2021-06-28, 12:48
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Uttrycket pissluffare har väl sina rötter i göteborg?
Det tror jag inte som just göteborgare.
Citera
2021-06-28, 12:55
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Är väl tattare och zigenare som kallar vanliga svenskar som inte är godtrogna och ger dem pengar eller hjälp för pissluffare? Jag är rätt säker på att det är därifrån uttrycket kommer. Men varför just piss- vet jag inte.
Citera
2021-06-28, 13:03
Medlem
magpests avatar
Pissluffare luktar piss och ser ut som en luffare (trasiga kläder). Alla har vi träffat på dem. En halvberusad herre som pissat i byxan (ofta jeans) och när det blivit kvällning letat sig till Konsum eller ICA för att handla cigg. Det är pissluffaren.
Citera
2021-06-28, 13:25
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Stickade fingervantar med avklippta fingrar. Gärna i ethnic native-american-stil. Tänk Mr. Bernie Sand rs som gäst på Prez Joe Bid n's inauguration-ceremoni

Stanley Kubrick's 'A Clockwork Orange', scenen tidigt i rullen där Alex DeLarge och hans droogisar i en perfekt motljusupplyst kulvert möter en senior herre som mumlar fram sitt lands forna patriotiska sånger (vi tänker oss han var akterskytt under WWII).

Papsen är synbarligen ensam, exploaterad av samhället och med inget att kalla sitt eget, så Alex deklarerar att de vill ge veteranen något inget kan ta ifrån honom.

-What's that?

-Multiple fractures.
Citera
2021-06-28, 13:33
Medlem
En luffare är ju egentligen inget negativt, "se på luffarn som går där på vägen, se på luffarn guds lille fyr".
Man kan ju säga luffare menat med kärlek, som Astrid Lindgren.
Men luffare och pissluffare är väl snarare nedsättande uttryck, i "min värld" (sthlm), som inte har att göra med hemlösa eller uteliggare, utan snarare hala personlighetstyper;
Luffare = lite sliten och lös, lätt opålitlig, "äh han är en jävla luffare" betyder honom kan du inte ta på allvar / han har sina egna moraliska uppfattningar, typ, kan sägas halvt med kärlek, "har du samma kläder som igår jävla luffare haha" men också i vrede "han blåste oss på en deal, jävla luffare"
Pissluffare = riktig lögnare och bedragare, skulle hugga sin vän i ryggen, skulle dra hem gangsters till sin mamma, sviker på rutin, känner sig ball när han bedrar alla han har, känner sig manlig när han ljuger för tjejer, taskig mot kvinnor, unga, djur, etc

Det KANSKE bara är i mitt huvud men jag har uppfattat det så och använder orden så.

Om de illaluktande slitna hemlösa som ni beskriver säger man väl främst pundare = ett så långt gånget missbruk att man inte kan hindra sig från att pissa på sig på stan, men det är ju bara sorgligt.

Glad sommar era förbannade luffare!
Citera
2021-06-28, 13:35
Medlem
Pissluffaren utmärks av sin feghet och ynklighet, hans lufferi är så rötet och töntigt att han absolut inte skulle vinna respekt i något sammanhang, nånstans, nånsin, förutom av kanske 12åringarna han bjuder på cigg för att han inte har vuxna vänner, typ.
Citera
2021-06-28, 13:58
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hej!

Gick bakom en lufsig tjock långhårug man i 40-årsåldern på stan idag, han släpade fötterna efter sig och såg allmänt ovårdad ut.

Jävla pissluffare tänkte jag, ett uttryck som återkommer här på Flashback men vad är egentligen en pissluffare?

Är DU en pissluffare?
Känner eller känner du till någon pissluffare?
'han låg där i hörnet som en nedpissad luffare' hörde jag någon säga på tunnelbanan för 20 år sen så jag antar att pissluffare är slang för det.
Citera
2021-06-28, 14:48
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag minns det från högstadiet, vilket jag började i 94.

Ja, luffare som smädelse dök upp nån gång på 90-talet. När pissprefixet applicerades vet jag inte, men troligen inte långt därefter.

Att det skulle handla om luffare med dålig hygien tror jag dock är en efterhandskonstruktion, om än en mycket logisk sådan. Ursprungligen var det nog bara så att piss och luffare lät bra ihop helt enkelt.
Citera
2021-06-28, 15:08
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Ja, luffare som smädelse dök upp nån gång på 90-talet. När pissprefixet applicerades vet jag inte, men troligen inte långt därefter.

Att det skulle handla om luffare med dålig hygien tror jag dock är en efterhandskonstruktion, om än en mycket logisk sådan. Ursprungligen var det nog bara så att piss och luffare lät bra ihop helt enkelt.
Yeah, det låter rimligt.
Citera
2021-06-28, 16:18
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det här med att skälla folk för "luffare" känns som en ganska ny företeelse. När blev detta uttryck modernt?
Kan inte synonymen kringströvande vagabond passa?
Dom skötte nog sin hygien mer och tvättade sig själva och sina kläder i nån lite sjö, om vädret var de rätta. Självklart ger hög konsumtion av tobak och alkohol samt sitta vid en lägereld en speciell odör, med det var nog inte ovanligt i det gamla lortsverige.

Jag skulle vilja klassa luffaren som en Hobo. Som driver runt och drar in pengar när tillfälle ges. Till skillnad från en Tramp som bara jobbar om den absolut krävs, medans en Bum inte jobbar alls. Pissluffare tror jag inte jobbar mycket och deras odörer kan vara extrema. Ofta är det någon diagnos inblandad.
Senast redigerad av Giant Squid 2021-06-28 kl. 16:23.
Citera
2021-06-28, 16:28
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Kan inte synonymen kringströvande vagabond passa?
Dom skötte nog sin hygien mer och tvättade sig själva och sina kläder i nån lite sjö, om vädret var de rätta. Självklart ger hög konsumtion av tobak och alkohol samt sitta vid en lägereld en speciell odör, med det var nog inte ovanligt i det gamla lortsverige.

Jag skulle vilja klassa luffaren som en Hobo. Som driver runt och drar in pengar när tillfälle ges. Till skillnad från en Tramp som bara jobbar om den absolut krävs, medans en Bum inte jobbar alls. Pissluffare tror jag inte jobbar mycket och deras odörer kan vara extrema. Ofta är det någon diagnos inblandad.
Det där håller jag helt med om. Men själv har jag nog inte hört detta som ett skällsord mer än de senaste 10 åren.
Men det kan givetvis bero på att jag är så trevlig att ingen skäller på mig.
Citera
2021-06-28, 16:34
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det där håller jag helt med om. Men själv har jag nog inte hört detta som ett skällsord mer än de senaste 10 åren.
Men det kan givetvis bero på att jag är så trevlig att ingen skäller på mig.
Nej det är nog ett ganska nytt skällsord. Ett väldigt nervärderande också, främst för pissluffarna. När jag var liten så hände det att en del kallades för CP eller Mongo som skällsord, fastän dom inte var det. Det är inte direkt accepterat på samma sätt i nutid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in