2021-06-28, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Den moderata talmannen lär väl ändå göra processen väldigt kort?
4 rundor med 2 dagar emellan. Så kanske den 16 juli går det att ha nyval. Går det att utlysa snabbare om ingen vill kandidera?
Citera
2021-06-28, 11:42
Medlem
Det jag störde mig på är att han ansåg att han
och C försökt gå V till mötes . Han kommer aldrig få med sig V efter detta. Han kan i nuläget inte få igenom sin ekonomiska politik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Så begreppet "expeditionsministär" finns inte lagreglerat? Om de ville skulle regeringen kunna köra på som vanligt menar du?

I teorin ja, men det skulle vara politiskt självmord.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tror snarare att det av olika skäl kan bli svårt att trumma ihop 175 röster mot vare sig Löfven eller Kristersson. Avgörande blir då vilken kandidat talmannen lägger fram först.

Kanske. Det beror nog på hur regeringsalyernativen presenteras. Bedriver Kristersson öppna förhandlingar med (SD) om politiken inför en omröstning så kanske det blir för svårt för (L). På samma sätt kan det bli för (V) om Löfven förhandlar med öppet med (C) men ignorerar (V). Då blir det 175 mot för bägge.

Är partierna oroliga för extra val så visst då kanske det blir den kandidat som Talmannen lägger fram först. Fördelen för Kristersson är att han kan få igenom en budget om (L) och (C) följer praxis och lägger ner sina röster. Det var ju vad som hände 2018. Löfven har det svårare. Kristersson är en rimlig kandidat men inte Löfven tycker jag...

Citat:
En skadskjuten rödgrön regering som haltar sig fram till nästa val är på sätt och vis det optimala utfallet för den borgerliga oppositionen.

Det håller jag med om
Citera
2021-06-28, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shermz
Haha du tror Löfven bryr sig om vad folket vill? Han säger ju det för att högern skulle ta över vid nyval!

Ja.
Citera
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Nej?
L + M + SD + KD = 174 Mandat.

Det behövs 175 mandat för att rösta emot. Eller har jag fel?

Det behövs inte 175 ja, det behövs 175 nej för att det ska bli nej.

Vi har ett fyllo i S som de inte verkar ha kontakt med och vi har Lindahl i C som sagt att hon inte vill ha Löfven. Då har de alltså bara 173 säkra nej.
Citera
Avslutad
Nu sitter Ohly och ljuger i expressen utan att sägas emot. Anklagar SD för det ena och det andra. Stora delar av V stödjer och har helt stöttat världshistoriens värsta massmördarideologi. Man sitter och tittar på än idag när medlemmarna i partiet är dubbelanslutna till AFA och våldsvänstern.
Citera
2021-06-28, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
En centerpartist är väldigt negativ till Löfven.
Måste aktivt rösta emot. Sannolikt lägger missnöjda centerpartister ner sin röst.
Citera
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohyfsad
I teorin ja, men det skulle vara politiskt självmord.

Inte om Löfven upprepar pandemin 47 gånger och har media med sig vilket han förstås har.
Citera
Medlem
Stigmata01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det kan ju finnas 175 röda mot Löfven också. MLdSdL+Lindahl blir 175.

Jag föreslår den oheliga alliansen S + Mp + M som temporär lösning för att undvika extra val. Då slipper vi även mittenkaoset med C och L.

Miljöpartiet har ja varit en katastrof för regeringen och det svenska folket sedan de blev inbjudna. Skulle hellre se total politisk anarki än att mp återigen får minsta lilla makt i svensk politik.
Citera
Avslutad
Riksdagen avsätter Stefan Löfven

Löfven sitter kvar.

Stefan Löfven meddelar sin avgång.

Löfven sitter kvar.

Talmannen igångsätter ett antal s k talmansrundor.

Löfven sitter kvar.

Val år 2022.

Löfven sitter kvar.

En framtida blick. Stefan Löfven fyller 100 år.

Löfven sitter kvar och kan berömma sig av att ha förhandlat bort allt vad S politik heter.
Citera
Medlem
estrelladeoros avatar
Hoppas bara han inte blir omvald, eller att Lööf blir statsminister. DET hade varit en katastrof om något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in