2021-06-28, 17:18
Medlem
fjollciggs avatar
Om man bortser från invektiven (som visar tecken på stor omognad snarare än briljans) så är detta en mycket intressant diskussion.

Tyvärr har jag inget märkvärdigt att tillföra själv, annat än att det var Guatav III som gav judarna rätt att utöva sin religion samt bedriva affärsverksamhet i Sverige, något som fram till dess hade varit förbjudet. Inte riktigt topic, nämner det mest eftersom RudyardKipling lät lite osäker.

Källa: Kravatt-Herman
Citera
2021-06-28, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Dialogue_in_Hell_Between_Machiavelli_and_Monte squieu

Den boken.

Och vari skulle likheterna ligga i? Man måste ju då läsa boken för att kunna fastställa det. Skulle ju lika gärna kunna vara en halmgubbe.

Jag har ju svårt att se att några/någon skulle kunna förutspå allt det där så jag tycker det ligger närmare sanningen att Sion vises protokoll faktiskt är på riktigt.

Och sen spelar det ju mindre roll om den inte är det då vissa judars modus operandi överensstämmer med det.
Citera
2021-06-28, 17:20
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epp1e

Poängen är - bara för att något är plagierat så betyder det inte att det är icke-äkta.

Ju mer jag tänker på det, desto mer ter det sig som att plagiat korrelerar med hur äkta något är, d.v.s. få människor plagierar falska påståenden, eftersom de inte har värde i.o.m. att de strider mot logik och således inte leder någonstans. Om något däremot plagierats ofta så tyder det på att det resonerar bland fler människor över tid, och således kan behandlas som något som potentiellt är närmare sanningen.

Aldrig tänkt på det innan.
Då anser du kanske också att folk borde plagiera dina inlägg här i tråden iom att de självfallet är logiska ligger nära sanningen..
Citera
2021-06-28, 17:25
Medlem
epp1es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Då anser du kanske också att folk borde plagiera dina inlägg här i tråden iom att de självfallet är logiska ligger nära sanningen..
Har jag aldrig påstått. Men visst, det du säger är inte 100% fel - i den mening att om man gjorde en studie på FlashBack, varvid man analyserade vilka inlägg som plagieras mest, så hade man - om min test stämmer - kommit fram till att det var de inlägg som resonerade med flest folk över tid som plagierades mest.

Alltså vore dessa ofta-plagierade inlägg de mest intressanta ur ett sanningsperspektiv. Betyder inte att de stämmer nödvändigtvis, men visst vore ett sådant sammanhang (korrelation) sannolikt.

Nu antar jag att man inte inkluderar one-liners och diverse angreppsord som "inavlad" (lol) eller dylikt i en sådan studie.
Citera
2021-06-28, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Om det nu är ett falsarium och det ändå slår in, talar inte det för att det är några andra som egentligen styr den djupa staten, och att judarna bara är ett villospår?

Så du går från ingen konspiration alls till en dubbelkonspiration. Huvudsaken för dig verkar vara att judarna är oskyldiga. Varför då? Är inte sanningen viktigast?
Citera
2021-06-28, 18:28
Medlem
Protokollen är inte äkta - men det är AUTENTISKA!

Dvs i betydelsen att de som skrev protokollen - visste vad judarna hade i kikaren.

Detta visste det pga de var intelligenta och välinformerade om historien. För det är inte första gången judarna agerat på detta sätt.

Så protokollen är alltså ett retoriskt / pedagogiskt verk med syfte att nå fram till vanliga icke-intellektuella och oinformerade medborgare.

Dessa pallar inte att låsa igenom tusentals sidor med indicier, argument och dokumentation - utan behöver enkla och slagkraftig propaganda.

Men protokollen är sanna i sin essens.

Sådana här konspirationer och medföljande konspirationsteorier existerade redan under medeltiden:

This chapter examines the emergence of a coherent conspiracist narrative tar-geting Jews/conversos in early modern Spain and Portugal. It focuses particu-larly on the origins and dissemination of the forged documents that became the vital supporting pillars of this conspiracist narrative targeting conversos: two letters (cartas) purporting to have been exchanged between the Jews of Spain and the Jews of Constantinople at the end of the fifteenth century. These letters were presented as conclusive evidence exposing the ‘Jewish plot’ and revealing the ‘truth’: crypto-Jews, pretending to be Catholics, were deliberately attempting to gain admittance into ecclesiastical and secular institutions.

https://brill.com/view/book/9789004395602/brill-9789004395602_004.xml

/Johan
Citera
2021-06-28, 19:04
Medlem
Att tro att judarna skulle ligga bakom en världskonspiration är lika intelligent som att tro att månen är en ost.
Citera
2021-06-28, 19:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Att tro att judarna skulle ligga bakom en världskonspiration är lika intelligent som att tro att månen är en ost.

