2021-06-27, 21:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Lidl fick ju inte importera mjölk från Tyskland då den inte var d vitaminberikad tex. Så skillnad i EU hur man berikar.

Tror norden skiljer sig från resten av EU på den punkten.

Sverige ligger väldigt högt i antalet som smittats men väldigt lågt i antal döda. D vitamin berikning kan vara en del av förklaringen.

Norrmännen äter väldigt mycket fisk till exempel och deras siffror är ju outstanding, även i Norden. Sen tog de i lite mer med hårdhandskarna också. Det är komplicerat, många faktorer som spelar in.
Citera
2021-06-27, 22:04
Medlem
Uk vaccinerar yngre nu. Kör dom fortsatt med astras vaccin. Eller får dom yngre Pfizers finare vaccin?
Citera
2021-06-27, 22:08
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Fler och fler vill inte ta andra sprutan i usa. Varför inte köra linan ut?
Nu när delta dessutom kommer till staterna.

När 1200 unga män i USA fått myocarditis av andra sprutan så tvekar säkert många. Andra dosen kan dessutom ge symptom liknande "long haul".

Jag ska följa dr Moobens rekommendation o ta IVM vid andra sprutan för att undvika biverkningar. Dumt o chansa när det går att undvika inflammation.
Citera
2021-06-27, 22:09
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tegnell uttalade sig senast idag om hemvändande covidsmittade fotbollssupportrar, nemas problemas tydligen.

När har något varit ett problem för Tegnell?
Citera
2021-06-27, 22:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag vill inte heller leva så i normala fall, men just nu har vi en pandemi ibland får man sätta livet på vänt.

Nä det förstår jag inte varför hela världen ska behöva göra nu när det finns flera olika vacciner.

Den som är rädd är fri att stanna hemma.
Citera
2021-06-27, 22:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nä det förstår jag inte varför hela världen ska behöva göra nu när det finns flera olika vacciner.

Den som är rädd är fri att stanna hemma.

Nu? Det skulle vi gjort i för ett år sedan, nu är det för sent.
Citera
2021-06-27, 22:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nu? Det skulle vi gjort i för ett år sedan, nu är det för sent.

Varför ska alla stanna hemma för ett virus som är helt ofarligt för de allra flesta? Det har ju inte ens hjälpt att stanna hemma har det visat sig..
Citera
2021-06-27, 22:50
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Pandemins första våg orsakade stor överdödlighet på särskilda boenden. Demens, njursjukdom och nedsatt förmåga att gå är några av faktorerna som ökade risken att dö med covid-19, visar en ny studie från Umeå universitet.
Citat:
En 90-årig man med allvarlig form av demenssjukdom eller depression löpte nästan 50 procent risk att dö inom 30 dagar efter att ha bekräftats smittad med covid-19, jämfört med 30 procents risk för en jämngammal man utan demenssjukdom eller depression.
Citat:
Nedsatt gångförmåga, diabetes, njursjukdom och inkontinens är, vid sidan av hög ålder, manligt kön och neuropsykologiska sjukdomar, faktorer som ökar risken för tidig bortgång med covid-19.
https://www.sydsvenskan.se/2021-06-27/demenssjukdom-okade-risken-att-do-med-covid
Citera
2021-06-27, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
När 1200 unga män i USA fått myocarditis av andra sprutan så tvekar säkert många. Andra dosen kan dessutom ge symptom liknande "long haul".

Jag ska följa dr Moobens rekommendation o ta IVM vid andra sprutan för att undvika biverkningar. Dumt o chansa när det går att undvika inflammation.

Speciellt att det bara drabbar unga män.

Vad är long haul?
Citera
2021-06-27, 23:00
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Varför ska alla stanna hemma för ett virus som är helt ofarligt för de allra flesta? Det har ju inte ens hjälpt att stanna hemma har det visat sig..
För de flesta ofattbart varför du hänger här och spider din oro för något du påstår är ofarligt.
Om det skulle stämma hade du fortsatt ditt liv som vanligt men nu är du här och söker bekräftelse för din oro. Du är troligen ensam stackare som har ångest över att drabbas av covid.
Sök hjälp, för här lär du aldrig få sympatier för din oro.
Nu ska jag sova gott, något du troligen inte gjort utan mediciner de senaste 20 åren.
God natt, imorgon jobb igen, något du din arbetslöse stackare inte vet vad det innebär, bidragsknarkare.
Citera
2021-06-27, 23:08
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Speciellt att det bara drabbar unga män.

Vad är long haul?

Dr mobeen förklarar

"Non Classical Monocytes Causing Long Haul"
https://youtu.be/hzsRKi51wNI
Citera
2021-06-27, 23:09
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag håller med dig i det du skriver. Jag tycker ingen av lösningarna är bra. Bättre att även låta barn hålla avstånd och göra något åt skolorna en att vaccinera dem. Jag vill varken ha vaccinet eller sjukdomen, bägge två känns luriga.

Jag tänker mig inte att vaccinerna är luriga, på så sätt att det skulle ligga något medvetet fel i vaccinerna. Min tveksamhet mot vaccinerna har att göra med det uppenbara faktum att vaccinerna togs fram under tidspress.

Jag har större tilltro till tyska vaccintillverkare, än till kinesiska virusforskare. Så jag valde att ta vaccinet. Jag är hellre försökskanin för vaccinet än för viruset.

Citat:
Jag vill heller inte låta vaccinera mitt barn men inte heller utsätta honom för nya vågor med allt lite värre mutationer.

Det är bra tänkt. Barnens hälsa ska ha hög prioritet. Ifall det inte går att undvika risker, så är det bättre att låta riskerna drabba vuxna istället för barn.

Citat:
Lika så är varken naturlig immunitet eller vaccinationen ett tillräckligt gott skydd. Om det hade varit en engångsföreteelse, bli smittad eller vaccinerad och sedan vara färdig med det så ok, men så ser det faktiskt inte ut.

Världen verkar fortfarande leva på hoppet om flockimmunitet men jag tror att vi tillslut kommer att behöva spola den idén en gång för alla. Vill vi bli kvitt pandemin som i små steg blir allt värre måste vi besinna oss och sluta resa. Stanna i våra egna regioner och genomleva en sista våg, smittspåra och testa och sedan leva åtskilda i några extra månader. De länder som inte kan hantera det får vi väl bara kapsla in och så får ha det så kul med covid. Men tyvärr kommer vi säkert att bli en av dessa länder.

Jag är tveksam till huruvida vi kan bli kvitt viruset på det sättet. Men vi behöver likväl upphöra med resor mellan världsdelar. Människors resor mellan världsdelar gör att nya varianter snabbt kan spridas över världen. På så sätt ges dom mest smittsamma varianterna en evolutionär fördel. Dom ges chansen att bli dominerande över hela Världen.

Citat:
Vi hade kunnat bli kvitt covid på ett halvår, men då hade vi behövt offra mycket under den tiden, det hade varit bra mycket bättre en denna eviga limbo med ett allt elakare virus.

Jag tror att den chansen är borta nu. Den chansen försvann när någon gjorde ett medvetet val att satsa på flockimmunitet genom infektion. Att låta smittbärarna flöda in, var att spela rysk roulette med folkets hälsa som insats. Det val vi har nu, är huruvida vi vill spela rysk roulette med 3 kulor i trumman, eller med 1 kula i trumman. Jag valde vaccinet, medveten om att det inte är utan risk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in