2021-06-30, 07:34
Medlem
ceyifam2s avatar
De flesta EU-länder ligger i dagsläget (när detta skrivs) kring 30% fullvaccinerade, Irland och Finland sackar lite, men Ungern ligger kring 50% fullvaccinerade, som USA och Storbritannien ungefär.

Hur kan detta ha skett? Gått förbi EUs program och skaffat vaccin vid sidan om? Vilka vaccin i sådana fall? De godkände väl Sputnik nyligen, men det kan väl inte gjort avtryck redan. Går det att se vilka typer av vaccin som har använts i olika EU-länder och i vilken omfattning?

Det är ovanstående som är frågan, nedanstående är bara generellt pladder:

Andra länder som sticker ut med fler vaccineringar än grannländer är Uruguay och Chile som har större andel vaccinerade än EU generellt, och mycket bättre än sina grannländer som kan beskrivas som lågvaccinerade.

Afrika har dåliga nivåer på vaccinering, typ 1%, men har å andra sidan en yngre befolkning och flera andra sjukdomar som gör att Covid-19 bleknar vid jämförelse. Men så sticker Marocko ut med ca 25% fullvaccinerade, hur gick det till? Mongoliet, 50% fullvaccinerade? Japan _11%_ och de ska ha OS snart, sägs det.

Generellt har såklart rika länder större möjligheter att vaccinera än fattiga, men det finns alltså undantag där även fattigare länder vaccinerat bra - beror det på kompetent ledning eller att man valt billigare vaccin (typ Astra, Sinovac, etc) som ingen i rikare länder längre vill ha? Mongoliet har kinesiska Sinovac/Sinoferm, som sägs ha lägre skyddsverkan mot infektion men kanske ändå hindra allvarlig sjukdom.
Citera
2021-06-30, 08:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Igår hörde jag en person uttala sig på CNN. Det var någon engelsk politiker som nämnde att det i Storbritannien är ett högre antal personer som avlidit i COVID trots att de varit fullvaccinerade med Pfizer än som avlidit i COVID trots att de varit fullvaccinerade med AstraZeneca. Han menade att detta berodde på att man vaccinerade med Pfizer först och detta då COVID härjade som värst. Är det någon som vet mer om detta och var hittar man mer uppgifter om detta?

Vad förvånad jag är att det är just CNN Covidiansektens favoritkanal på TV:n.

Folk har dött av ålder och eftersom de äldsta fick vaccinet först så dog de sannolikt också först?
Citera
2021-06-30, 08:53
Medlem
Har för mig att Fredrik Elgh och de övriga i hans gäng, typ Björn Olsen, prognostiserade 15 000 coviddöda innan mars månads utgång . Nu har vi fortfarande färre än 15 000 döda i detta nu, tre månader senare. Björn Olsens förutsägelse om att andra vågen aldrig skulle inträffa är klassisk.
Är det någon idé att ta fasta på de där tvärsäkra tomtarna ?
Citera
2021-06-30, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det förstår du säkert tusen gånger bättre en mig. Det har väl egentligen inte med frågan och göra. Jag märker ju bara att man inte kan uttala sig om huruvida man är smittsam om man vaccinerat sig och ändå blir smittad och kanske även sjuk. Vi såg ju personen i Halland. Ok, det är bara en person och huruvida personen var smittsam eller inte är ju inte sagt. Men det var en återinfektion med Deltan efter x antal månader efter en naturlig infektion av en tidigare variant . Vi har ju också många genombrottsinfektioner. Frågan är ju super intressant och relevant huruvida de vaccinerade genombrotts infekterade och återinfekterade kan smitta andra.

Hela vår idé om flockimmunitet och vaccinering av ungdomar hänger ju på att man inte kan det. Detta kommer ju att visa sig så småningom. Men det är ju klart, man är ju lite nyfiken och skulle gärna veta redan nu. Men som jag förstår det är det inget man redan nu har slagit fast?
OK. Med den inställningen till kunskap kan jag inte hjälpa dig.
Citera
2021-06-30, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Igår hörde jag en person uttala sig på CNN. Det var någon engelsk politiker som nämnde att det i Storbritannien är ett högre antal personer som avlidit i COVID trots att de varit fullvaccinerade med Pfizer än som avlidit i COVID trots att de varit fullvaccinerade med AstraZeneca. Han menade att detta berodde på att man vaccinerade med Pfizer först och detta då COVID härjade som värst. Är det någon som vet mer om detta och var hittar man mer uppgifter om detta?
Det där är ju sammansatt, kliniska data. De kan nog inte sökas på nätet ännu. Vi får vänta tills det kommer studier på det där.

Är min gissning.
Citera
2021-06-30, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DedMoroz
Jag bryr mig inte om munskiten därför att:
1. Covid19bluffen är bara en säsong av säsongsinfluensan.
2. Munblöjan hjälper inte mot virus.
3. Är inte psykotisk hypokondriker.

Jo munbinn hjælper når alle går med dem, for deres funktion er ikke 100% at filtrere virus fra i indåndingsluften, men derimod at forhindre udblæsning af for mange viruspartikler fra dem som er smittet med Covid-19 uden at vide det.

At bære munbinn er ikke en egoistisk handling, men derimod en solidarisk handling.

