2021-06-29, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag hittar uppgifterna att presstalespersonen inte kan se exakt när larmet ska ha kommit. Han tror dock att det kom i samband med omdirigering kl 11.51 till en ny adress. Jag antar att de då menar Folk*torp. Detta enligt presstalesmannen Ken*eth Jo*ansson alltså.

Vi skrev nog om varandra, läs mitt inlägg ovan.
Citera
2021-06-29, 12:49
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Se mitt tillägg ovan. Tyvärr har vi inte polisens händelserapport, men jag läser innantill i NAs kartläggning "minut för minut". Denna kartläggning gjorde man efter rättelsen att inte någon verifiering kunde härledas till något telefonsamtal kl 11.18. Kl 11.30 åkte patrullerna ut till två adresser. Nå, jag lämnar där. Jag har lämnat länk i tidigare inlägg idag till artikeln som jag tar uppgifterna ifrån. Dessa uppgifter har inte ändrats sedan dess.
Det finns inte med i händelserapporten och det är konstigt.
Även samtal till privattelefoner som rör polisens uppgifter ska vara offentliga.

När jag efter domen satt och väntade på att få info om att de hade hämtat in SD så var den första infon som kom att det hade kommit ett samtal till polisen 11.18 om att han hade hittats död. Sedan tog det lång tid innan mer info kom.
"Samtalet om 47-åringens död kom in till polisen 11.18."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ale523/47-aringen-som-domdes-for-mord-pa-lena-wesstrom-ar-dod
"Mannens anhöriga är underrättade, och enligt tidningen så kom samtalet om 47-åringens död in till polisen 11.18. – Exakt vad som sades kommer jag inte att gå in på, säger Mats Öhman till Aftonbladet."
https://www.gp.se/nyheter/sverige/man-som-d%C3%B6mdes-f%C3%B6r-mordet-p%C3%A5-en-kvinna-i-%C3%B6rebro-hittad-d%C3%B6d-1.48368303

Spekulation: NA kanske vill hålla sig väl med polisen och skriver om den officiella versionen som inte låtsas om att samtalet kanske gjordes privat och att det sedan tog för lång tid innan resurserna skickades till rätt plats.

Någon har tidigare i tråden gjort en mycket bra sammanfattning om vad som hände vid olika tidpunkter och att HLR sattes in mer än en halvtimme efter att SD hade rapporterats som död.
Citera
2021-06-29, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ang samtalet till polisen 11.18.

Här är inlägget med uttalande från Mats Öhman, presstalesperson för polisen i Region Bergslagen.

"Anhöriga är underrättade om dödsfallet. Samtalet om 47-åringens död kom in till polisen 11.18".
Ja, vi skrev om varandra :-)
Det stämmer. Detta skrevs av expressen samma dag (28 maj) vilket senare inte alls kunde verifieras. Så där står vi med skägget i brevlådan.
Citera
2021-06-29, 12:57
Medlem
Citat:
Ja, vi skrev om varandra :-)
Det stämmer. Detta skrevs av expressen samma dag (28 maj) vilket senare inte alls kunde verifieras. Så där står vi med skägget i brevlådan.

Fortfarande är det ett uttalande från en polistalesperson i Örebro som har en exakt tidpunkt, har svårt att tro att den skulle vara påhittad.
Citera
2021-06-29, 13:12
Medlem
Frågar mig varför man inte vill gå in på "exakt vad som sades".

"Mannens anhöriga är underrättade, och enligt tidningen så kom samtalet om 47-åringens död in till polisen 11.18. – Exakt vad som sades kommer jag inte att gå in på, säger Mats Öhman till Aftonbladet."
Citera
2021-06-29, 13:15
Medlem
Citat:
Fortfarande är det ett uttalande från en polistalesperson i Örebro som har en exakt tidpunkt, har svårt att tro att den skulle vara påhittad.
Kan inte annat än hålla med dig. Om nu inte media missuppfattat. Svårt när samtalet inte kom in från 112, och inte finns att verifiera. Å andra sidan - spelar ju ingen roll. Mördaren är så död han kan bli och inte minsta lilla dödsannons verkar gå att finna. Frågan är om familjen ens har en minnesceremoni för honom. I så fall hölls den tydligen väldigt sluten.
Citera
2021-06-29, 14:00
Medlem
Citat:
Kan inte annat än hålla med dig. Om nu inte media missuppfattat. Svårt när samtalet inte kom in från 112, och inte finns att verifiera. Å andra sidan - spelar ju ingen roll. Mördaren är så död han kan bli och inte minsta lilla dödsannons verkar gå att finna. Frågan är om familjen ens har en minnesceremoni för honom. I så fall hölls den tydligen väldigt sluten.

Det fetade: Får vi verkligen hoppas. Inte minst för barnens skull var/är det nog bäst så.

Tillägg:
Nu har han varit död i en månad, så begravningen måste väl redan ha varit? Kanske blev ha strödd för vinden? Många gör ju så.
Senast redigerad av zilvereko 2021-06-29 kl. 14:57.
Citera
2021-06-29, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det fetade: Får vi verkligen hoppas. Inte minst för barnens skull var/är det nog bäst så.

