• 1
  • 2
2021-06-28, 13:30
Medlem
FujitsuNakajimas avatar
Min sambo är biträdande chef inom en stor internationell restaurangkedja. Troligtvis på personliga grunder har chefen satt olovlig frånvaro på henne då hon under hela midsommar varit sjuk.

Kan nämna att hon är sjuk 2-4 dagar per år.
Chefen har fattat beslut för längesedan att sjukanmälan görs till arbetsledaren på plats. Hon har alltså bildbevis på att sjukanmälan inkom i god tid samt att hon fick den bekräftad i god tid.

Denna chefen är fullblodspsykopat. Han har under de senaste månaderna tvingat in sjuka ungdomar att arbeta (trots coronan) då han uppenbarligen inte klarar av att lägga scheman, ej heller delegera ut sådana uppgifter.

Min sambo har talat med distriktschefen som anser att sjukanmälan skall göras via telefon till arbetsplatsen. Distriktschefens krav kolliderar alltså med chefens krav på hur sjukanmälan göra. Hon ville alltså inte lägga in giltig frånvaro utan anser att det får vara ogiltig frånvaro för den här gången och att chefen och min sambo i sin roll som biträdande chef får prata ihop sig hur sjukanmälan bör gå till. Vilket de alltså har gjort sedan länge tillbaka.

De som härstammar från samma land som chefen har fått giltig frånvaro genom att just göra sjukanmälan till arbetsledare på plats. Andra har fått giltig frånvaro med samma tillvägagångssätt, andra har alltså tvingats till att komma in ändå trots symptom på Corona med hot om ogiltig frånvaro och vägran om att erbjudas fler arbetspass.

Till saken hör alltså att här finns drösvis med klockrena bildbevis ifrån chatt, sms med mera där sjuka tvingas in.

Sambon gick förra veckan med i facket och vill ta det den vägen.
Men, kan jag kontakta huvudkontoret och bifoga dessa bevis i en fil och be dem städa upp omgående, ordna giltig frånvaro osv utan att det betraktas som hot? Dvs att jag går till media med uppgifterna annars.

Min sambo söker nu nya jobb och önskar således inte hamna i konflikt själv med arbetsplatsen under uppsägningstiden.

Det är en riktigt klurig sits. Oavsett överväger jag starkt att släppa denna bomben efter att min sambo slutat då hon blivit orättvist behandlad en längre tid.

Kan också nämna att hon varit chef själv på arbetsplatsen men valde självmant att gå ner till biträdande för att få mer tid till familjen. Hon har alltså varit en uppskattad arbetstagare och chef, men också som biträdande. Den invalida chefen som fuskar med siffror och sjukanmälningar har varit ny på just denna arbetsplats sedan snart ett år tillbaka. Aldrig tidigare har det varit minsta lilla problem.

Edit: Hon sökte ledigt EN enda dag på hela sommaren och blev nekad denna.. Hon har inte haft någon semester öht detta år.
Senast redigerad av FujitsuNakajima 2021-06-28 kl. 13:33.
Citera
2021-06-28, 13:37
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Och din fundering var...?
Citera
2021-06-28, 13:43
Medlem
FujitsuNakajimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Och din fundering var...?

Men, kan jag kontakta huvudkontoret och bifoga dessa bevis i en fil och be dem städa upp omgående, ordna giltig frånvaro osv utan att det betraktas som hot? Dvs att jag går till media med uppgifterna annars.

Kan lägga till två frågor.

Har de rätt att sätta ogiltig frånvaro trots chefens krav att sjukanmälan görs till arbetsledaren?

Hur kan jag/vi rätta till problemet? Endast facket?
Citera
2021-06-28, 13:47
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FujitsuNakajima
Min sambo är biträdande chef inom en stor internationell restaurangkedja. Troligtvis på personliga grunder har chefen satt olovlig frånvaro på henne då hon under hela midsommar varit sjuk.

Kan nämna att hon är sjuk 2-4 dagar per år.
Chefen har fattat beslut för längesedan att sjukanmälan görs till arbetsledaren på plats. Hon har alltså bildbevis på att sjukanmälan inkom i god tid samt att hon fick den bekräftad i god tid.

