2021-06-29, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Det kommer säkert som en fullständig överraskning för dig som är komplett idiot, men jag tror du skulle bli förvånad över hur många som faktiskt har en underliggande sjukdom. T.ex. har en miljon människor diabetes. 2 miljoner har hjärt-kärlsjukdomar. Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst men då du är både dum och idiot känns det meningslöst att förklara för nån "som in't begrip". Den här sjukdomen drabbar både unga och gamla. Logga nu av och kom inte tillbaka.

Du argumenterar alltså för att kurt-sune har rätt. Lol.
Citera
2021-06-29, 16:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du griper verkligen efter varje halmstrå du..

Nejdå. Du tror ju inte heller på att viruset kommer att försvinna. Sannolikheten för en långdragen pandemi ökar väl dessutom rätt ordentligt när det finns folk som vägrar vaccinera sig.
Citera
2021-06-29, 16:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Fortsätter ni med "om två veckor, då smäller det!"?

Panedmin är inte över, men inom några veckor så har nog de flesta personerna släppt det här. Siffrorna talar sitt tydliga språk.

Var samma snack förra sommaren då vi knappt heller hade någon smitta. "Väldigt osannolikt med andra våg till hösten" hette det. Kommunicerades även från FHM och Anders Tegnell. Skillnaden är väl att idag har vi vaccin, men tyvärr går vaccineringarna väldigt långsamt och det verkar även som att en stor andel av befolkningen inte kommer vilja ta något vaccin. Sedan har vi alla under 18 år. Ett annat orosmoln är Delta-mutationen som är åtskilliga gånger mer smittsam än den ursprungliga varianten från Wuhan, som våra vaccin är baserade på.
Citera
2021-06-29, 16:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vad säger din analys, ligger vi fortfarande på 21 dödsfall per dag?

Nej, det har gått ned nu sedan vi fick sommarlov. Å andra sidan var det lågt vecka 29-43 även förra året. Sedan tog det fart igen. Vi får hoppas på att vaccinationstäckningen är betydligt större till hösten och att vaccinen klarar av att möta de mutationer som sprids då.
Citera
2021-06-29, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nejdå. Du tror ju inte heller på att viruset kommer att försvinna. Sannolikheten för en långdragen pandemi ökar väl dessutom rätt ordentligt när det finns folk som vägrar vaccinera sig.

Citat:
Var samma snack förra sommaren då vi knappt heller hade någon smitta. "Väldigt osannolikt med andra våg till hösten" hette det. Kommunicerades även från FHM och Anders Tegnell. Skillnaden är väl att idag har vi vaccin, men tyvärr går vaccineringarna väldigt långsamt och det verkar även som att en stor andel av befolkningen inte kommer vilja ta något vaccin. Sedan har vi alla under 18 år. Ett annat orosmoln är Delta-mutationen som är åtskilliga gånger mer smittsam än den ursprungliga varianten från Wuhan, som våra vaccin är baserade på.

Vad får du att folk inte vill vaccinera sig och att det går långsamt ifrån?

500.000 doser givna sedan förra rapporteringstillfället - dagen före midsommarafton.

Det går fort med vaccineringen och det finns ingen stor andel som inte tänker vaccinera sig.
Citera
2021-06-29, 16:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

knappast.. viruset finns för du och många fler tittar för mkt på tv. Har man haft viruset får man en naturlig immunitet mot detsamma. Och det har gått alldeles utmärkt för mig helt utan vaccin.
Citera
2021-06-29, 16:25
Medlem
Citat:
Nej, det har gått ned nu sedan vi fick sommarlov. Å andra sidan var det lågt vecka 29-43 även förra året. Sedan tog det fart igen. Vi får hoppas på att vaccinationstäckningen är betydligt större till hösten och att vaccinen klarar av att möta de mutationer som sprids då.

Haha - "sedan vi fick sommarlov".

Både smittspridningen och dödstalen började ju minska LÅNGT innan sommarlovet.
Citera
2021-06-29, 16:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vad får du att folk inte vill vaccinera sig och att det går långsamt ifrån?

500.000 doser givna sedan förra rapporteringstillfället - dagen före midsommarafton.

Det går fort med vaccineringen och det finns ingen stor andel som inte tänker vaccinera sig.

Förra veckan var 33% vaccinerade. En vecka senare 36%. I den hastigheten är väl 2/3 av befolkningen vaccinerade om 10 veckor. Nu går många på semester, så jag kan tänka mig att det blir en paus. Vad gäller vaccinationsviljan har jag läst opinionsundersökningar som säger att cirka 75% är villiga att vaccinera sig. Jag kan visserligen tänka mig att den andelen ökat något, då det verkar vara sällsynt med biverkningar av vaccinen, i alla fall mRNA-vaccinen. Det behövs också många vaccinerade speciellt mot Delta, då den är så smittsam.
Citera
2021-06-29, 16:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
knappast.. viruset finns för du och många fler tittar för mkt på tv. Har man haft viruset får man en naturlig immunitet mot detsamma. Och det har gått alldeles utmärkt för mig helt utan vaccin.

He he, jag tittar nästan ingenting på TV, men alldeles oavsett är ju detta virus högst reellt även om du vägrar ta in det. Jag känner för övrigt till flera personer som haft covid19 fler än en gång, så lycka till med din "naturliga immunitet". Den finns inte oavsett hur många vitaminer du äter.
Citera
2021-06-29, 16:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Haha - "sedan vi fick sommarlov".

Både smittspridningen och dödstalen började ju minska LÅNGT innan sommarlovet.

Började ja, men kurvorna ljuger inte. Kolla själv.

Smittan tokrasade efter vecka 25 både förra året och detta året. Vad kan det bero på? För övrigt gick smittan ned runt nyår också och då hade många skolbarn varit lediga sedan mitten av december, då många gick över till distans. Finns fan ingenting som förklarar variationen i smitta under denna pandemi så väl som skolan.
Citera
2021-06-29, 16:36
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Började ja, men kurvorna ljuger inte. Kolla själv.

Smittan tokrasade efter vecka 25 både förra året och detta året. Vad kan det bero på? För övrigt gick smittan ned runt nyår också och då hade många skolbarn varit lediga sedan mitten av december, då många gick över till distans. Finns fan ingenting som förklarar variationen i smitta under denna pandemi så väl som skolan.

Det har gått 1,5 dagar efter vecka 25 i år bara så att du vet. Smittan tokrasade för många veckor sedan.
Citera
2021-06-29, 16:39
Medlem
Citat:
He he, jag tittar nästan ingenting på TV, men alldeles oavsett är ju detta virus högst reellt även om du vägrar ta in det. Jag känner för övrigt till flera personer som haft covid19 fler än en gång, så lycka till med din "naturliga immunitet". Den finns inte oavsett hur många vitaminer du äter.

Den finns inte?

https://www.nih.gov/news-events/nih-research-matters/lasting-immunity-found-after-recovery-covid-19

The immune systems of more than 95% of people who recovered from COVID-19 had durable memories of the virus up to eight months after infection.
The results provide hope that people receiving SARS-CoV-2 vaccines will develop similar lasting immune memories after vaccination.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in