• 1
  • 2
2021-06-27, 16:04
Medlem
Djavulens-Advokats avatar
Hejsan! Jag ska måla taket i ett rum i en lägenhet. Som av en händelse så hittade jag här om dagen en hink med matt vit färg som verkar helt brukbar. Dock är det en väggfärg och jag undrar såmedes om det är en dum idé att använd den istället för en "takfärg".
Citera
2021-06-27, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djavulens-Advokat
Hejsan! Jag ska måla taket i ett rum i en lägenhet. Som av en händelse så hittade jag här om dagen en hink med matt vit färg som verkar helt brukbar. Dock är det en väggfärg och jag undrar såmedes om det är en dum idé att använd den istället för en "takfärg".

Ja, väggfärg är blankare! Så det ser konstigt ut!
Citera
2021-06-27, 16:12
Medlem
"Förr" hade takfärg egenskapen av att inte missfärgads lika svårt av nikotin, då det röktes friskt inomhus.
Det är en egenskap jag dock tvivlar på finns längre, då innerökningen i stort sett upphört som fenonen.
Citera
2021-06-27, 16:22
Medlem
En grej med ”riktig” takfärg är att det droppar mindre när du målar.

Ett tips är att använda ljus takfärg, ej mattfärgad. Det gör rätt stor skillnad.

Väggfärg har den fördelen att det går enklare att torka bort saker från den
Citera
2021-06-27, 16:24
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djavulens-Advokat

Det går alldeles utmärkt att måla tak med väggfärg.
Du kommer att bli nöjd med resultatet.
Citera
2021-06-27, 16:40
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thomas6668
Ja, väggfärg är blankare! Så det ser konstigt ut!
Inte bara det, man får jobbiga ljusreflexer med blanka tak.
Citera
2021-06-27, 23:41
Medlem
Krummlans avatar
Har den ett glanstal på 3 är det bara att köra.
Citera
2021-06-28, 04:50
Medlem
killawifes avatar
Takfärg och väggfärg är EXAKT samma sak förutom att glansen kan skilja men ett otränat öga ser inte skillnaden.
Takfärg har glans 3 och väggfärg glans 7. Som jämförelse har halvblank färg glans 40 och blank färg 90 så skillnaden mellan tak och vägg är minimal. Det finns även vägg & takfärg glans 20 för kök & badrum.

"Ja, väggfärg är blankare! Så det ser konstigt ut! " Nej, normal väggfär är glans 7 vilket är matt och ingen normalt funtad människa ser skillnaden om man inte har en jämförelse.

""Förr" hade takfärg egenskapen av att inte missfärgads lika svårt av nikotin, då det röktes friskt inomhus." Nej Om man inte räknar "förr" som 50-60-talet då man använde limfärger som inte missfärgades lika lätt som moderna färger. Nikotin var dock inte anledningen.

"En grej med ”riktig” takfärg är att det droppar mindre när du målar. " Nej, men köper man en kvalitetsfärg så droppar den mindre, men det har inget med att det är en takfärg att göra.

"Väggfärg har den fördelen att det går enklare att torka bort saker från den" Nej, däremot har man en glansigare takfärg i kök & badrum med glans 20 för att den ska vara lättare avtorkningsbar.

Glans 2 och 3 är för Tak i vanliga rum, sovrum & vardagsrum.
Glans 7 & 10 är för Tak i hall och väggar i övriga rum.
Glans 20 är för tak & väggar i Badrum & kök.
Glans 40 är för lister, fönster & möbler.
Glans 90 är för lister, fönster & möbler.

Utbildad målare.

Kör på väggfärgen i taket, det går alldeles utmärkt.
Citera
2021-06-28, 21:20
Medlem
patrikfardamps avatar
Takfärg är mattare. /Målare
Senast redigerad av patrikfardamp 2021-06-28 kl. 21:23.
Citera
2021-06-28, 21:24
Medlem
patrikfardamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Takfärg och väggfärg är EXAKT samma sak förutom att glansen kan skilja men ett otränat öga ser inte skillnaden.
Takfärg har glans 3 och väggfärg glans 7. Som jämförelse har halvblank färg glans 40 och blank färg 90 så skillnaden mellan tak och vägg är minimal. Det finns även vägg & takfärg glans 20 för kök & badrum.

"Ja, väggfärg är blankare! Så det ser konstigt ut! " Nej, normal väggfär är glans 7 vilket är matt och ingen normalt funtad människa ser skillnaden om man inte har en jämförelse.

""Förr" hade takfärg egenskapen av att inte missfärgads lika svårt av nikotin, då det röktes friskt inomhus." Nej Om man inte räknar "förr" som 50-60-talet då man använde limfärger som inte missfärgades lika lätt som moderna färger. Nikotin var dock inte anledningen.

"En grej med ”riktig” takfärg är att det droppar mindre när du målar. " Nej, men köper man en kvalitetsfärg så droppar den mindre, men det har inget med att det är en takfärg att göra.

"Väggfärg har den fördelen att det går enklare att torka bort saker från den" Nej, däremot har man en glansigare takfärg i kök & badrum med glans 20 för att den ska vara lättare avtorkningsbar.

Glans 2 och 3 är för Tak i vanliga rum, sovrum & vardagsrum.
Glans 7 & 10 är för Tak i hall och väggar i övriga rum.
Glans 20 är för tak & väggar i Badrum & kök.
Glans 40 är för lister, fönster & möbler.
Glans 90 är för lister, fönster & möbler.

Utbildad målare.

Kör på väggfärgen i taket, det går alldeles utmärkt.
Jo, man ser skillnaden på glansvärdet mellan 7 på väggar och 3 på tak.
Citera
2021-06-28, 22:57
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrikfardamp
Jo, man ser skillnaden på glansvärdet mellan 7 på väggar och 3 på tak.

En målare gör det men en glad amatör gör inte det.
Citera
2021-06-28, 23:54
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
En målare gör det men en glad amatör gör inte det.
Till och med jag som är sämst ser skillnad på tak- och väggfärg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in