Denna chefen är fullblodspsykopat. Han har under de senaste månaderna tvingat in sjuka ungdomar att arbeta (trots coronan) då han uppenbarligen inte klarar av att lägga scheman, ej heller delegera ut sådana uppgifter.

Min sambo har talat med distriktschefen som anser att sjukanmälan skall göras via telefon till arbetsplatsen. Distriktschefens krav kolliderar alltså med chefens krav på hur sjukanmälan göra. Hon ville alltså inte lägga in giltig frånvaro utan anser att det får vara ogiltig frånvaro för den här gången och att chefen och min sambo i sin roll som biträdande chef får prata ihop sig hur sjukanmälan bör gå till. Vilket de alltså har gjort sedan länge tillbaka.

De som härstammar från samma land som chefen har fått giltig frånvaro genom att just göra sjukanmälan till arbetsledare på plats. Andra har fått giltig frånvaro med samma tillvägagångssätt, andra har alltså tvingats till att komma in ändå trots symptom på Corona med hot om ogiltig frånvaro och vägran om att erbjudas fler arbetspass.

Till saken hör alltså att här finns drösvis med klockrena bildbevis ifrån chatt, sms med mera där sjuka tvingas in.

Min sambo söker nu nya jobb och önskar således inte hamna i konflikt själv med arbetsplatsen under uppsägningstiden.

Det är en riktigt klurig sits. Oavsett överväger jag starkt att släppa denna bomben efter att min sambo slutat då hon blivit orättvist behandlad en längre tid.

Kan också nämna att hon varit chef själv på arbetsplatsen men valde självmant att gå ner till biträdande för att få mer tid till familjen. Hon har alltså varit en uppskattad arbetstagare och chef, men också som biträdande. Den invalida chefen som fuskar med siffror och sjukanmälningar har varit ny på just denna arbetsplats sedan snart ett år tillbaka. Aldrig tidigare har det varit minsta lilla problem.

Edit: Hon sökte ledigt EN enda dag på hela sommaren och blev nekad denna.. Hon har inte haft någon semester öht detta år.

Verkar vara en extremt dålig arbetsplats utan skriftliga regler.

Men tycker inte att du ska skicka massa bevis mm.
Det är hon som ska i så fall.

Gå till media kanske känns bra för stunden men kommer att försvåra hennes chanser till andra jobb.

Tyvärr är det väldigt många som sjukskriver sig vid midsommar så det är inte ovanligt att arbetsgivaren blir misstänksam heller.

Använd detta istället som en tråkig erfarenhet och se till att allting finns nedskrivet när hon får tag på nästa jobb.
Alla arbetsplatser bör ha skrivna regler om hur exempelvis sjukanmälan ska gå till.

Önskar henne lycka till och hoppas att hon får en bättre arbetsgivare nästa gång.
Citera
2021-06-28, 14:24
Moderator
Maviels avatar
Är det så att hon ville vara ledig på midsommar, inte fick, och blev sjuk? I en relativt hög position på en restaurangkedja?

Om så är fallet kan jag ha viss förståelse för att en arbetsgivare reagerar. Men därtill att kalla det ogiltig frånvaro - låter som ett långt och drastiskt steg.

Om en arbetsgivare misstänker att en arbetstagare fejkar sjukdom får han begära sjukintyg från första sjukdag. Men detta ska föregås av ett samtal mellan arbetsgivare och arbetstagare där detta görs klart. Gärna med HR, fackförbund.

Jag har stött på dåliga arbetsgivare som burit sig illa åt mot mig. I enstaka fall har jag drivit det vidare med fackförbund. Det leder oftast ingenvart. Det orsakar dig blod, svett och tårar.

Säg till henne att lägga den energin på att byta jobb istället. Det är inte värt det.
Citera
2021-06-28, 14:25
Medlem
f30malmos avatar
Jag har råkat ut för något liknande, men som utvecklade sig till att bli riktigt besvärligt till sist, också med en chef som favoriserade landsmän för diverse.

Olovlig frånvaro brukar man ge när man inte lämnat in sjukintyg i tid eller när någon försvunnit, (i mitt fall pga inga läkartider), aldrig hört att någon fått det för ett par dagars frånvaro där man sjukanmält sig. Om hon ska vara kvar på jobbet får hon väl skaffa sjukintyg varje gång hon blir sjuk och skicka dem till chefen framöver.

