2021-06-28, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Om vi inte spelar dumma så inser vi följande.

1. En statsminister kommer att försöka sitta kvar om han har stöd i riksdagen, också för sin budget.

2. Han kommer inte att avgå och riskera att låta en politisk fiende bli statsminister och få igenom en annan budget.

3. Eftersom punkt 2 är uteslutet så återstår extraval i det fall att punkt 1 fallerar.

Du hade fel, kaninen hade rätt. Höll också med om att Löfven skulle fega ur och vägra utlysa extraval.

Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Ja, och jag ställer mig återigen frågande till varför han självmant skulle vilja ställa till med extraval, och således riskera att bli pekad på, som den som inte gav det en extra chans.

Istället för att överlämna det ansvaret till resten av partierna och låta de försöka samsas (för att sedan misslyckas), och sedan kan alla peka finger på de istället.

Resultatet blir ju detsamma, men man kommer kunna peka finger på olika parter. Ingen vill bli syndabock ju
Och nu har Löfven en chans att lämna över den "skamfyllda" bollen som heter "extraval" till övriga partier.... och de i sin tur har ju ingen chans att lämna ifrån sig bollen sen, utan den stannar ju hos dem

Du hade rätt. Gratulerar.

Det var självklart från början att Löfven skulle dra detta till sin spets för att inte riskera att bli utpekad som den som skapade en kris med extraval. Det var uppenbart från början.
Citera
2021-06-28, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja det krävs 175 mandat för att en statsminister inte skall bli vald. Så om Löfven tas till omröstning först av talmannen så kan han bli vald utan L om han får med V, MP och C.

Men om Kristersson tas först till omröstning gäller det samma, han blir vald för S har en frånvarande riksdagskvinna. Och C har en kvinna som vägrar rösta på Löfven och kanske lägger ned sin röst mot Kristersson.

Och så skall de få igenom en budget också.

Det kommer sannolikt att bli Kristersson först ut, eftersom han har flest ledarmöten som AKTIVT stödjer honom. Då handlar omröstningen sannolikt om Helena L (C), och det räcker att hon lägger ner sin röst för att Kristersson ska ta rodret. Omvänt, om HL röstar aktivt mot Stefan, faller han. Hela denna situation står och faller med en enda ledamot.

När M lockade C i helgen, fanns mycket med skogsfrågor och annat "godis" med, som kanske egentligen är/var riktat till HL?
Citera
2021-06-28, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Jag pratar inte om vad V tycker. Jag tycker frågan ska ställas till Annie Lööf, hon bör avkrävas ett tydligt svar på denna fråga, bör faktisk ombedas att säga det i klartext:

Givet det parlamentariska läge som vi har så måste du välja. Tycker du alltså att det är bättre att ge Vänsterpartiet inflytande, än att ge Sverigedemokraterna inflytande? Det finns inget annat val.

Jag kan tänka mig att det finns en hel del Centerpartister som inte är helt nöjda med att Annie ger makt och inflytande till Vänsterpartiet(kommunisterna), men nog inte skulle vara allt för missnöjda med SD's lite mer restriktiva invandringspolitik, givet läget som är i Sverige.

Du kan nog maila frågan till centerpartiet, jag ställde en liknande fråga till liberalerna när de gick ut och meddelade att de kunde tänka sig att samarbeta med SD. Jag var frågande till hur "liberalt" det är att begränsa människors rätt att röra sig fritt i världen.

Angående centerpartister så är jag en sådan som ogärna ser ett samarbete med SD. Jag skulle dock inte ha något emot en lite mer restriktiv invandringspolitik, det är mer partiet jag har problem med. Det kommer från en uppväxt i förorten där vi hade mycket nynazister som viftade SD flaggor på tidigt 00 tal, satte en sur smak i munnen. Den börjar bli bättre men fortfarande svårt att bortse från.
Citera
2021-06-28, 12:29
Medlem
Inte läst tråden ..eller läst på så Noga
Men jag tror inte SD släpper fram Kristersson med Pride Flaggan.
Payback is a Bitch
Dom har ju vind i seglen därute på den kanten Bättre läge för Nyval kommer dom aldrig att få
Behöver inte ens komma med ett Valfläsk ::Ghettoskjutningarnas löpsedlar pekar på dessa
Arbetsvillkoren i vården + Eldade skyddsmasker
Tegnells väntan på vetenskaplig evidens
Steffe har inte haft tid att sköta landet han har intrigerat med Trixarmetoder för att hålla sig kvar i makten det är det han kan -- resten är han komplett oduglig på ---kanske den sämsta i Svensk Historia
Det är ju så en demokrati fungerar ..Gör man ett dåligt jobb får ngn annan försöka
Det systemen när Klanten -- är kvar har vi i Nordkorea och provats på andra länder
Jag blir besviken om inte SD kräver Nyval ritar om Kartan .Kristersson skall ingen statsminister post ha inte med en Postlådeuppskruvare som Finansministerkandidat .Som pladdrar om andras bidragsfusk I en fungerande demokrati hade hon kickats Finns pregnanta svenska ord för vad det heter.
SD får aldrig bättre läge ..vad jag kan se.
Att Steffe låtsas att det är pga Pandemin känns tunn ..greppar efter halmstrån
Citera
2021-06-28, 12:30
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det kommer sannolikt att bli Kristersson först ut, eftersom han har flest ledarmöten som AKTIVT stödjer honom. Då handlar omröstningen sannolikt om Helena L (C), och det räcker att hon lägger ner sin röst för att Kristersson ska ta rodret. Omvänt, om HL röstar aktivt mot Stefan, faller han. Hela denna situation står och faller med en enda ledamot.

