Citat:
Ursprungligen postat av
Eoppoyz
Jag har lite svårt att tro på den där undersökningen. Jag tvivlar starkt på att S bara ligger på 23%, att C är så stora etc.
Riktigt svårt att veta. Att (C) har ökad är rimligt med tanke på att (L) tappat de väljare som är rabiata (SD)-hatare. De hade redan tappat högerväljare i samband med JÖK-sveket och nu tappade de en gång till när de bytte sida igen för att försöka locka stödröster. Det är rimligt att tro att en del av de väljarna gått till (C).
Samtidigt är jag osäker på hur regeringskrisen borde slå mot (C)? Jag har svårt att leva mig in i hur Genustramsare och Postmodernister egentligen tänker? Att de kan få lite betalt för att de är principfasta i sitt (SD)-motstånd är inte orimligt. Å andra sidan är ju deras väljare numera extremvänster (trots att de röstar på det mest marknadsliberala partiet) så det lika rabiata motståndet mot (V) bör ju inte betala sig lika bra? Börjar det bli ett etablerat faktum att både (MP) och (L) åker ur riksdagen tror jag (C) kan ta fler röster från dessa partier dessutom.
Antar att om bägge skräppartierna ligger kring 3% under valrörelsen blir det inga stödröster och då ökar (C) istället då partierna töms på väljare. Är regeringsfrågan viktig (som när vi precis haft en regeringskris) så vill man ju rösta på regeringsalternativ i första hand. Bilden av att (C) tillhör vänsterblocket är trots allt etablerad vid det här laget...
Att (S) tappar behöver ju inte bero på regeringskrisen i sig? Det kan ju lika gärna vara så att (S)-väljare avskyr marknadshyror och därför byter till (V) av sakpolitiska skäl? Vissa (S) väljare byter säkert också till (SD) på grund av att (S) låses fast hårdare och hårdare till WOKE, HBTQ, etc, då de sannolikt blir mindre än (C)+(V)+(MP) sammantaget. Då kan de inte dominera regeringen på samma sätt längre? Tänker man lite längre och antar att (C) och (V) inte kan samsas inom samma block så har ju heller inte Löfven något regeringsalternativ längre. Det skrämmer nog bort en del arbetande arbetare från arbetarpartiet :P
Spännande tider nu i vilket fall.

Extraval vore trevligt för att bekräfta opinionsmätningarnas tillfärlitlighet.