2021-06-30, 01:35
Medlem
Doktordonkas avatar
Jooooo. Jag kom på två frågor till:

-Hur känns det att lura på kunder försäkringar på de tv-apparater med mera de köper?

(Man har ju garanti, plus hemförsäkring, så det där är liksom till 95% lurendrejeri....men så gör alla hemelektronikedjor).

Och sista frågan då:

-Finns det några märken som är jäkligt mycket sämre än andra (som ständigt kommer in i retur pga höll inte måttet eller har gått sönder)? Är några vitvaror betydligt sämre än andra t. ex.?
Finns det liksom några märken DU personligen aldrig skulle köpa efter att ha jobbat i en butik som säljer dom?
Citera
2021-06-30, 02:22
Medlem
Falafeltantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shqip.
Försäkringar ger en försäljare en provision på 10% för varje såld försäkring. I vår utbildning med Moderna fick vi lära oss att man ska ta 3 nej innan man släpper kunden.

Jag tror inte att gemene man har koll på att Elgigantens personal får provision på sålda varor och tjänster. Provision, i allmänhetens ögon, är nått som hör tjatiga telefonförsäljare till. Inte vältalig personal med skjorta på Elgiganten.
Citera
2021-06-30, 02:24
Medlem
Falafeltantens avatar
Citat:
Den är skit. Skulle aldrig falla mig i att köpa en försäkring på varken Elgiganten eller Media Markt.

Vanligen täcker konsumentköplagen in mycket av det som annonseras ut som tilläggsförsäkringars förtjänster.
Citera
2021-06-30, 04:15
Medlem
Är de många kriminella som handlar på elgiganten om du lagt märke till de? . Då man läst att dom handlar med kontanter för stora summor sen lämnar tillbaka för att få de på sitt kort.

Samarbetar ni med skatteverket, polisen eller nån myndighet över kunder som köper mycket med kontanter?

Tycker du att de är värt eller stor skillnad på tv som kostar 60.000 mot dom som kostar 1/3 av priset.
Samma storlek.
Citera
2021-06-30, 05:35
Medlem
Det finns absolut dom som försöker handla för stora summor med kontanter och sedan lämnar tillbaka varorna i hopp om att få in dom på kort. Elgiganten har vid sådana tillfällen en rutin och skickar pengarna till kund kontant. / fd Elgiganten anställd
Citera
2021-06-30, 06:26
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Försäkringar ger en försäljare en provision på 10% för varje såld försäkring. I vår utbildning med Moderna fick vi lära oss att man ska ta 3 nej innan man släpper kunden.

Tack för tipset. Kommer svara nej, nej, nej när jag handlar hos Elgiganten nästa gång.
Citera
2021-06-30, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maskindiskmdel
Intressant tråd! Tackar tackar!

1. Om jag förstått dig rätt gör man er alltså en björntjänst genom att köpa vissa varor? Måste någon ta på sig skulden för ett sådant köp? Blir det personen i kassan om jag plockar varan själv?

- Om du köper något på en avdelning, låt säga en kaffemaskin som det oftast är bra marginal på, så kommer säljaren som uppmärksammar detta gå till dig och säga att han kan lägga upp kvittot på sin dator. Detta gör han genom sin inloggning. Men plockar du själv och går till kassan direkt så får personen i kassan bonusen. Men, kassapersonal får ju inte bonus så då går den automatiskt till företaget.

2. Vilka vitvaror är det som gäller? Miele? Samsung? Bosch?
Olika kanske beroende på om det är en spis eller en tvättmaskin?

- Miele säljer vi mycket utav, men Samsung ligger i topp inom det mesta i butiken.

Se svar under varje fråga.
Citera
2021-06-30, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geezson
Hej.
Jag är väl inte lojal eller förpliktad som kund men jag löser ofta mina prylar hos er. Tyvärr måste jag kritisera personal-auran ni har. Verkar vara genomgående.

Vad jag syftar på är just det skolade försäljning och dess teknik.
Jag förstår och ser meningen med att utbilda personalen mot detta tänk -arbetsätt. Jag håller bara inte med. Den är inte uppskattad.