Blir intressant när dessa barn växer upp och börjar ev prata om deras mördare till pappa, mycket kommer nog flyta upp då, barn vet och känner mycket mer än vad de vuxna tror och dessa barn har nog ganska mycket att ventilera när de blir ”egna personer”, bara hoppas de får hjälp i sina processer och man får väl hoppas att lögnerskan och lögnaren HD/SOA håller sig långt bort
Citera
2021-06-29, 14:31
Medlem
Citat:
Och den andre presstalespersonen K.J säger något annat - att man inte vet: Han kan inte se exakt när det larmet ska ha kommit men tror att det kom i samband med att en av polispatrullerna omdirigeras klockan 11.51 till en ny adress på landsbygden där Stefan Davidsson lite senare hittas död. Detta den 2 juni.

Nå - vi har uppenbarligen två presstalespersoner: en som uttalade en exakt tidpunkt i media den 28 maj, och en som säger att det är osäker (den 2 juni). Ja ja. Huvudsaken är väl att mördaren fick sin dom - även om han valde att inte sitta av straffet. Kan tänka att han tappade ansiktet fullständigt och det klarade han inte av. Jag kan förstå det. Jag kan förstå det väldigt väl. Inte en lätt sits för en man vars yta hänger på att vara behövd, ha gott renommé och sedd upp till.
Citera
2021-06-29, 15:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Du har rätt.

Det handlar om att polis Öhman, den som även var yttre befäl och först på plats när LW hittades död, gick ut i olika media att ett samtal inkommit 11.18 ang SD.

Var det med flit eller ett misstag att inkommande samtal kl 11.18 till polishuset återgavs?

Det är uppenbart av privat karaktär eftersom det inte finns med i aktuell händelserapport som polis Johannesson granskar och återger i NA.

Öhman säger även, i samband med att personen som greps på plats ute på landsbygden, att det inte var nån förbipasserande som ringde. Jag antar att han anspelar på att det var mannen på plats som ringde nåt samtal som (direkt el indirekt) landar i polishuset.

Det märkliga i sammanhanget är att i samma veva som patrull omdirigeras så rings SOS alarm upp för att kolla om det inkommit nåt samtal om avliden person.

Ergo: det torde vara återkoppling på den info som inkommit.

Sen nämns påbörjad HLR och att ambulans rekvireras när de är på plats. Vilket då är kraftig fördröjning av insatser.

Säger de A får kan de säga B kring tidsuppgifter - oavsett om det givetvis är sekretess kring personer som begår suicid och att ärenden läggs ner enligt lag.
Det här ärendet har inte enbart stannat i polisiär regi vid självmord, åklagarmyndigheten är inblandad.
Har funderat på om det går att överklaga till kammarrätten relaterat till sekretess.

Nu är uppgifter är högst kontroversiella, skapar snarare frågetecken och bäddar för spekulationer.
Senast redigerad av develi 2021-06-29 kl. 15:22.
Citera
2021-06-29, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du har rätt.

Det handlar om att polis Öhman, den som även var yttre befäl och först på plats när LW hittades död, gick ut i olika media att ett samtal inkommit 11.18 ang SD.

Var det med flit eller ett misstag att inkommande samtal kl 11.18 till polishuset återgavs?

Det är uppenbart av privat karaktär eftersom det inte finns med i aktuell händelserapport som polis Johannesson granskar och återger i NA.

Nu är uppgifter är högst kontroversiella, skapar snarare frågetecken och bäddar för spekulationer.
Vilket är precis vad polisen säger att "vi säger inget i nuläget för att inte bädda för spekulationer" (fritt ur minnet). Hade man varit klar, utan att gå in på detaljer, så hade det inte funnits några spekulationer överhuvudtaget. Men det kanske är svårt med tanke på förundersökningssekretess och därefter nedläggning av densamma.

Tillägg: Ur NA: Det har funnits olika uppgifter om när polisen först fick larm om att en person dött. Klockan 11.18 är ett sådant klockslag. Men det verkar inte stämma. Det stämmer inte heller att polisen ska ha gått ut med en efterlysning av Stefan Davidsson.

https://www.na.se/artikel/na-kartlagger-polisens-insats-minut-for-minut-efter-domen-i-hjarstamordet-nagon-ringde-och-berattade -att-han-var-dod
Senast redigerad av Picasso2 2021-06-29 kl. 15:18. Anledning: Tillägg
Citera
2021-06-29, 15:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Vilket är precis vad polisen säger att "vi säger inget i nuläget för att inte bädda för spekulationer" (fritt ur minnet). Hade man varit klar, utan att gå in på detaljer, så hade det inte funnits några spekulationer överhuvudtaget. Men det kanske är svårt med tanke på förundersökningssekretess och därefter nedläggning av densamma.

Tillägg: Ur NA: Det har funnits olika uppgifter om när polisen först fick larm om att en person dött. Klockan 11.18 är ett sådant klockslag. Men det verkar inte stämma. Det stämmer inte heller att polisen ska ha gått ut med en efterlysning av Stefan Davidsson.

https://www.na.se/artikel/na-kartlagger-polisens-insats-minut-for-minut-efter-domen-i-hjarstamordet-nagon-ringde-och-berattade -att-han-var-dod
Det kan mycket väl stämma och det har heller inte dementerats.

Det är två poliser som säger olika saker, den andra granskar HR.

Det kan isf vara off the record iom att det inte framkommer i loggen.

Om "i nuläget säger vi ingenting" :
Det är exakt vad som sker - dvs skapar frågetecken - iom att de inte förklarar de kontroversiella uppgifterna om samtalet.

Varför ringer de sos alarm och undrar om de fått larm om avliden person?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in