2021-06-29, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
För mig är det uteslutet att Esbjörn ska vara påverkad av sin omgivning och därför oförmögen att fatta egna beslut. För ni har ju envist hävdat att Ebba helt omöjligt kan ha påverkat Esbjörn att sälja, trots att han kanske inte ville.
Det måste vara lika. Endera kan han påverkas och då kan han vara påverkad nu, och kan ha påverkats av Ebba. Eller kan han inte ha påverkats av Ebba och då kan han inte påverkas nu. Vad är det som är så svårt att förstå med det?

Vad jag menar är att hur Ebba skötte affären har inget med Majkengårds eventuella vilja att ärva att göra. Ni menar ju att Majkengård är orsak till att detta gått till tinget. Dock, se ovan.

Vad är det som är så svårt att förstå med att vissa personer kan ha stor makt över en annan person, medan andra personer inte har någon makt över samma person? Jämför även begreppet grupptryck, är det också svårt att förstå?
Majkgård, Matz och den där generalfullmaktsmyglaren står alla tre och tittar surt på Esbjörn - Nu ångrar du dig!
Åsså ångrar han sig.

Förstår man inte den typen av påverkan från närstående, släkt och vänner, och hur mycket starkare den kan vara än någon påverkan från någon man inte känner, då har man inte mycket till förstånd.
Senast redigerad av StorstBastVackrast 2021-06-29 kl. 20:28.
2021-06-29, 21:38
Medlem
Lejon-xs avatar
MPL:s fullmakt är tillräcklig för att "de" ska kunna sälja Esbjörns fastighet/er. Det räcker med texten, sälja fast egendom. Man behöver inte ange fastighetsbeteckningen för att kunna genomföra en försäljning. Fullmakten måste vara bevittnad av två personer.

Finns det kvarvarande inteckningslån på fastigheten, måste texten, rätt att lösa inteckningslån finnas med, annars nobbar banken detta.

Vore konstigt om MPL skulle använda sig av en värdelös fullmakt. Nu är MPL dock förhindrad att sälja fastigheten, då lagfarten ligger vilande.

Kan tilläggas att MPL kan sälja fastigheten till vilket pris som helst och till vem som helst, om det inte är reglerat i generalfullmakten. Man har nämligen rätt att göra, precis det man själv vill! Visst är det bra!
2021-06-29, 21:41
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Se där ja, tack.
Den texten var inte helt enkel att tyda
Nä men det går jag har det mesta förutom det som är utanför.
Orginalet är bättre.
2021-06-29, 21:46
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Jag tyckte att Esbjörns beteende var fel och att ebbas åtgärd att gå till rätten var det enda rimliga.

Jag nämnde inget om ifall det var Majkgård som var orsaken.

Sedan är det antagligen så, men nånstans kommer hans sk ånger ifrån när den inte kom förrän efter ca 10 dagar. För mig är det hon eller mpl de som kommer fram enligt ockhams rakkniv.
M-gård va ju bortrest sägs det och hennes hemkomst var efter kontraktets påskrift.
Detta enligt uppgifter här.
2021-06-29, 21:54
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
För mig är det uteslutet att Esbjörn ska vara påverkad av sin omgivning och därför oförmögen att fatta egna beslut. För ni har ju envist hävdat att Ebba helt omöjligt kan ha påverkat Esbjörn att sälja, trots att han kanske inte ville.
Det måste vara lika. Endera kan han påverkas och då kan han vara påverkad nu, och kan ha påverkats av Ebba. Eller kan han inte ha påverkats av Ebba och då kan han inte påverkas nu. Vad är det som är så svårt att förstå med det?

Vad jag menar är att hur Ebba skötte affären har inget med Majkengårds eventuella vilja att ärva att göra. Ni menar ju att Majkengård är orsak till att detta gått till tinget. Dock, se ovan.

Alla blir vi mer eller mindre påverkade av vår omgivning, det är hårda fakta. Jag tror också att vi blir mer påverkade av våra nära och kära, än av okända människor. En del människor blir alldeles till sig av att träffa kändisar. Ebba är förvisso känd, men tror allt att de människor Esbjörn har nära sig till vardags, påverkar honom mer, än vad Ebba gjorde.

Av den fakta jag fått ta del av, så finns det inget som tyder på att Esbjörn har sålt till Ebba, mot sin vilja. Det finns inget uttalande från Esbjörn själv, eller inlämnade dokument till domstolen som bestrider avtalet, vilket det borde finnas om Ebba har fått Esbjörn att göra något mot hans vilja.
2021-06-29, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Alla blir vi mer eller mindre påverkade av vår omgivning, det är hårda fakta. Jag tror också att vi blir mer påverkade av våra nära och kära, än av okända människor. En del människor blir alldeles till sig av att träffa kändisar. Ebba är förvisso känd, men tror allt att de människor Esbjörn har nära sig till vardags, påverkar honom mer, än vad Ebba gjorde.