När M lockade C i helgen, fanns mycket med skogsfrågor och annat "godis" med, som kanske egentligen är/var riktat till HL?

Ja men anledningen är främst att den som nyss blivit fälld inte får första chans eftersom riksdagen sagt att de saknar förtroende för honom. Då prövas istället det största partiet i oppositionen.
Citera
2021-06-28, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Talmannen kommer agera korrekt enligt regelboken och det är att ge UK första chans.
Ja, det måste det rimligen vara.

Tanken på arroganta Broiler-Annie som statsminister är direkt kväljande, även om jag tror att det tåget har gått för gott. :=
Citera
2021-06-28, 12:33
Medlem
Vilket spel för galleriet detta är. En geggig lerpöl i mitten med alla mittpartier utom V och SD som håller sig på sin kant. Fler skulle behöva ta ställning och inte vara lika maktfullkomliga som Annie L !
Citera
2021-06-28, 12:33
Medlem
Kloka statsministern som alltid sätter Sveriges bästa först.
Jag tycker Vänsterpartiet har totalt gjort bort sig, att alliera sig med höger nationalistiska Sverigedemokraterna samt Kd & M,
för att fälla en regeringen på något som regeringen överhuvudtaget inte lagt förslag på.
En S-statsminister i ett Arbetarparti röstas bort.
Arbetare som byggt landet, som i dag är döda, vänder sig säkert i sina gravar.
Vänsterpartiets handlande är en stor skam.
Citera
2021-06-28, 12:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Ja, det hör till politikens kotym, hederskod, att avgå om man inte får igenom sin budget. Även där bröt Löfven mot koden genom att regera på en M/KD-budget för några år sedan.
Han har ingen heder.

Jag tror han gjort det två gånger. Först när Jimmie sa "Give them Hell" och SD röstade på Alliansbudgeten, men nästa budget så rädda allianspartierna honom genom att lägga separat budgetar. Sedan efter senaste valet när M/KD la en budget som de anpassat efter SD.

Citat:
Lööf bör nog tagga ned lite, hatet mot henne växer för varje dag, det kommer sluta illa för henne annars:
https://twitter.com/smurfan79/status/1409233511475728385?s=07&fbclid=IwAR2iHl_aSQryME7Y 1Vzu4VmzhOKYzFuc12IDolo-bHf53FH_mOo-u_pJqwE

Ja vänstern börjar inse att hon är det nyliberala hotet inte SD.
Citera
2021-06-28, 12:34
Medlem
Jag tror inte det är särskilt osannolikt att vänsterpartierna V+C+S+MP nu kommer att jobba hårt för att snart presentera en gemensam lösning med gemensam budget.

Slutligen kommer vi nog ändå landa i att vi får exakt samma rödgröna sörja, som vi hade innan Löfven blev avsatt.
Citera
2021-06-28, 12:35
Medlem
Citat:
Talmannen kommer agera korrekt enligt regelboken och det är att ge UK första chans.

Ja, talmannen är nog det minsta problemet.

Han verkar väldigt korrekt, rättvis, och ordentlig. Precis som det ska vara.
Citera
2021-06-28, 12:36
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Vilket genidrag av Statsministern. Avgå för att sedan bli statsminister igen. Fantastiskt. Men det var det jag förutsåg.

”Genidrag” vet jag inte. Det fanns ju bara det alternativet och extraval och S vill inte ha extraval.

Nu kommer vi få se en komprimerad version av tjafset efter valet och sen kommer det sluta med en svag regering som ingen gillar. Igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in