan förlängs till och med 1 april 2021. Den justeras något. Undervisningen ska nu bedrivas som en kombination av fjärr- eller distansundervisning och viss närundervisning.

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att munskydd fortsatt används i kollektivtrafik under rusningstrafik.

Regeringen uppmanar fortsatt kommuner och regioner att hålla icke nödvändig verksamhet stängd till och med 7 februari 2021.

Folkhälsomyndigheten har begärt att barn och unga födda 2005 och senare ska kunna delta i organiserade idrotts-, fritids- och kulturaktiviteter både inomhus och utomhus och har begärt att regeringen lättar på sin tidigare rekommendation.
Hade man inte förlängt restriktionerna och exempelvis öppnat gymnasieskolorna så hade kanske dessa 5000 avlidit.
Citera
2021-06-30, 11:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Förstod att du skulle komma med munblöjorna.. men japan borde ligga risigt till så gammal befolkning som de har. Men de är tämligen opåverkade trots att smittspridningen ökat kraftigt den senaste tiden.

Nej det har inte med munblöjorna att göra utan snarare deras metabola hälsa.

Men japanerna är vana vid att använda munskydd. Det gjorde de redan innan pandemin. De har länge sett värdet av det.

Tittar jag på de 10-topp länder med högst antal döda per capita så återfinner jag inte ett enda land som är kända för sin överviktiga befolkning.

Peru, Ungern, Bosnien, Tjeckien, San Marino, Makedonien, Bulgarien, Montenegro, Brasilien, Slovakien, Belgien.
Citera
2021-06-30, 11:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Mörkhyade har ofta grav brist på D-vitamin, de är också överrepresenterade på IVA. Någon myt tror jag inte det är.

Kan ju finnas andra genetiska skillnader som förklarar det.
Citera
2021-06-30, 11:36
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Konstigt inlägg... mycke mediciner går att ta bort med hjälp av en sund livstil och kost, men visst vill man inte så är det bara att plöja tabletter och injektioner, jag håller mig så långt i från de som det bara går.. du kan ju inte förneka att en bättre kost och motion inte har en effekt på hälsan?

angående din far säger jag och? min "gammel farfar " rökte , jobbade skift , hade 5 ungar och sov alldeles för lite (drack säkert en heldel) och vart 98 så vad var poängen?

finns ingen humanism idag btw

Jag vet att man blir vad man äter. Äter man skräp så blir hälsan oftast dålig. Men det finns även andra hälsoproblem som inte är relaterade till kost och motion. T.ex. diabetes typ 1, astma och andra åkommor som artros och andra förslitningsskador. Visst det går att förebygga belastningsskador och minska behovet av medicin. Att bara komma med skit allt går att lösa med kost och motion är föraktfullt.
Min far som hade hjärtproblem och kroppsligen sliten hade knappast gått att lösa med kost och motion. Han fick vara med och se barnbarnen växa upp och kunde ha ett relativt drägligt liv med mediciner. Men just sådant föraktfullt att de ska ju snart ändå dö gör mig förbannad över sådan människosyn. Det fanns säkert många som hade 10-20 år kvar att leva som nu är borta likaväl som det finns de som bara hade några månader kvar. Men att tycka att det inte gör något när de som är 60+ kan gå bort är så jäkla fel. Även att tycka att de som äter lite fel och dragit på sig övervikt lika gärna kan dö är så sjukt. Tänk om de får barn som råkar ha något kroppsligt fel. Ska de då förskjuta sina egna barn? Det är så låg medmänsklig syn att jag spyr på sådant.
Även att denna pandemi skull vara en simpel förkylning. Folk dör med vidriga följder av covid.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jag har inte sagt att de inte smittas. Däremot blir de inte särskilt sjuka till skillnad mot oss i västvärlden, vilket är det intressanta. Du är så fixerad vid smitta att du inte förstår att smitta och sjukdom inte är samma sak. Du kan vara smittad men ändå tämligen opåverkad hälsomässigt.

Jag vart också smittad, men inte fan blev jag särskilt sjuk och det beror sannolikt på att jag äter mkt asiatisk och fermenterad mat och är inte så rädd för fett.

Jag vet inte hur många som vårdats på sjukhus i Japan, har du koll på det?

Ja det där med att du har haft covid19 är jag tveksam till även om du påstår det. Min dotter är ung och stark och gymmar mycket. Hon sa att det var som att bli påkörd av en buss, hon har även förlorat lukt och smak.
Citera
Medlem
Citat:
Då tycker jag man kan dra slutsatsen att vaccinet fungerar.
Att vaccinerna fungerar är på rättfram Svenska en no-brainer.

Sedan kanske de olika vaccinerna fungerar olika bra i olika situationer men det återstår att reda ut.
Citera
2021-06-30, 11:37
Medlem
Citat:
Att statiner ens behövs beror på felaktiga kostråd och att vi varit överdrivet rädda för kolesterol och mättat fett. Lär man sig lite om kost och de nya rön som kommer behövs sannolikt inga statiner för äldre.

Vilket inte motsäger det jag skrev mer än på marginalen där du lever med din matfixering.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Har du aldrig vaccinerat dig mot något alls, eller är du också lite smyg-"religiös"?
I vilket fall, varför är det religiöst att vaccinera sig men inte tvärtom?

Jag menar, en del religiösa har ju just restriktiva idéer kring sjukvård, Jehovas vägrar ta emot blod t.ex.
Förefaller mig mer "religiöst" att vara mot vaccin, men du kanske kan förklara?
Tror inte det finns några "antivaxxers" här. Folk är emot hjärntvätten och ett "vaccin" som är onödigt, otestat, experimentellt och beviserligen hälsofarligt och dödligt. Man är inte "antivaxxer" om man inte vill förgifta sig med skiten. Är det verkligen så svårt att förstå?
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
I runda slängar kan man dubbla antalet konstaterade för att få totala antalet smittade.

Ja kanske är det rimligt att tänka så men jag blir lite osäker på det då paretofördelningen ställer till det.
Citera
2021-06-30, 11:38
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Det ser mycket bra ut. Förhoppningsvis är det antivaxxare som ligger där och flämtar och inte stackare där viruset lyckats runda vaccinets antikroppar.
Ja antivaxxarna är ju de som kommer att hamna där förr eller senare.
Trist för dom att de var så lättlurade…
Citera
2021-06-30, 11:38
Medlem
Citat:
Jo om man tar pandemin på allvar så trängs man inte gör allt för att undvika det. Det är mkt viktigare än att godhetssignalera med munbinda.

Läs på förpackning! Det fungerar inte mot luftburna virus.

Alle tager ikke pandemien på allvar - det er du jo selv et lysende eksempel på.

Derfor undviger alle ikke trængsel.

Når alle skal bære munbinn reduceres smittespredning fra dem som ikke tager pandemien på allvar.

Men dette kan forklares op og ned af stolper uden accept af typer som dig der er argumentresistente.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in