Det har disse 349 personer opdaget:

https://www.google.dk/search?q=historisk+omr%C3%B8stning+i+riksdagen&cli ent=safari&hl=da-dk&prmd=mivn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEw j0jYa75b7xAhVrpIsKHWyCD7EQ_AUoAnoECAIQAw&biw=1024& bih=672#imgrc=sDeUOXCef0wq3M
Citera
2021-06-30, 09:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ofattbart att det finns föräldralösa stackare här som vräker ur sig skit om att äldre och de som är sjuka inte räknas som människor och ändå kunde få avlida med covid.

Så låg nivå på humanism att man mår illa av deras skit. Att det finns de som tror att mediciner enbart är till för att folk inte äter kost riktig mat mm.
Att de sedan förespråkar kost och motion för att hålla sig frisk och sitter själva framför datorn dagarna i ända bevisar att de ljuger och troligen äter skräpmat och rör sig bara mellan sängen, toaletten och datorn.

Vi som ser allvaret i pandemin är enligt deras utsagor sängvätare och oroliga stackare är ett bevis för att de ser för mycket på amerikanska krigsfilmer där de får sådan skit ifrån. Troligen har de aldrig själva gjort militärtjänst och hade de fått mönstra hade de fått frisedel på grund av att de bedömts som psykiskt instabila.

Det finns många som trots de ätit rätt kost och motionerat regelbundet har utslitna kroppar på grund av fysiskt tungt arbete och behöver mediciner mot värk mm och dessa tycker de att de kan lika gärna avlida av covid. Icke humana grisar som skriver skit här som troligen är arbetslösa stackare.

Min far blev 90+ men hade garanterat inte klarat covid då tufft arbetsliv sedan han var barn hade satt sina spår och är en person som ni tycker inte räknas som människa som ska få leva. Fy faen får sådant. Han gick 6-årig grundskola sedan arbetade han fram till 65 år och fick problem med hälsan som 70 åring men klarade sig fram till 90+ med hjälp av mediciner.

Jag behöver inte räkna upp vilka ni är men ni tillför inget vettigt till tråden och kommer avslöja er genom att svara på detta inlägg.

Jag kan bara hålla med dig till 110% i det du skriver. De tycker väl att de är roliga kanske, vad vet jag. Dessvärre finns ju deras åsikter på riktigt. De som anordnade marschen "för frihet och sanning" snackar ofta om att man "ska ta hand om sin hälsa" som ett alternativ till vaccineringar, mediciner och restriktioner som syftar till att trycka tillbaks smittspridningen. Men precis som du är inne på fattar de ju ingenting och jag tror liksom du att de inte har särskilt god hälsa själva.
Citera
2021-06-30, 09:33
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Har för mig att Fredrik Elgh och de övriga i hans gäng, typ Björn Olsen, prognostiserade 15 000 coviddöda innan mars månads utgång . Nu har vi fortfarande färre än 15 000 döda i detta nu, tre månader senare. Björn Olsens förutsägelse om att andra vågen aldrig skulle inträffa är klassisk.
Det hade varit lite kul att titta på vad olika experter trodde om höst 2020, vinter och våren 2021. Se hur fel alternativ rätt de hade.

Tydligast minns man väl FoHM tre scenarion.

Då när de presenterades hade det avlidit 5 646 personer.

Man gissade på 3 200 fler avlidna i det lindrigaste scenariot och 5 800 fler i det mest alvarliga.

Alltså man trodde att vi september 2021 skulle ha mellan 8 846 avlidna till 11 446 avlidna.

https://sverigesradio.se/artikel/7519010

Vi mins väll alla detta uttalande: Sverige kommer ”lindrigare undan” än Norge om det blir ett större virusutbrott i höst, menar statsepidemiolog Anders Tegnell.

Är det någon som faktiskt gissade rätt?
Citera
2021-06-30, 09:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Jo munbinn hjælper når alle går med dem, for deres funktion er ikke 100% at filtrere virus fra i indåndingsluften, men derimod at forhindre udblæsning af for mange viruspartikler fra dem som er smittet med Covid-19 uden at vide det.

At bære munbinn er ikke en egoistisk handling, men derimod en solidarisk handling.

https://www.google.dk/search?q=historisk+omr%C3%B8stning+i+riksdagen&cli ent=safari&hl=da-dk&prmd=mivn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEw j0jYa75b7xAhVrpIsKHWyCD7EQ_AUoAnoECAIQAw&biw=1024& bih=672#imgrc=sDeUOXCef0wq3M

Vad som är mer solidariskt än att godhetssignalera med munbinda är att stanna hemma och inte vistas där det uppstår trängsel.

Hur svårt kan det vara?
Citera
2021-06-30, 09:39
Medlem
TheKnowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos

Tyvärr gör det inte det. Då måste alla bära FFP3 klassade munskydd, som dessutom bör hanteras efter instruktion. Se denna video, så får du en förståelse för hur detta virus fungerar:

https://youtu.be/tIaul0U83d0
Citera
2021-06-30, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007

Det är lite som våra kära hobbyepidemiologer på Flashback. Vi skulle ha 100 000 döda till påsken 2020, sedan ändrade man sig till 20 000 döda till midsommar, men den siffran flyttade man till årsskiftet 2020/2021 istället.
Citera
2021-06-30, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad som är mer solidariskt än att godhetssignalera med munbinda är att stanna hemma och inte vistas där det uppstår trängsel.

Hur svårt kan det vara?

Alle kan ikke blive hjemme eller undgå trængsel ligesom dig.

De svenske parlamentarikere finder det vigtigt at være til stede i den trængsel der findes i parlamentet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in