2021-06-28, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Jag måste hålla med Rosamund här.
Jättekonstigt att han inte häktades.

Folk ”inom juridiken” pratar om tjänstefel.

Det går helt enkelt inte till så enligt praxis.

Både med tanke på brottets art och straffets längd samt med tanke på att det faktiskt bedömts att den tilltalade SD hade en flyktrisk.

Jag håller med Dig i allt utom första meningen. Läs mitt svar och vad jag svarade på.

Mitt svar till Rosa var på ett inlägg hon gjorde den 25/5 (vilket var 3 dagar innan domen).

Hon var säker på (det vore klädsamt att skriva tror/spekulerar):

SD blir friad
SD är inte häktad (ingen som visste om han var det eller ej)
Vid fällande dom hade han varit häktad idag eller igår (alltså 24:e elller 25:e)

Därav min kommentar att man kanske inte ska uttrycka sig så tvärsäkert.

Så klart BORDE han varit häktad så fort de visste vad han skulle dömas till (men det handlade inte mitt svar till Rosa om).
Citera
2021-06-28, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det finns ju en anledning till att anhöriga inte vittnar under ed. Vi skulle haft många som fällts för mened annars. Man behöver inte vara inblandad i själva brottet för att som anhöriga ljuga eller undanhålla information.

Det har lyckligtvis rättsväsendet fullständigt klart för sig att bara för att HD och ev andra anhöriga ljugit innebär inte att de haft något med mordet att göra. Lögner och undanhållande av information är inget ovanligt av anhöriga. Jag själv skulle heller aldrig medverkat till att exempelvis mina barn dömts för mord, vare sig de är skyldiga eller ej. Det är åklagares uppgift att bevisa det, inte mitt.

Är det något du missat?

I detta fall gäller det en notorisk otrogen, ljugande, kontrollerande "man" som är misstänkt för mord. Som dessutom har ett uppförande gentemot barnen som är allt annat än OK.

Skulle du som ex-fru inte berätta vad du vet/misstänker i förhör?
Citera
2021-06-28, 07:40
Medlem
Citat:
Det gjorde hen säkert också. Ambulans är inte direkt kända för att ankomma snabbt till platser som Folketorp. Det vet alla som har avlägset belägna gårdar och fritidshus. Varför tror du och en del andra här att hen inte med detsamma skulle ringt ambulans? Absurd tanke.

Samtalet 11.18 som kom in verkar vara dolt för både allmänhet och polis/ambulans.

Patrullen som blev omdirigerad mot Folketorp kom först strax före 12, de ringde ambulansen (strax före ankomst Folketorp) och kollade om något samtal kommit in ang platsen och så var inte fallet.

Vad/vem gjorde/kontaktade (ev polisvännen) som fick samtalet 11.18?

Så avlägset ligger inte platsen, runt 20 min med blåljus är min gissning.
Citera
2021-06-28, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Är det något du missat?

I detta fall gäller det en notorisk otrogen, ljugande, kontrollerande "man" som är misstänkt för mord. Som dessutom har ett uppförande gentemot barnen som är allt annat än OK.

Skulle du som ex-fru inte berätta vad du vet/misstänker i förhör?

Att HD inte berättade vad hon visste redan från början, kan också ha berott på, att hon var livrädd att han skulle göra något mot henne själv och barnen. Hon fick fog för sin eventuella rädsla när han friades i TR.

Eller så skyddade hon helt enkelt SD som hon ansåg att hon stod i någon märklig livslång tacksamhetsskuld till, för att han ställde upp för henne (inte tog livet av henne och barnen) när hon hade sin åratals långa depression....?
Citera
2021-06-28, 09:32
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jag håller med Dig i allt utom första meningen. Läs mitt svar och vad jag svarade på.

Mitt svar till Rosa var på ett inlägg hon gjorde den 25/5 (vilket var 3 dagar innan domen).

Hon var säker på (det vore klädsamt att skriva tror/spekulerar):

SD blir friad
SD är inte häktad (ingen som visste om han var det eller ej)
Vid fällande dom hade han varit häktad idag eller igår (alltså 24:e elller 25:e)

Därav min kommentar att man kanske inte ska uttrycka sig så tvärsäkert.

Så klart BORDE han varit häktad så fort de visste vad han skulle dömas till (men det handlade inte mitt svar till Rosa om).

Var får du ifrån att ingen visste om SD var häktad? Häktningar är offentliga och lätta att ta reda på i synnerhet i högprofilerade fall som denna. SD var inte häktad och det visste vi om.

Jag och många med mig (experter likaså) kunde knappast tagit med i beräkning att rättsväsendet skulle begå ett historiskt tjänstefel som aldrig tidigare skådats i svensk modern tid.
Citera
2021-06-28, 09:43
Medlem
Citat:
Var får du ifrån att ingen visste om SD var häktad? Häktningar är offentliga och lätta att ta reda på i synnerhet i högprofilerade fall som denna. SD var inte häktad och det visste vi om.

Jag och många med mig (experter likaså) kunde knappast tagit med i beräkning att rättsväsendet skulle begå ett historiskt tjänstefel som aldrig tidigare skådats i svensk modern tid.

Vet faktiskt inte om det här med offentlighet vad gäller häktningar. Är det verkligen så? I vilken tidsram ska det göras offentligt?