Av den fakta jag fått ta del av, så finns det inget som tyder på att Esbjörn har sålt till Ebba, mot sin vilja. Det finns inget uttalande från Esbjörn själv, eller inlämnade dokument till domstolen som bestrider avtalet, vilket det borde finnas om Ebba har fått Esbjörn att göra något mot hans vilja.
Däremot verkar Esbjörn ha ångrat sig mot sin vilja...
2021-06-29, 23:12
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Däremot verkar Esbjörn ha ångrat sig mot sin vilja...

Det är flera saker som får mig att tvivla på detta om vad som gjorde att han ångrade sig först visste han ju inte varför sen pratade han om priset och sen när det kom fram om röjningen så var det det som gjorde att han ångrat sig.
sen har han även lagt in hennes politiska aspekt i det (i Tv 4) så vad eller vem som fick honom att ändra sig kan ju vara något helt annat och han har letat ursäkter som skulle hålla.
Binninge hade ju en helt annan teori!

-att han var oförmögen, och sen ocker sen.... vetefasen vad han trodde.
han sa att det inte va priset ändå skulle Esb tänka över EBs bud som enligt honom själv var 200k +

Finns ingen röd tråd endast en massa ursäkter och svammel
Senast redigerad av braattha 2021-06-29 kl. 23:18.
2021-06-30, 00:12
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Det är flera saker som får mig att tvivla på detta om vad som gjorde att han ångrade sig först visste han ju inte varför sen pratade han om priset och sen när det kom fram om röjningen så var det det som gjorde att han ångrat sig.
sen har han även lagt in hennes politiska aspekt i det (i Tv 4) så vad eller vem som fick honom att ändra sig kan ju vara något helt annat och han har letat ursäkter som skulle hålla.
Binninge hade ju en helt annan teori!

-att han var oförmögen, och sen ocker sen.... vetefasen vad han trodde.
han sa att det inte va priset ändå skulle Esb tänka över EBs bud som enligt honom själv var 200k +

Finns ingen röd tråd endast en massa ursäkter och svammel

Hela det här famlandet efter ursäkter är helt obegripligt vilket är tyder på att han är under påverkan samt har hört en massa påståenden ifrån sin omgivning om hur man skulle kunna häva affären men att han inte har koll på vad vilken strategi som man skall följa.

Strategin ifrån Esbjörns anhang får mig att tänka på; ”desto fler kockar desto sämre soppa”.
2021-06-30, 00:13
Medlem
Ja, Esbjörn avslöjade ju sig själv som lögnare redan från allra första början, då han inledde med att han dels inte hade något minne av att han hade skrivit på något avtal, och dels hävdade att han hade ångrat sig redan dagen efter. Det är extremt imponerande att lyckas ångra något man inte vet att man gjort. Redan där visste vi att Esbjörn var en lögnare, och på den vägen har det fortsatt.
2021-06-30, 00:14
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Hela det här famlandet efter ursäkter är helt obegripligt vilket är tyder på att han är under påverkan samt har hört en massa påståenden ifrån sin omgivning om hur man skulle kunna häva affären men att han inte har koll på vad vilken strategi som man skall följa.

Strategin ifrån Esbjörns anhang får mig att tänka på; ”desto fler kockar desto sämre soppa”.

ja tänker på samma soppa
2021-06-30, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6

Ja, och problemet med Esbjörn är att han befinner sig i ett liveget tillstånd, där pengar förmodligen upphört ha någon betydelse för honom. Andra sköter allt och han är numer bara glad om han har tak över huvudet och mat på bordet. Hans "vänner" har väl sett till att han upplever sig själv fattig som en kyrkråtta och att hans inkomster, de han nu har, behöver gå till hans bostadsinnehav, som hans "vänner" förväntar sig få ärva.

Gubben gjorde en sista dödsryckning och försökte blåsa sina "vänner" genom att sälja huset, han lyckades nästan, men fann sig själv fångad och inlåst för gott, fullständigt livegen med den där fullmaktsgeneralmyglaren som hans nya eviga fångvaktare.
2021-06-30, 01:30
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Ja, och problemet med Esbjörn är att han befinner sig i ett liveget tillstånd, där pengar förmodligen upphört ha någon betydelse för honom. Andra sköter allt och han är numer bara glad om han har tak över huvudet och mat på bordet. Hans "vänner" har väl sett till att han upplever sig själv fattig som en kyrkråtta och att hans inkomster, de han nu har, behöver gå till hans bostadsinnehav, som hans "vänner" förväntar sig få ärva.

Gubben gjorde en sista dödsryckning och försökte blåsa sina "vänner" genom att sälja huset, han lyckades nästan, men fann sig själv fångad och inlåst för gott, fullständigt livegen med den där fullmaktsgeneralmyglaren som hans nya eviga fångvaktare.
Men Gud så intressant. Befinner sig Esbjörn i ett liveget tillstånd där pengar upphört att ha någon betydelse?
Men herre gud, om han är så illa där an som du beskriver. Hur kan han då ha varit fult kapabel att genomföra sitt livs första fastighetsaffär förra sommaren då? Hade inte pengar upphört att ha betydelse för honom då oxå?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in