2021-06-28, 12:21
Medlem
Christopher.s avatar
Talmannen har som jag ser det makten att bestämma vem som blir statsminister, 174 - 174 och det krävs en majoritet emot (1 socialdemokrater är inte med).
Citera
2021-06-28, 12:21
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappersdrake
V ogillar SD så starkt att de ger upp mycket av sin politik i samarbete med C för att undvika att SD för inflytande. SD säger ju att de kräver stort inflytande för att samarbeta.

Jag pratar inte om vad V tycker. Jag tycker frågan ska ställas till Annie Lööf, hon bör avkrävas ett tydligt svar på denna fråga, bör faktisk ombedas att säga det i klartext:

Givet det parlamentariska läge som vi har så måste du välja. Tycker du alltså att det är bättre att ge Vänsterpartiet inflytande, än att ge Sverigedemokraterna inflytande? Det finns inget annat val.

Jag kan tänka mig att det finns en hel del Centerpartister som inte är helt nöjda med att Annie ger makt och inflytande till Vänsterpartiet(kommunisterna), men nog inte skulle vara allt för missnöjda med SD's lite mer restriktiva invandringspolitik, givet läget som är i Sverige.
Citera
2021-06-28, 12:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HalfRunar
Vissa saker skämtar man inte om 😱 Sluta ge mig mardrömmar.
Morgan Johansson är ju biträdande Statsminister så joo han tar över rodret , det blir inget extraval säger Stefan Löfven .
Citera
2021-06-28, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Morgan Johansson är ju biträdande Statsminister så joo han tar över rodret , det blir inget extraval säger Stefan Löfven .
Den lögnaktiga dvärgen. Ryktet säger att han har en fantomspegel hemma i badrummet
Citera
2021-06-28, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shermz
OK men vad blir det för regeringen då? Hur löser det frågan? Kommer V få makt i en sån regering? Kommer L tillbaka? Det känns ju partierna måste veta lite innan de kommer rösta eller inte på ett alternativ som läggs fram av Löfven?
Instämmer. Löfven kan bli statsminister igen men knappast få igenom en egen budget (V skulle troligen rösta emot, eftersom C kräver att de återigen ska stängas ute från budgetförhandlingarna som hämnd för att de kränkte Annie och JÖKen). Att få igenom sin budget är så pass avgörande för en regering numera, särskilt inför ett valår, att den tröskeln sannolikt vore för hög.
Citera
2021-06-28, 12:25
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Talmannen har som jag ser det makten att bestämma vem som blir statsminister, 174 - 174 och det krävs en majoritet emot (1 socialdemokrater är inte med).

Och talmannen är moderat. Då är det klart då?
Citera
2021-06-28, 12:25
Medlem
irishrages avatar
Vilket genidrag av Statsministern. Avgå för att sedan bli statsminister igen. Fantastiskt. Men det var det jag förutsåg.
Citera
2021-06-28, 12:26
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Instämmer. Löfven kan bli statsminister igen men knappast få igenom en egen budget (V skulle troligen rösta emot, eftersom C kräver att de återigen ska stängas ute från budgetförhandlingarna som hämnd för att de kränkte Annie och JÖKen). Att få igenom sin budget är så pass avgörande för en regering numera, särskilt inför ett valår, att den tröskeln sannolikt vore för hög.

Ja, det hör till politikens kotym, hederskod, att avgå om man inte får igenom sin budget. Även där bröt Löfven mot koden genom att regera på en M/KD-budget för några år sedan.

Han har ingen heder.
Citera
Medlem
rskworpbs avatar
Lööf bör nog tagga ned lite, hatet mot henne växer för varje dag, det kommer sluta illa för henne annars:

https://twitter.com/smurfan79/status/1409233511475728385?s=07&fbclid=IwAR2iHl_aSQryME7Y 1Vzu4VmzhOKYzFuc12IDolo-bHf53FH_mOo-u_pJqwE
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Men skulle hon klarar av ett eventuellt parti tryck och släppa fram Kristersson genom att trycka på gult?
Det kan ju innebära att hon blir utslängd ur Centern och en politisk vilde.

Enligt uppgift har hon ett starkt stöd i C och om hon slängs ut kanske stora delar av de lokala C-politikerna går med henne. Den gamla sortens centerpartister.

Centern har dålig kontroll på lokal nivå; i Surahammar styr de tillsammans med SD nu. Annies korthus rasar nog på kommunal nivå efter nästa kommunalval.
Citera
2021-06-28, 12:27
Medlem
ziracorns avatar
Sossarna har gjort så här sen 1950-talet. De har så många att försörja genom "tillfälliga anställningar" inom partiet/kansliet m.m. Och ärligt talat - vem tror att mer än 10 % av sosse-anställda inom S kommer bli av med jobbet!?

Kanslijobb, svara i telefon, rulla tummarna.

Samtidigt behövs undersköterskor in absurdum.
Citera
2021-06-28, 12:27
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Och talmannen är moderat. Då är det klart då?

Talmannen kommer agera korrekt enligt regelboken och det är att ge UK första chans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in