2021-06-29, 08:01
Moderator
v50s avatar
Aftonbladet/Demoskops senaste mätning utförd mellan 23-28/6, 2148 personer tillfrågades

S 23,4% (-0,8)
V 11,3% (+2,8)
MP 3,3% (-0,2)

C 10,6% (-0,1)
L 3,4% (-0,2)

SD 18,2% (-1,0)

M 22,1% (-0,8)
KD 6,8% (+1,2)

Övriga 0,9% (-1,1)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gWVR8q/demoskop-v-skapade-kaos-och-gjorde-succe
2021-06-29, 08:38
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Aftonbladet/Demoskops senaste mätning utförd mellan 23-28/6, 2148 personer tillfrågades

S 23,4% (-0,8)
V 11,3% (+2,8)
MP 3,3% (-0,2)

C 10,6% (-0,1)
L 3,4% (-0,2)

SD 18,2% (-1,0)

M 22,1% (-0,8)
KD 6,8% (+1,2)

Övriga 0,9% (-1,1)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gWVR8q/demoskop-v-skapade-kaos-och-gjorde-succe

Jag har lite svårt att tro på den där undersökningen. Jag tvivlar starkt på att S bara ligger på 23%, att C är så stora etc.
2021-06-29, 08:44
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SVT/Novus senaste opinionsmätning utförd mellan 21-27/6, 4816 personer tillfrågades varav 2408 st svarade

S 25,5% (-0,6)
V 11,2% (+1,6)
MP 3,5% (-0,7)

C 7,9% (-1,5)
L 2,5% (+0,2)

SD 21,4% (+2,2)

M 21,8% (-0,8)
KD 5,0% (-0,3)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-novus-c-forlorare-pa-regeringskris
Folket pekar ut C som skyldiga till regeringskrisen.
2021-06-29, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag har lite svårt att tro på den där undersökningen. Jag tvivlar starkt på att S bara ligger på 23%, att C är så stora etc.

Riktigt svårt att veta. Att (C) har ökad är rimligt med tanke på att (L) tappat de väljare som är rabiata (SD)-hatare. De hade redan tappat högerväljare i samband med JÖK-sveket och nu tappade de en gång till när de bytte sida igen för att försöka locka stödröster. Det är rimligt att tro att en del av de väljarna gått till (C).

Samtidigt är jag osäker på hur regeringskrisen borde slå mot (C)? Jag har svårt att leva mig in i hur Genustramsare och Postmodernister egentligen tänker? Att de kan få lite betalt för att de är principfasta i sitt (SD)-motstånd är inte orimligt. Å andra sidan är ju deras väljare numera extremvänster (trots att de röstar på det mest marknadsliberala partiet) så det lika rabiata motståndet mot (V) bör ju inte betala sig lika bra? Börjar det bli ett etablerat faktum att både (MP) och (L) åker ur riksdagen tror jag (C) kan ta fler röster från dessa partier dessutom.

Antar att om bägge skräppartierna ligger kring 3% under valrörelsen blir det inga stödröster och då ökar (C) istället då partierna töms på väljare. Är regeringsfrågan viktig (som när vi precis haft en regeringskris) så vill man ju rösta på regeringsalternativ i första hand. Bilden av att (C) tillhör vänsterblocket är trots allt etablerad vid det här laget...

Att (S) tappar behöver ju inte bero på regeringskrisen i sig? Det kan ju lika gärna vara så att (S)-väljare avskyr marknadshyror och därför byter till (V) av sakpolitiska skäl? Vissa (S) väljare byter säkert också till (SD) på grund av att (S) låses fast hårdare och hårdare till WOKE, HBTQ, etc, då de sannolikt blir mindre än (C)+(V)+(MP) sammantaget. Då kan de inte dominera regeringen på samma sätt längre? Tänker man lite längre och antar att (C) och (V) inte kan samsas inom samma block så har ju heller inte Löfven något regeringsalternativ längre. Det skrämmer nog bort en del arbetande arbetare från arbetarpartiet :P

Spännande tider nu i vilket fall. Extraval vore trevligt för att bekräfta opinionsmätningarnas tillfärlitlighet.
2021-06-29, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Folket pekar ut C som skyldiga till regeringskrisen.

Välförtjänt om det verkligen är så Dock borde folkjet peka ut sig själva i första hand. Det är ju de som röstar på politiker som uppenbarligen inte har någon annan politik än att vara emot (SD). Så länge den väljargruppen finns så har inte vänstersidan något fungerande regeringsalternativ. Det börjar ju bli uppenbart att (SD) motstånd duger till att blockera en högerregering men skall man budgetförhandla behöver partierna också ha gemensamma ideer om framtiden och där passar inte riktigt Kommunistpartiet och Nyliberalerna ihop.

Besvärligt för Löfven minst sagt...
2021-06-29, 09:07
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Riktigt svårt att veta. Att (C) har ökad är rimligt med tanke på att (L) tappat de väljare som är rabiata (SD)-hatare. De hade redan tappat högerväljare i samband med JÖK-sveket och nu tappade de en gång till när de bytte sida igen för att försöka locka stödröster. Det är rimligt att tro att en del av de väljarna gått till (C).

Samtidigt är jag osäker på hur regeringskrisen borde slå mot (C)? Jag har svårt att leva mig in i hur Genustramsare och Postmodernister egentligen tänker? Att de kan få lite betalt för att de är principfasta i sitt (SD)-motstånd är inte orimligt. Å andra sidan är ju deras väljare numera extremvänster (trots att de röstar på det mest marknadsliberala partiet) så det lika rabiata motståndet mot (V) bör ju inte betala sig lika bra? Börjar det bli ett etablerat faktum att både (MP) och (L) åker ur riksdagen tror jag (C) kan ta fler röster från dessa partier dessutom.