Har hon inget skyddsombud?

Hota så lite som möjligt, men ta det med facket.
Citera
2021-06-28, 14:27
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel

Jag har stött på dåliga arbetsgivare som burit sig illa åt mot mig. I enstaka fall har jag drivit det vidare med fackförbund. Det leder oftast ingenvart. Det orsakar dig blod, svett och tårar.

Säg till henne att lägga den energin på att byta jobb istället. Det är inte värt det.

Tenderar att hålla med om att det är såhär tyvärr. I mitt fall är det lite krångligare då jag även är i behov av rehabilitering pga en längre sjukskrivning, men hade det inte varit så hade jag snabbt dragit vidare innan cv.t och referenserna blir för dåliga.
Citera
2021-06-28, 14:29
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Tenderar att hålla med om att det är såhär tyvärr. I mitt fall är det lite krångligare då jag även är i behov av rehabilitering pga en längre sjukskrivning, men hade det inte varit så hade jag snabbt dragit vidare innan cv.t och referenserna blir för dåliga.

Nu vet jag inte vilken bransch du jobbar i, men en bra arbetsgivare känner igen en bra arbetstagare oavsett sjukskrivning och rehabiliteringsbehov. Så våga söka dig vidare. Livet är för kort.
Citera
2021-06-28, 14:31
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Min sambo är biträdande chef inom en stor internationell restaurangkedja.
...

Har inte företaget en whisteblower-avdelning eller liknande? Jag lovar dig att företages högsta chefer knappast är nöjda över att nån mellanchef nånstans tvingar in sjuka medarbetare i en miljö där mat hanteras.

Citat:

Hoppas verkligen inte hon får hjälp därifrån. Är man inte medlem förrän det brinner till då ska man fan inte få hjälp.

Citat:

Det lär ses som hot ja, och det är rent utsagt korkat att göra sådär när det enda ni behöver göra är att ta kontakt med någon högre chef, förslagsvis via LinkedIn eller Twitter, och presentera vad ni har att visa upp angående sjuk personal som tvingas arbeta med maten och vips så kommer det ta hus i helvete för chefen i fråga.
Citera
2021-06-28, 14:37
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Nu vet jag inte vilken bransch du jobbar i, men en bra arbetsgivare känner igen en bra arbetstagare oavsett sjukskrivning och rehabiliteringsbehov. Så våga söka dig vidare. Livet är för kort.

Jag blev omplacerad under min sjukskrivning till en arbetsplats där ingen och inte heller chefen känner mig, från en arbetsplats där chefen precis blivit utbytt månaden innan, och inte heller kände mig sedan tidigare. Därför har jag hamnat i en speciell situation. Jag har en god referens i chefen före det, men eftersom jag alltid arbetat kommunalt i stort sett och är lite orolig för att inleda en ny anställning med rehab-behov.
Citera
2021-06-28, 14:39
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti

Hoppas verkligen inte hon får hjälp därifrån. Är man inte medlem förrän det brinner till då ska man fan inte få hjälp.

Fast det är väl bra med så många medlemmar som möjligt. Men det är verkligen ingen garanti att man får hjälp, kommunal som jag har gör i stort sett ingenting mer än försynt lyssnar och ser rädda ut.
Citera
2021-06-28, 16:20
Medlem
FujitsuNakajimas avatar
Citat:
Är det så att hon ville vara ledig på midsommar, inte fick, och blev sjuk? I en relativt hög position på en restaurangkedja?

Om så är fallet kan jag ha viss förståelse för att en arbetsgivare reagerar. Men därtill att kalla det ogiltig frånvaro - låter som ett långt och drastiskt steg.

Om en arbetsgivare misstänker att en arbetstagare fejkar sjukdom får han begära sjukintyg från första sjukdag. Men detta ska föregås av ett samtal mellan arbetsgivare och arbetstagare där detta görs klart. Gärna med HR, fackförbund.

Ledigt en dag var ansökt till i början på juli, hon ansökte ett par veckor i förtid då vi bokat in Liseberg.

Jag förstår. Tror du facket är en lika dead end enbart för att få korrekt angiven sjukfrånvaro? Eller tänker att det kanske inte är sista gången innan hon hunnit sluta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in