2021-06-29, 09:04
Medlem
Lite om min bakgrund:

Jag gick ut gymnasiet 2013 och var arbetslös fram till hösten 2014. Då fick jag ett jobb inom Elgiganten. Sedan dess har jag arbetat inom företaget och dessutom jobbat inom olika områden (kassa, lager och teknikavdelningen). Även varit en vända på Phonehouse.

Jag kommer svara helt ärligt på era frågor. Många vet att vår bransch är väldigt speciell och från mig får ni en verklighetsbild över arbetet. Kör på!
Citera
2021-06-29, 09:15
Medlem
katana9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shqip.
Lite om min bakgrund:

Jag gick ut gymnasiet 2013 och var arbetslös fram till hösten 2014. Då fick jag ett jobb inom Elgiganten. Sedan dess har jag arbetat inom företaget och dessutom jobbat inom olika områden (kassa, lager och teknikavdelningen). Även varit en vända på Phonehouse.

Jag kommer svara helt ärligt på era frågor. Många vet att vår bransch är väldigt speciell och från mig får ni en verklighetsbild över arbetet. Kör på!
Hej,jag köpte nyligen en ny TV Samsung QLED 55, nu undrar jag ,varför tog det ca. 20 min innan jag fick min TV ,på baksidan,där man som vanligt lämnar ut betalda grejer. Kartongen var inte heller original stängd,eller fabriksstängd.Jag misstänker att jag har fått en av dom TV apparater som är ute på hyllan ock runt hela affären,som är igång förmodligen 24 tim.Reagerade inte förän jag kom hem ock min kompis som hjälpte mig frakta kartongen hade redan gått. Säljer ni begagnade TV som nya ? Tack för svar.
Citera
2021-06-29, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katana9
Hej,jag köpte nyligen en ny TV Samsung QLED 55, nu undrar jag ,varför tog det ca. 20 min innan jag fick min TV ,på baksidan,där man som vanligt lämnar ut betalda grejer. Kartongen var inte heller original stängd,eller fabriksstängd.Jag misstänker att jag har fått en av dom TV apparater som är ute på hyllan ock runt hela affären,som är igång förmodligen 24 tim.Reagerade inte förän jag kom hem ock min kompis som hjälpte mig frakta kartongen hade redan gått. Säljer ni begagnade TV som nya ? Tack för svar.

Köpte du TVn med optimering? Alltså att man förbättrar kvalitén på bilden? Eller köpte du en TV på outlet? Om du svarar nej på bägge frågor så råder jag dig att lämna tillbaka den.

Just med TV fifflas det väldigt mycket där man försöker fuska så att äldre TV-apparater inom samma modell säljs bort då de kostar pengar att ha kvar äldre modeller.
Citera
2021-06-29, 09:33
Medlem
VoktorDodkas avatar
Har alla anställda på elgiganten sommarlov eller är det bara du?
Citera
2021-06-29, 09:35
Medlem
swebarbs avatar
Har ni mycket press på er från cheferna att ni måste sälja för x mycket varje månad ? Typ att även en gammal tant som ska köpa nån smartphone ska ni pracka på senaste samsung telefonen och säga hur livet kommer bli så mycket enklare om köper en sån ungefär ?
Citera
2021-06-29, 09:39
Medlem
Torsuss avatar
Varför ska ni alltid pracka på folk onödiga försäkringar? Och varför ta ni inte ett nej för ett nej? En gång fick jag ryta till och säga:"kan vi avsluta detta köp nu eller ska jag gå härifrån?" Först då gav han sig
Citera
2021-06-29, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Har ni mycket press på er från cheferna att ni måste sälja för x mycket varje månad ? Typ att även en gammal tant som ska köpa nån smartphone ska ni pracka på senaste samsung telefonen och säga hur livet kommer bli så mycket enklare om köper en sån ungefär ?

Ganska mycket press. Cheferna är experter på att pika och hela tiden hylla vissa individer som gör bra ifrån sig för att sänka de som inte gör ett bra jobb.

Mycket handlar om merförsäljning. Säljer vi en telefon ska vi alltid få med tillbehör och alltid fråga om abonnemang. Abonnemangsbiten är den delen som drar in i princip mest pengar till företaget.
Citera
2021-06-29, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Varför ska ni alltid pracka på folk onödiga försäkringar? Och varför ta ni inte ett nej för ett nej? En gång fick jag ryta till och säga:"kan vi avsluta detta köp nu eller ska jag gå härifrån?" Först då gav han sig

Försäkringar ger en försäljare en provision på 10% för varje såld försäkring. I vår utbildning med Moderna fick vi lära oss att man ska ta 3 nej innan man släpper kunden.
Citera
2021-06-29, 09:52
Medlem
hockexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shqip.
Försäkringar ger en försäljare en provision på 10% för varje såld försäkring. I vår utbildning med Moderna fick vi lära oss att man ska ta 3 nej innan man släpper kunden.

Låter lite segt, av min erfarenhet frågar de en gång men beror väl på individen.

Hur ser provisionen ut annars? Är det bara på försäkringar och annat krafs eller gäller det för alla varor i butiken?
Citera
2021-06-29, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
Låter lite segt, av min erfarenhet frågar de en gång men beror väl på individen.

Hur ser provisionen ut annars? Är det bara på försäkringar och annat krafs eller gäller det för alla varor i butiken?

Exakt. Anser vi att individen verkar ”svag” frågar vi mer än en gång.

Vi har provision på nästan allt men vi kan även gå back på vissa saker. För att förtydliga det hela så ska jag förklara hur systemet fungerar.

Låt säga att en TV kostar 10 000 kr. Av dessa är 1000 kr något som går in i försäljarens ”pott”. Inte 1000 kr, alltså en viss procent av dessa som blir ”riktiga” pengar vid lönen. Man måste uppnå 80 000 kr för att komma åt den första bonusnivån, vilket i rena pengar blir ca 1200 kr. Nästa bonusnivå som är på 180 000 ger 2400 kr i provision.

Hoppas svaret var tydligt, vi själva blir ibland förvirrade över hur systemet fungerar.
Citera
2021-06-29, 10:10
Medlem
Vad är bästa chansen att få rabatt eller pruta på vanliga varor eller något som gått ut ur sortimentet?

Ibland så känns det som att ni har någon policy, ”gör kunden glad”, och kastar extrapris på mig. Ibland är det chokat. Vet att ni brukar kolla i systemet om ni har någon marginal på inköpspriset.
Citera
2021-06-29, 10:18
Medlem
Varför är ni på Elgiganten så usla på service? Ingår det i internutbildningen att vara en dryg fitta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in