2021-06-28, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Där ser man talmansrundor som kan dras ut på tiden…Skall vi gissa på att det ofrånkomliga extravalet hamnar i mars?

Talmannen har ju dock uttalat att det inte ska behöva ta lika lång tid som förra gångens regeringsbildande, med dessa rundor utan att det måste gå snabbare. (då tog det fyra månader). Tror han kommer göra allt vad han kan för att driva på det hela.
Citera
2021-06-28, 12:59
Medlem
AreYouBacks avatar
Upproret i L är i full gång. Röstar de emot partilinjen och ger Löfvèn sitt stöd så ser jag inte att Sabuni kan agera partiledare. Fullt myteri. Löfvèn hoppas på detta och därför vågar han välja talmansrundor. Löfvèn kommer få första chansen S+MP+V+C+30% (5 mandat). S-regeringen vinner med 11 mandat.
Citera
2021-06-28, 12:59
Medlem
Nestor Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Har vi tur går dom till nyans...

Ytterligare ett stödparti det riksdagsvalet som de uppnår de fyra procenten. Och det kommer inte dröja särskilt länge.
Citera
2021-06-28, 13:00
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Just invandringsbiten är också traditionell kommunistisk politik. Nu har inte jag läst gamla partiprogram, men det skulle förvåna mig om exempelvis SKP, som blev VPK 1967, tyckte att fri invandring med lönedumpning var en bra politik.

Hårda linjens marxister är också emot EU, som de ser som ett kapitalistiskt projekt som inte är bra för ett lands arbetare. Lustigt nog var ju SD också länge emot EU.

Hur det är i V idag vet jag inte, men säkerligen finns det kommunister i dagens Sverige som inte står så långt ifrån vissa delar av SDs politik, om än orsakerna till varför kan vara andra än SDs.

V har ju blivit allt mer kulturmarxistiska så asylaktivisterna har ju blivit starka i V. Därför kommer det nu nya invandringskritiska vänsterpartier.

Både V och SD är fortfarande EU-kritiska men har för tillfället lagt ned kravet på utträde då de har opinionen i Sverige mot sig. Men V och SD har i princip samma inställning i den frågan.
Citera
2021-06-28, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Det jag är mest orolig för är Liberalerna, att de tar med sig 3% högerröster ut ur riksdagen.

Bäst vore att Sabuni kallar till presskonferens och meddelar att Liberalerna härmed är nedlagda och uppmanar tidigare sympatisörer att rösta på M eller KD.

Liberalerna är bra till för att dammsuga M på röster. Det i sin tur jämnar ut balansen mellan M och SD. Med lite tur kan SD få mer än M i nästa val, tack vare alla sympatiröster till L.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WillesWille
Kloka statsministern som alltid sätter Sveriges bästa först.
Jag tycker Vänsterpartiet har totalt gjort bort sig, att alliera sig med höger nationalistiska Sverigedemokraterna samt Kd & M,
för att fälla en regeringen på något som regeringen överhuvudtaget inte lagt förslag på.
En S-statsminister i ett Arbetarparti röstas bort.
Arbetare som byggt landet, som i dag är döda, vänder sig säkert i sina gravar.
Vänsterpartiets handlande är en stor skam.

De roterar nog i 180 sedan länge. Har du inte märkt att S har backat närmare 20 % på en generation? Nej, det här var rakryggat av Nooshi Dadgostar och en ärlig arbetare tycker nog att V gjorde rätt.
Citera
Medlem
Tydligt att S nu ser C som sin bästa lagkamrat och inte MP,
det kan bli jobbigt för S i en valkampanj där man kommer alliera sig med C och det måste skrämma bort en stor del av sosse väljare som inte vill ha med högerpartiet C att göra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Enligt uppgift har hon ett starkt stöd i C och om hon slängs ut kanske stora delar av de lokala C-politikerna går med henne. Den gamla sortens centerpartister.

Centern har dålig kontroll på lokal nivå; i Surahammar styr de tillsammans med SD nu. Annies korthus rasar nog på kommunal nivå efter nästa kommunalval.

Lägg inte för stor vikt på vad som sker i kommunerna. Partierna i kommunerna är rätt så självständiga lokalt och kan ingå i den mest konstiga allianser. I kommunerna så är det mer sakfrågor som styr än ideologi.

Dessutom så har ju Helena Lindahl själv sagt att Centern inte kommer att samarbeta med SD och hur troligt är det då att hon kommer att släppa fram en regering som är beroende av SD och där Centern inte ingår i.

https://sverigesradio.se/artikel/6611851
Citera
2021-06-28, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tompax2
Så länge de har kvar sina mandat från senaste valet så får de också använda sina mandat.

Ja just det så är det ju.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Upproret i L är i full gång. Röstar de emot partilinjen och ger Löfvèn sitt stöd så ser jag inte att Sabuni kan agera partiledare. Fullt myteri. Löfvèn hoppas på detta och därför vågar han välja talmansrundor. Löfvèn kommer få första chansen S+MP+V+C+30% (5 mandat). S-regeringen vinner med 11 mandat.

Är det så, så kommer L att på riktigt försvinna från den politiska kartan. De raderar ut sig själva genom att bete sig på ett sådant vidrigt sätt.

Det spelar också mindre roll när det bara är lite drygt ett år kvar till nästa ordinarie val ändå. Folk kommer minnas vilka som var opålitliga idioter i detta politiska spel år 2021.

Har vi klarat 3 år av denna katastrofregering, så klarar vi 1 år till. Men sen skall de bort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Och talmannen är moderat. Då är det klart då?

Nja, som talman är dock hans uppdrag väldigt regelstyrt där han inte ska agera utifrån vad som är bäst för paritet.

Citat:
Ursprungligen postat av VFX
Du låter som en Sosse. Är du det? Du tycker säkert också att Lövet ska vara Statsminister, annars är det fara och färde för landet

Nej, men däremot är jag allergisk emot personer som bara vill spy galla istället för att i alla fall försöka bidra till en vettig diskussion. Vi är ju trots allt på ett diskussionsforum.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WillesWille
Kloka statsministern som alltid sätter Sveriges bästa först.
Jag tycker Vänsterpartiet har totalt gjort bort sig, att alliera sig med höger nationalistiska Sverigedemokraterna samt Kd & M,
för att fälla en regeringen på något som regeringen överhuvudtaget inte lagt förslag på.
En S-statsminister i ett Arbetarparti röstas bort.
Arbetare som byggt landet, som i dag är döda, vänder sig säkert i sina gravar.
Vänsterpartiets handlande är en stor skam.

Jag tror tvärtom att V kommer att tjäna stort på att de står upp för de arbetarväljare som S övergivit.

Det skulle inte förvåna mig om V är större än S om några år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in