Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Jag håller med dig i det du skriver. Jag tycker ingen av lösningarna är bra. Bättre att även låta barn hålla avstånd och göra något åt skolorna en att vaccinera dem. Jag vill varken ha vaccinet eller sjukdomen, bägge två känns luriga.
Jag tänker mig inte att vaccinerna är luriga, på så sätt att det skulle ligga något medvetet fel i vaccinerna. Min tveksamhet mot vaccinerna har att göra med det uppenbara faktum att vaccinerna togs fram under tidspress.
Jag har större tilltro till tyska vaccintillverkare, än till kinesiska virusforskare. Så jag valde att ta vaccinet. Jag är hellre försökskanin för vaccinet än för viruset.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Jag vill heller inte låta vaccinera mitt barn men inte heller utsätta honom för nya vågor med allt lite värre mutationer.
Det är bra tänkt. Barnens hälsa ska ha hög prioritet. Ifall det inte går att undvika risker, så är det bättre att låta riskerna drabba vuxna istället för barn.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Lika så är varken naturlig immunitet eller vaccinationen ett tillräckligt gott skydd. Om det hade varit en engångsföreteelse, bli smittad eller vaccinerad och sedan vara färdig med det så ok, men så ser det faktiskt inte ut.
Världen verkar fortfarande leva på hoppet om flockimmunitet men jag tror att vi tillslut kommer att behöva spola den idén en gång för alla. Vill vi bli kvitt pandemin som i små steg blir allt värre måste vi besinna oss och sluta resa. Stanna i våra egna regioner och genomleva en sista våg, smittspåra och testa och sedan leva åtskilda i några extra månader. De länder som inte kan hantera det får vi väl bara kapsla in och så får ha det så kul med covid. Men tyvärr kommer vi säkert att bli en av dessa länder.
Jag är tveksam till huruvida vi kan bli kvitt viruset på det sättet. Men vi behöver likväl upphöra med resor mellan världsdelar. Människors resor mellan världsdelar gör att nya varianter snabbt kan spridas över världen. På så sätt ges dom mest smittsamma varianterna en evolutionär fördel. Dom ges chansen att bli dominerande över hela Världen.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Vi hade kunnat bli kvitt covid på ett halvår, men då hade vi behövt offra mycket under den tiden, det hade varit bra mycket bättre en denna eviga limbo med ett allt elakare virus.
Jag tror att den chansen är borta nu. Den chansen försvann när någon gjorde ett medvetet val att satsa på flockimmunitet genom infektion. Att låta smittbärarna flöda in, var att spela rysk roulette med folkets hälsa som insats. Det val vi har nu, är huruvida vi vill spela rysk roulette med 3 kulor i trumman, eller med 1 kula i trumman. Jag valde vaccinet, medveten om att det inte är utan risk.