Kanske kan du tipsa mig hur det går till för att få reda på vem som var häktad misstänkt för ett mord i Örebro för inte så länge sedan.
Citera
2021-06-28, 10:05
Medlem
Citat:
Vet faktiskt inte om det här med offentlighet vad gäller häktningar. Är det verkligen så? I vilken tidsram ska det göras offentligt?

Kanske kan du tipsa mig hur det går till för att få reda på vem som var häktad misstänkt för ett mord i Örebro för inte så länge sedan.

Enklast och bäst hade väl varit att alla som ska ta emot en dom fick göra det i rätten. I synnerhet i tyngre fall där TR har friat och HR ska meddela nya domen. Som i detta fall.

Finns en hel del personer som är ute och ränner för att de inte vill inställa sig på anstalt. Inte konstigt alls. För att inte tala om en del andra som har dubbla medborgarskap och försvinner utomlands.

Naivt med ett system där man räknar med att en som dömts till fängelse ska stå utanför ett sådant och knacka på för att bli insläppt.
Citera
2021-06-28, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Enklast och bäst hade väl varit att alla som ska ta emot en dom fick göra det i rätten. I synnerhet i tyngre fall där TR har friat och HR ska meddela nya domen. Som i detta fall.

Finns en hel del personer som är ute och ränner för att de inte vill inställa sig på anstalt. Inte konstigt alls. För att inte tala om en del andra som har dubbla medborgarskap och försvinner utomlands.

Naivt med ett system där man räknar med att en som dömts till fängelse ska stå utanför ett sådant och knacka på för att bli insläppt.

Håller med Dig om allt!

Speciellt om det gäller fall där så mycket står på spel. Frisläppt eller 18 år!

SD borde ha blivit intagen så fort HD bestämt domen, om det är mot lagen eller ej vet jag inte, men helt klart BORDE det ha varit så.

Det hade kunnat slutat riktigt illa, att SD valt att ta fler med sig in i döden när han fick svart på vitt att det var kört.
Citera
2021-06-28, 10:26
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Håller med Dig om allt!

SD borde ha blivit intagen så fort HD bestämt domen, om det är mot lagen eller ej vet jag inte, men helt klart BORDE det ha varit så.

Det hade kunnat slutat riktigt illa, att SD valt att ta fler med sig in i döden när han fick svart på vitt att det var kört.

Om han hade haft tid att planera hade kanske fler följt med in i döden. Även SD ska tydligen ha varit säker på ett frikännande och planerat för hur han ska söka skadestånd. Det blev nog en svår chock att få 18 år.
Citera
2021-06-28, 10:35
Medlem
Citat:
Håller med Dig om allt!

Man kan ju i såfall hoppas på en lagändring nu, men fan tro't. Ja, risken var stor att något hade kunnat gått helt åt helvete för närstående. Eller även för andra, för all del. En gisslansituation av en desperat SD hade inte varit otänkbart.

Spekulation:
Tänk om det faktiskt var så här sista timmarna innan självmordet: SD och SOA isolerade sig ensamma i F-torp på SOAs förslag, för att ta emot domen. Att SOA på så sätt hade koll på att ingen i familjen skulle komma till skada, utifall att...
Kl 11.00 tar de gemensamt emot domen, SD chockas djupt, SOA räcker honom ett laddat vapen med orden: "Geväret eller snaran, du väljer. Rätt ska vara rätt, gå ut i skogen och gör slut på dig".

Edit: Någon som tror på ryktet att SD skar halsen av sig själv? Jag har mycket svårt att tro det.
Citera
2021-06-28, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Man kan ju i såfall hoppas på en lagändring nu, men fan tro't. Ja, risken var stor att något hade kunnat gått helt åt helvete för närstående. Eller även för andra, för all del. En gisslansituation av en desperat SD hade inte varit otänkbart.

Spekulation:
Tänk om det faktiskt var så här sista timmarna innan självmordet: SD och SOA isolerade sig ensamma i F-torp på SOAs förslag, för att ta emot domen. Att SOA på så sätt hade koll på att ingen i familjen skulle komma till skada, utifall att...
Kl 11.00 tar de gemensamt emot domen, SD chockas djupt, SOA räcker honom ett laddat vapen med orden: "Geväret eller snaran, du väljer. Rätt ska vara rätt, gå ut i skogen och gör slut på dig".

Edit: Någon som tror på ryktet att SD skar halsen av sig själv? Jag har mycket svårt att tro det.
Tror att det ligger nära sanningen
Citera
2021-06-28, 10:41
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Det blir alltid sekretessbelagt vid självmord. Denna lag gäller för samtliga konstaterade självmordsfall, inte bara SD's. Varför är det då konstigt att det förblir hemligt hur han dog?
Det stämmer inte.
När det gäller den andra mordmisstänkte Stefan i Örebro som begick självmord i häktet så fick vi veta att han hängde sig i sina skosnören.

Visst vore det möjligt att tala om hur SD dog men polisen har gjort så många misstag i det här fallet så det är förklarligt att de sekretessar allt de kan.

Det är bara en internutredning av det här fallet från början till slut som skulle kunna få slut på alla spekulationer.
Men sanningen om alla misstag som har begåtts av polisen kanske är värre än alla rykten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in