2021-06-29, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norlin
Har ni några goa personalrabatter eller snålar arbetsgivaren in på sådant som ex. Biltema gör där anställda inte har någon personalrabatt alls?

Vi har faktiskt bra personalrabatt. Man tar tex priset på en TV som kostar 10 000 kr, där marginalen (bonusen) i detta fall är 2000 kr. Slutpriset för dig som anställd blir alltså 8000 kr. I vissa fall finns som sagt ingen marginal och då blir det således ingen personalrabatt.

När det kommer till abonnemang. Säg att din familj om 4 personer ska flytta över sitt abonnemang från Telia till Tele 2. Då blir plötsligt bonusen 12 000 kr, vilket gör att du kan handla för 11 500 kr då 500 kr måste finnas kvar till företaget.
Citera
2021-06-29, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Ja att optimeringen är skitsnack är uppenbart.
Jag köpte en billig tv på mediamarkt för ett par månader sedan, som dem så klart tyckte man skulle köpa optimerad för 1500:-. Dem hade två tv apparater brevid varann för att jämnföra där den okalibrerade uppenbart var inställd på sämsta möjliga inställning, detvar så uppenbart så jag förstår inte hur folk kan gå på stt köpa en kalibrerad tv, speciellt inte för en tv för under 20k.

Det där med två TV bredvid varandra är den största bluffen i historien. Gå aldrig på det! Betala aldrig för optimering av TV!
Citera
2021-06-29, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Skulle in på elgiganten i våras för att köpa någon grej en halvtimme före stängning. Behövde hjälp med att hitta rätt. Två av säljarna som jag behövde fråga för att det skulle bli rätt satt och spelade FIFA med två av sina kompisar i en väldigt högljudd intern diskussion på demo-platsen i butiken.

Det blev inget köp den dagen. Blev ganska förbannad över hur oprofessionell man kan vara. Även jag kan dra en fifa-match på arbetstid om jag har rast eller lunch, men självklart inte så kunderna ser. Det sköter man snyggt. Vad hade hänt om jag hade skickat in ett klagomål?

Ditt klagomål hade resulterat i nada. Cheferna bryr sig inte om sånt. Cheferna bryr sig mer om vi tappar en kund där vi kan bringa in cash.
Citera
2021-06-29, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shqip.
Att pruta på två iPad är nästan omöjligt att lyckas med om man inte köpt massa andrar varor i samma veva. Apples produkter har 0 marginal om inte minus t.om.

Ja, jag tyckte det lät lite märkligt.

Nu vet jag inte vilket märke det var men ändå.

Ja, ni vill väl sälja era 'egna' / samarbetspartner produkter i första hand.
Citera
2021-06-29, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Används sista siffran i priset för att indikera en produkts marginal? 999kr har en marginal, 995kr en annan. 997 kr är ett kampanjpris med minusmarginal?

Nej då. Det enda sättet du kan märka detta på är om du ska köpa tex en dator och säljaren ska se hans marginal. Då trycker han på bokstaven K på priset som visar hans marginal. Testa det någon gång. Fråga säljaren vad marginalen blev så ställer ni han i chocktillstånd 😀
Citera
2021-06-29, 15:03
Medlem
systems avatar
Hur står du ut med dig själv?
Citera
2021-06-29, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Hur står du ut med dig själv?

Bra fråga. Hur gör du?
Citera
2021-06-29, 15:20
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Informativ tråd 😀
Citera
2021-06-29, 15:21
Medlem
Fråga ang. generösa erbjudanden om 30 dagars öppet köp, där man under dessa 30 dagar för använda och testa produkten:

Jag har flera gånger köpt produkter, använt dem i tre-fyra veckor och sen ångrat mig och lämnat tillbaka till Elgiganten. Exempelvis köpte jag en MacBook pro och spillde lite vatten på den efter tre veckor, och valde då att lämna tillbaka den (den fungerade fortfarande som den skulle, men tappade nyskicks-känslan).

Jag antar att alla mina produkter jag använt tre-fyra veckor och sedan lämnat tillbaka sålts till någon annan. Säljs verkligen alla dessa som outlet-varor? T.ex. så hade den lilla butik, som annars aldrig haft det, plötsligt en MacBook pro i butikslager några dagar efter jag lämnat tillbaka den, och den såldes inte som outlet-produkt.

Riktigt pissigt om använda varor säljs som nya tycker jag...
Citera
2021-06-29, 15:24
Medlem
Får ni typ någon typ någon säljkurs eller kurs i kundbemötande?
Citera
2021-06-29, 15:25
Medlem
Citat:
Exakt. Anser vi att individen verkar ”svag” frågar vi mer än en gång.

Vi har provision på nästan allt men vi kan även gå back på vissa saker. För att förtydliga det hela så ska jag förklara hur systemet fungerar.

Låt säga att en TV kostar 10 000 kr. Av dessa är 1000 kr något som går in i försäljarens ”pott”. Inte 1000 kr, alltså en viss procent av dessa som blir ”riktiga” pengar vid lönen. Man måste uppnå 80 000 kr för att komma åt den första bonusnivån, vilket i rena pengar blir ca 1200 kr. Nästa bonusnivå som är på 180 000 ger 2400 kr i provision.

Hoppas svaret var tydligt, vi själva blir ibland förvirrade över hur systemet fungerar.

Stämmer verkligen detta? Jag var säljare på Elgiganten för cirka tio år sedan och 80 000 kr är ju väldigt lite. Det fixade i stort sett alla säljare (utom de på tele) de första timmarna på en arbetsdag... Det borde ju innebära att alla säljare, även deltidspersonal/helgpersonal, lätt fixar den första bonusnivån.

Förr fick man iaf bara bonus vid:
* En viss procent om man hade sålt försäkringar för minst 16 000 kr på en månad.
* Om hela avdelningen klarat alla mål den aktuella månaden (för lagret gällde t.ex. reparationstider, hur många gamla varor som fanns på lager, reklamationstider etc).
Citera
2021-06-29, 15:28
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Lite om min bakgrund:

Jag gick ut gymnasiet 2013 och var arbetslös fram till hösten 2014. Då fick jag ett jobb inom Elgiganten. Sedan dess har jag arbetat inom företaget och dessutom jobbat inom olika områden (kassa, lager och teknikavdelningen). Även varit en vända på Phonehouse.

Jag kommer svara helt ärligt på era frågor. Många vet att vår bransch är väldigt speciell och från mig får ni en verklighetsbild över arbetet. Kör på!

Fråga: Vad tycker du om det här som har pågått under att ental år?

https://youtu.be/6yqtYJXbE2A?t=120
https://www.youtube.com/watch?v=egEp00bKKvY
https://www.youtube.com/watch?v=Hsx8rX8qHJ0
https://www.youtube.com/watch?v=wHwQBVLXwdU
https://www.youtube.com/watch?v=EwCFdjQOCMQ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in