I denna takt är ni snart i klass med greklands inkastare, valfri resturang.

En av de största nackdelarna med denna typ av ung arbetskraft som skolas är bristen på kunskap och intresse för produkten ni säljer.
Nu är ni väldigt stora så man tillsätts en avdelning, så att kunna alla artiklar begär man inte. När man inser att sin egen kunskap dominerar försäljarens tappar ju hela befattningen sitt syfte. Det finns ingen möjlighet försöka sälja på en dyrare modell när köparen vet att den billigare är bäst för ändamålet, du hajar.

Så till min fråga:
-Hur upplever du arbetsklimat och arbetsätt? Förhåller du dig till företagets lära och regler?

- Jag håller med dig. Detta är genomgående i alla våra butiker. Vi utbildas inte till att vara kunniga inom specifika områden eller varor. Ok, någon enstaka gång kanske Samsung eller Miele hälsar på för att berätta om sina kommande varor. Prioritet är att sälja, inte att veta vad man säljer utan hur man säljer.

-Vad är snacket i lunch rummet?

- Alltid om TB, alltså bonusen. ”Jag gjorde nyss ett grymt kvitto som gav mig 8000 i TB”. ”Jag fick in 4 försäkringar på en kund”. Osv..

-Tycker du att personal i affärerna runt om har mycket utrymme att ändra sina upplägg och friheten till att improvisera för bättre resultat?

- Både ja och nej. Självklart är resultatet det viktiga i slutändan och det är siffrorna som säger hur bra du är. Vi har en tabell som uppdateras varje minut där vi kan se vilka säljare som är bäst idag, igår och vem som toppar listan denna månad.

Citera
2021-06-30, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Vad gör man när man "optimerar" tv:n? Exakt vad optimerar man för? Blueray? Netflix? Mörkt rum?

Man går in på bildinställningar i den vanliga menyn på TVn och ändrar om siffrorna utifrån det som står på pappret man skrivit ut. Detta gör att bilden på TVn förbättras en aning, men detta är ingen som är säkert på alla övriga TV modeller.
Citera
2021-06-30, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loeptik
Varför suger ni på service?
En av era säljare sa att ni inte sålde Win7 förut, VILKET jag hittar på hyllan…..

Det är många som jobbar med ett serviceyrke som suger slak hästkuk…

Windows 7 var det minus marginal på. Samma sak med Windows 10. Minus minus.. inget roligt att sälja.
Citera
2021-06-30, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Jooooo. Jag kom på två frågor till:

-Hur känns det att lura på kunder försäkringar på de tv-apparater med mera de köper?

(Man har ju garanti, plus hemförsäkring, så det där är liksom till 95% lurendrejeri....men så gör alla hemelektronikedjor).

- Vi snackar in en försäkring och förklarar fördelarna med den, och otroligt nog köper många till den. Just på en TV som bara står där och när man inte har barn heller. Men men, det tjänar vi ju på så klart.

Och sista frågan då:

-Finns det några märken som är jäkligt mycket sämre än andra (som ständigt kommer in i retur pga höll inte måttet eller har gått sönder)? Är några vitvaror betydligt sämre än andra t. ex.?
Finns det liksom några märken DU personligen aldrig skulle köpa efter att ha jobbat i en butik som säljer dom?

Datorer - Acer och Chromebooks.
TV - TLC och Philips
Vitvaror - Logik

Jag råder er att alltid läsa på om varan ni ska inhandla och även gå igenom omdömen på nätet. Lita inte till fullo på de omdömen som står på Elgigantens hemsida då Elgigantens personal ofta skriver bättre omdömen på varor vi måste bli av med som kostar företaget pengar att lagra.

Citera
2021-06-30, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falafeltanten
Jag tror inte att gemene man har koll på att Elgigantens personal får provision på sålda varor och tjänster. Provision, i allmänhetens ögon, är nått som hör tjatiga telefonförsäljare till. Inte vältalig personal med skjorta på Elgiganten.

Tror inte jag heller. Vi får provision på tjänster också. Dock är marginalen inte lika bra på alla tjänster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in