Antar att om bägge skräppartierna ligger kring 3% under valrörelsen blir det inga stödröster och då ökar (C) istället då partierna töms på väljare. Är regeringsfrågan viktig (som när vi precis haft en regeringskris) så vill man ju rösta på regeringsalternativ i första hand. Bilden av att (C) tillhör vänsterblocket är trots allt etablerad vid det här laget...

Att (S) tappar behöver ju inte bero på regeringskrisen i sig? Det kan ju lika gärna vara så att (S)-väljare avskyr marknadshyror och därför byter till (V) av sakpolitiska skäl? Vissa (S) väljare byter säkert också till (SD) på grund av att (S) låses fast hårdare och hårdare till WOKE, HBTQ, etc, då de sannolikt blir mindre än (C)+(V)+(MP) sammantaget. Då kan de inte dominera regeringen på samma sätt längre? Tänker man lite längre och antar att (C) och (V) inte kan samsas inom samma block så har ju heller inte Löfven något regeringsalternativ längre. Det skrämmer nog bort en del arbetande arbetare från arbetarpartiet :P

Spännande tider nu i vilket fall. Extraval vore trevligt för att bekräfta opinionsmätningarnas tillfärlitlighet.

Jag säger inte emot dig, men just S är extra svåra att mäta. Deras kärnväljare har nog inte tendensen att svara på opinionsundersökningar. De gamla kärnväljarna på 80+ samt deras nya kärnväljare i ghettona är nog inte så angelägna att svara i dylika undersökningar. Jag tror att S kommer få över 25% men under 28% (senaste valresultatet) oavsett om det blir ett extra val eller ett ordinarie val på direkten.
2021-06-29, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, det är efter misstroendeomröstningen. V går framåt och C bakåt som jag misstänkte. C tar stryk av senaste kaoset och V starkt framåt. Det kunde dock ha slagit lite hårdare mot S. L fick en skjuts vilket är positivt. Håll den linjen, Sabuni!

Och ja, SD trivs och frodas i kaos och de två andra i det konservativa blocket är det väl inte så mycket att orda om.

Det är ju lite oförtjänt att säga att (SD) trivs i kaos tycker jag. De har ju ordnat in sig i ett realistiskt regeringsalternativ till höger som mycket väl kan få majoritet. Åker bara (L) ut så slipper vi också interna slitningar inom högerblocket dessutom. Då kan det bli ett harmoniskt och bra regeringsalternativ.

Skillnaden mot vänster-kanten är ju enorm. Där kan man tala om kaos. Ingen vet hur Gröna Khemererna tänker? Helt galna förslag därifrån. Ingen får tala med Kommunisterma och därför blir det alltid lotteri om politiken vinner i riksdagen eller inte? Almegas politiska gren kräver alltid privatisering oavsett område så att medlemsföretagen kan mjölka skattepengar utan hänsyn till om det är lämpligt att privatisera myndighetsutövning eller inte? När det gäller (S) så har de grävt ned sig i bidragsträsket och måste hålla "välfärden" igång för att muta sina väljare. Det skall balanseras mot Almegas krav på skattesänkningar på företag och kapitalvinster. Återstår plundring av medelklassens löneinkomster...

Härlig sörja till vänster Man förstår verkligen att folk vill rösta på dem...
2021-06-29, 09:16
Medlem
KD ligger ju kring 5 % och Ebba står ju åtalad för grovt förtal där Ebba s advokat vill att åklagern ska lägga ner fallet.

Det vore intressant att se om åklagerna beslut kommer påverka procentsiffran beroende på om det kommer en tumme upp eller ner strax innan ett extraval och känslorna då inte hinner svalna.

Kan åklagens beslut helt enkelt bli avgörande för KD om detta kommer innan ett eventuellt extraval?
2021-06-29, 09:29
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klumpfisken
KD ligger ju kring 5 % och Ebba står ju åtalad för grovt förtal där Ebba s advokat vill att åklagern ska lägga ner fallet.

Det vore intressant att se om åklagerna beslut kommer påverka procentsiffran beroende på om det kommer en tumme upp eller ner strax innan ett extraval och känslorna då inte hinner svalna.

Kan åklagens beslut helt enkelt bli avgörande för KD om detta kommer innan ett eventuellt extraval?
Det vore bara bra om KD minskade. Vad vi inte vill se är KD på 3,9% dock, men gärna på 1,5.
2021-06-29, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det vore bara bra om KD minskade. Vad vi inte vill se är KD på 3,9% dock, men gärna på 1,5.

Det är inte realistiskt. Kan ju beklagas då färre partier till höger vore att föredra men inför nästa val får vi nöja oss med att (L) och (MP) försvinner. Troligare är väl tyvärr att endast (L) försvinner men även det vore en seger värd att fira.
2021-06-29, 09:34
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det är inte realistiskt. Kan ju beklagas då färre partier till höger vore att föredra men inför nästa val får vi nöja oss med att (L) och (MP) försvinner. Troligare är väl tyvärr att endast (L) försvinner men även det vore en seger värd att fira.
Jag håller med om att det inte är troligt med ett dylikt ras, men om affären drar KD under spärren bör nog sverigevänner rikta in sig stenhårt på att värva KDare.
2021-06-29, 09:41
Medlem
Citat:

Kd med Ebba i fängelse gör nog ett dåligt val. Kan Löfven ordna det och dessutom låta farbröderna i de vita rockarna hämta Jimmie iklädd tröjan med de långa ärmarna så väljer han nog extravalet. Jimmie har ju varit insydd på hispan förut, så det borde gå att få någon överläkare att skriva under om sluten psykiatrisk tvångsvård. Och båda händelserna skulle göra sig utmärkt i media.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in