2021-06-29, 01:49
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Jag delar förvisso din beskrivning av Löfven, men visst kommer partierna återigen finna en mittenlösning. Sabuni har inga som helst problem med att fullkomligt strunta i vad hon tidigare sagt för att ”ta ansvar för Sverige”. Hon är ingen Dadgostar direkt, som faktiskt håller det som lovats.

Jag misstänker att Sabuni kommer kräva att Lööf blir statsminister i den nya mittenkollisionen, och att detta kommer godtas. Vi står därmed inför den värsta politiska krisen sedan krigstiden. Löfven må vara en katastrof, men han är hundra gånger bättre än fullblodspsykopaten Lööf. Hon som inte ser några som helst problem med att importera 30 miljoner invandrare. Hon som bokstavligt talat skriker och förtalar i varenda partiledardebatt. Hon som sa att hon hellre skulle äta upp sin sko än att bli Löfvens stödhjul, och sen förnekade att hon någonsin sagt det.

Gud bevare oss väl.

Dina farhågor är grundlösa. Sabuni och L kommer inte att återvända till det rödgröna samarbetet. Och definitivt inte föreslå Lööf som statsminister.
Citera
2021-06-29, 01:51
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
V kan nog vinna mer än någon procentenhet av S när de försvarar en del av sossarnas traditionella väljarbas (hyresgästerna).

C tror att de kan kannibalisera L genom att tvinga fram ett extraval nu, samt locka till sig väljare från MP med sin anti-SD-retorik.

Men då är det mera "plus minus noll" hos de rödgröna, som jag ser det. Finns inte mycket kvar för C att ta ifrån L.

Således bör de rödgröna även vara minst lika rädda för ett extraval som jag ser det. T.o.m mer i.o.m att de är de som riskerar att mista själva makten. De "borgerliga" har ju inte förlorat något.., för de har ju inget.

Nå väl, inom ett par veckor vet vi..

"Fortes fortuna adiuvat"..
Citera
2021-06-29, 01:51
Medlem
Citat:
Ett extraval skulle onekligen tydliggöra att vi nu har två nya block i politiken: ett rödgrönt (V+C+S+MP) och ett blågult (M+L+KD+SD). Men det kommer hur som helst att bli uppenbart för alla vid det ordinarie valet nästa år.

Blocken är redan tydliga, det intressanta är hur och om det påverkar mandaten.
Men ja, får man ej se det i ett extraval så syns det vid det ordinarie sen.
Citera
2021-06-29, 01:57
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Dina farhågor är grundlösa. Sabuni och L kommer inte att återvända till det rödgröna samarbetet. Och definitivt inte föreslå Lööf som statsminister.
Jag hade hållit med dig om det endast var upp till partiledningen. Nu är en stor grupp inom partiet starkt missnöjda med partiledningens agerande, och med det missnöjet i ryggen betvivlar jag att Sabuni har möjlighet att stå fast vid det hon sagt. Hon styr förvisso skeppet, men därför vill hon givetvis inte heller sänka det. Därför kommer hon gå med på en kompromiss; att ge mer makt till ett av de forna allianspartierna men också behålla den rödgröna röran.

Flera experter har konstaterat att Lööf som statsminister är ett troligt utfall av den nya överenskommelsen.
Citera
2021-06-29, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Känns som att Talmannen har ett svårare uppdrag denna gången men det blir säkert nyval.

Ja han kommer få arbeta hårt förmodligen till
ingen nytta. Tror också på nyval.
Citera
2021-06-29, 02:56
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Sossarna sitter säkert på makten även efter nyval. De har styrt skjutan behagligt genom "pandemi" stormen och sparat sverige kanske flera 100-talsmiljarder på att undgå lockdown, vilket hjälpt företagare att få mat på bordet. Även om jag inte kommer rösta på dom så hatten av för S.
Citera
2021-06-29, 02:58
Medlem
Hej alla!

Jag har en fundering, det krävs ganska mycket för att ändra en grundlag.
Eftersom Stefan nu röstats bort och det ska ske omval och sedan ett nytt val i September 2022, innebär det då att grundlagen kan ändras om förslaget tas upp redan nu och sedan när dessa två val skett så har grundlags ändringen börjat träda i kraft?
Någon som är mer insatt i detta?
Citera
2021-06-29, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är alltså privata skolor som drivs i vinstsyfte, kommunala skolor har inget incitament att snåla med lärare eller materiel.

ändå..
kommunala skolor borde bara förbjudas.

Upphandla alla skolor. Bara dom som inte går att upphandla behålls. Målet borde vara 100% privata skolor.

ondgör man sig att skolbolag går med för hög vinst sänk ersättningen. Ersättningen skall vara knuten till resultat.

Sen går delar av vinst att binda i försäkringar som täcker kommunala extrakostnader.
Citera
2021-06-29, 05:19
Medlem
Matriarkatet kommer att avgöra utgången

S-ledamoten Sara Heikkinen Breitholtz är sjukskriven och har inte ersatts. Hon var exempelvis inte närvarande vid misstroendeomröstningen. C-ledamoten Helena Lindahl kan ha avgörandet i sin hand. Hon röstade emot Stefan Löfven i statsministeromröstningen 2018. Det finns även två politiska vildar i riksdagen - den tidigare vänsterpartisten Amineh Kakabaveh och den tidigare liberalen Emma Carlsson Löfdahl. Den förstnämnda har inte sagt hur hon ska göra och den sistnämnda säger att hon kommer följa sitt gamla parti.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/de-kan-avgora-vem-som-blir-statsminister-uppenbara-riskmoment-for-lofven
Senast redigerad av 2006 2021-06-29 kl. 05:28.
Citera
2021-06-29, 05:22
Medlem
När kommer nästa opinionsundersökning?
Citera
2021-06-29, 05:53
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Matriarkatet kommer att avgöra utgången

S-ledamoten Sara Heikkinen Breitholtz är sjukskriven och har inte ersatts. Hon var exempelvis inte närvarande vid misstroendeomröstningen. C-ledamoten Helena Lindahl kan ha avgörandet i sin hand. Hon röstade emot Stefan Löfven i statsministeromröstningen 2018. Det finns även två politiska vildar i riksdagen - den tidigare vänsterpartisten Amineh Kakabaveh och den tidigare liberalen Emma Carlsson Löfdahl. Den förstnämnda har inte sagt hur hon ska göra och den sistnämnda säger att hon kommer följa sitt gamla parti.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/de-kan-avgora-vem-som-blir-statsminister-uppenbara-riskmoment-for-lofven

Centern lär lägga ner sina röster.
Citera
2021-06-29, 06:00
Medlem
Citat:

Tack! Mitt blod isade sig när jag läste inlägget som resonerade om Psyk-Annie som statsminister. Du väkte mig från mitt fryslagg och dämpade ångesten något. Det är sådana känslo-svängningar när man är lycklig över tanken att ha blivit av med Löfven, för att sedan kastas tillbaka i verkligheten när man tänker på vad vi har på bänken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in