"theres gotta be fire if theres smoke, how do you think the jews were treated? for generations. the things that ppl said about the jews, for generations were belived across so many lands. they belived that we poisoned the wells, drank the blood of christian children, that we spread disease deliberetly. btw these are all being repeated as we speak. YOU say how could it be that they belived it? but they did. not only did they belive it, YOU say well thats because of ignorance. ya, thats true,*EXEPT*that some of the most educated ppl in history belived it, voltaire, dostojevskij, and the list is alot longer btw" - PM Netanyahu

Och du som är så klok hade inte mycket innehåll i din kommentar kan jag säga.

Att se ett folk bli utsparkade från olika länder 109 ggr utan att undra över saken är så klart höjden av intelligens.
Senast redigerad av Tvunget 2021-06-28 kl. 19:29.
Citera
2021-06-28, 22:02
Medlem
BagareBengts avatar
Om ni kunde sluta tjafsa om ”äktheten” så kanske vi kan gå till kärnfrågorna:

1. Vilka följer ”agendan” till punkt och pricka?

2. Hur kunde någon skriva en plan för århundraden framöver och lyckas följa den?

3. Hur länge långt tillbaka i tiden har man planerat och kontrollerat skeendena i världen och hur långt framåt i tiden har man planerat?

4. Hur stoppar man planen?

5. Vad är slutmålet?
Citera
2021-06-29, 00:24
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epp1e
Så vad är orsaken till att du avfärdar texten? Du säger ju själv att texten inte är äkta p.g.a. att den är plagierad.

Eller menar du att plagieringen inte är orsaken till att du anser att texten inte är äkta? I så fall, varför anser du texten inte vara äkta?

För att det den gör anspråk på att vara rimmar illa med copy-past av ett skönlitterärt verk.

Citat:
Skulle aldrig säga något sådant. Jag säger bara att, om du tror att något inte är äkta p.g.a. av det är plagierat så är du ute och cyklar i Hong Kong, med andra ord, du är inavlad.

Ok, så då är den ett falsarium alltså?

Citat:
Det är ovidkommande. Det kan lika gärna vara så att satirtexten var en allegori som antydde till samma sak som texten vi diskuterar nu, men författarna var så rädda och ville inte väcka för mycket uppmärksamhet. Fattar du? Även om så vore fallet, så är det ovidkommande. Till skillnad från dig, gör jag inga antaganden angående saker och ting jag aldrig kan falsifiera eller verifiera. Det är slöseri med tid. Medan du uppenbarligen har du kommit in i tråden med en inpräntad åsikt och galla rinnande från munnen.

Poängen är - bara för att något är plagierat så betyder det inte att det är icke-äkta.

Ju mer jag tänker på det, desto mer ter det sig som att plagiat korrelerar med hur äkta något är, d.v.s. få människor plagierar falska påståenden, eftersom de inte har värde i.o.m. att de strider mot logik och således inte leder någonstans. Om något däremot plagierats ofta så tyder det på att det resonerar bland fler människor över tid, och således kan behandlas som något som potentiellt är närmare sanningen.

Aldrig tänkt på det innan.

Det är snarare så att du tänker alldeles för simpelt.
Citera
2021-06-29, 00:26
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Så du går från ingen konspiration alls till en dubbelkonspiration. Huvudsaken för dig verkar vara att judarna är oskyldiga. Varför då? Är inte sanningen viktigast?

Sanningen är viktigast, och den tyder på att om det finns en konspiration så har judarna använts som ett villospår.
Citera
2021-06-29, 00:28
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Och vari skulle likheterna ligga i? Man måste ju då läsa boken för att kunna fastställa det. Skulle ju lika gärna kunna vara en halmgubbe.

Gör gärna det och visa på att det är en halmgubbe om du vill.

Citat:
Jag har ju svårt att se att några/någon skulle kunna förutspå allt det där så jag tycker det ligger närmare sanningen att Sion vises protokoll faktiskt är på riktigt.

Och sen spelar det ju mindre roll om den inte är det då vissa judars modus operandi överensstämmer med det.

Fast förutspå? Eftersom den är känd är det ju fritt fram för vem som helst att nyttja den, med gratis scapegoat i judarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in