Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Partiets hårda kärna är de som röstar på L i vått och torrt. Bengt Westerberg har sagt att han inte tänker rösta på L, så han tillhör knappast den hårda kärnan. Tror inte heller att någon av de andra du räknar upp längre hör dit.
Nej, det tycker jag är orättvist. L har arbetat konstruktivt även inom Jöken. Att man fick bort värnskatten är något som även högerväljare borde uppskatta.
Jag delar inte din uppfattning. Liberalerna har alltid varit ett elitistiskt (det vill säga, antipopulistiskt) parti som tycker att vanliga människor inte skall få som de vill. Jämför med Emil i Lönnebergas pappa, som säger att "grisar skall inte ha roligt". Detta är något som genomsyrar partiet, och det handlar inte bara om invandringen. Som ett gammalt exempel kan nykterhetsfrågan nämnas. Bara för att L har en partiledare som egentligen borde vara med i M så innebär det inte att partiets högersväng är att lita på.
Jag vill inte vara elak, men jag kan inte förstå din agenda som något annat än att du vill lura högerväljare att kasta bort sina röster på en trojansk häst. Om vi antar att M+SD+KD+L skulle få majoritet efter ett val så ser jag ser som mer eller mindre självklart att L kommer att sätta sig på tvären när det kommer till värdefrågor. Något annat skulle vara lika otippat som om V skulle kräva högre vinster i välfärden. Att du tar upp värnskatten är ett typiskt exempel på varför en högerregering inte bör vara beroende av L. Även om jag givetvis går plus på avskaffad värnskatt så drabbas jag fortfarande av L:s liberalism i de frågor som verkligen betyder något, det vill säga värdefrågorna. Jag jämför L:s agerande när det kommer till värnskatt/värdefrågor med en man som först misshandlar sin fru och att sedan köper blommor till henne.