2021-06-27, 16:57
Medlem
persona.von.gratas avatar
Intressant vinkel. SD borde förutsättningslöst och utan motkrav "modell dörrmatta" annonsera stöd för alliansen fram till valet 2022.
Detta skulle SD sälja med att man tar ansvar.

Vinsten är godhetspoäng och normalisering. Lättare att bli bjuden in i värmen 2022. Och att det ger ändå en blå regering.
C skulle ha svårt att skjuta ner detta eftersom det inte ger SD makt (kortsiktigt).
Regeringsfrågan skulle kunna lösas utan extraval.
Citera
2021-06-27, 16:57
Medlem
Kid-Stardusts avatar
C nobbar alla inviter till förhandlingar från vilket håll de än kommer, man har bestämt att ett brett samarbete i mitten där alla utom V och SD ska ingå är den enda vägen framåt. C vill diktera villkoren för hur alla ska göra utan att kompromissa de minsta lilla själva. Snacka om grandios självbild.
Citera
2021-06-27, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Du frågar dig varför en politiker inte ger motståndaren regeringsmakten även om han kan undvika det.
Som Putin tex menar du?
Citera
2021-06-27, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
C nobbar alla inviter till förhandlingar från vilket håll de än kommer, man har bestämt att ett brett samarbete i mitten där alla utom V och SD ska ingå är den enda vägen framåt. C vill diktera villkoren för hur alla ska göra utan att kompromissa de minsta lilla själva. Snacka om grandios självbild.
Spelar ingen roll, image är allt nuförtiden. Hon kan vända kappan hur många gånger hon vill. Hur man framstår i media och sociala medier är viktigare än politiken som förs. Twitter och Facebook har vi att tacka för det.
Citera
2021-06-27, 17:04
Medlem
anotherpieceofmeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Glöm inte att polisen gick ut häromdagen och sa att ett extraval skulle medföra stora utmaningar folksamlingsmässigt. Kanske måste farbror polisen skicka hem en massa väljare med oförättat värv så att det inte blir pandemilagsvidrig trängsel i vallokalerna.

Är valbåsbänkarna riktigt rengjorda efter föregående röstare?
Finns det handsprit?
Står valbåsen uppställda så att 1 person per 20m2 gäller?

Många frågor för den pandemilagsupprätthållande stackars polisen.

Det är nog bäst att vi röstar elektroniskt. Vem ringer Dominion och hör hur man genomför ett elektroniskt extraval?

Pandemireglerna kanske gör det hela mycket säkrare för en gångs skull, alla gånger jag röstat så har allt varit oerhört publikt och man har nästan en som tittar noga bakom axelnb på vilka sedlar man tar med sig.

Men det är ju sådär av en anledning, det fattar ju vem som helst.
Citera
2021-06-27, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anotherpieceofmeat
Pandemireglerna kanske gör det hela mycket säkrare för en gångs skull, alla gånger jag röstat så har allt varit oerhört publikt och man har nästan en som tittar noga bakom axelnb på vilka sedlar man tar med sig.

Men det är ju sådär av en anledning, det fattar ju vem som helst.

Detta var ju något som de internationell valobservatörerna klagade på vid förra valet. Det är numera åtgärdat och valsedlarna ska vara placerade så att ingen kan se vad du tar.
Citera
2021-06-27, 17:08
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Partiets hårda kärna är de som röstar på L i vått och torrt. Bengt Westerberg har sagt att han inte tänker rösta på L, så han tillhör knappast den hårda kärnan. Tror inte heller att någon av de andra du räknar upp längre hör dit.

Nej, det tycker jag är orättvist. L har arbetat konstruktivt även inom Jöken. Att man fick bort värnskatten är något som även högerväljare borde uppskatta.
Jag delar inte din uppfattning. Liberalerna har alltid varit ett elitistiskt (det vill säga, antipopulistiskt) parti som tycker att vanliga människor inte skall få som de vill. Jämför med Emil i Lönnebergas pappa, som säger att "grisar skall inte ha roligt". Detta är något som genomsyrar partiet, och det handlar inte bara om invandringen. Som ett gammalt exempel kan nykterhetsfrågan nämnas. Bara för att L har en partiledare som egentligen borde vara med i M så innebär det inte att partiets högersväng är att lita på.

Jag vill inte vara elak, men jag kan inte förstå din agenda som något annat än att du vill lura högerväljare att kasta bort sina röster på en trojansk häst. Om vi antar att M+SD+KD+L skulle få majoritet efter ett val så ser jag ser som mer eller mindre självklart att L kommer att sätta sig på tvären när det kommer till värdefrågor. Något annat skulle vara lika otippat som om V skulle kräva högre vinster i välfärden. Att du tar upp värnskatten är ett typiskt exempel på varför en högerregering inte bör vara beroende av L. Även om jag givetvis går plus på avskaffad värnskatt så drabbas jag fortfarande av L:s liberalism i de frågor som verkligen betyder något, det vill säga värdefrågorna. Jag jämför L:s agerande när det kommer till värnskatt/värdefrågor med en man som först misshandlar sin fru och att sedan köper blommor till henne.
Citera
2021-06-27, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Bra gjort! Svenska kyrkan borde be hela svenska folket om förlåtelse för sina mord.

Citat:
Ursprungligen postat av Sine-metu
Nu var det väl inte Svenska Kyrkan som betalade eller uppför monument??
I Sverige skall religion och politik hållas isär!!

Nu är vi lite off topic.

Men det var inte Svenska kyrkan som dömde och avrättade häxorna. Häxorna dömdes i svensk domstol och avrättades enligt Svenska lagar.

Så att en kommun låter införa ett minnesmärke är väl helt i sin ordning.
Citera
2021-06-27, 17:14
Medlem
JustZlatans avatar
Kan SD tappa väljare på extraval tro? Många av deras väljare är ju kända för att inte hänga med i nyheter, så risken är ju ganska stor att många SD-väljare missar att det är extraval eller så orkar dom inte rösta slöa som dom är. Själv kommer jag rösta på SD.
Citera
2021-06-27, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag delar inte din uppfattning. Liberalerna har alltid varit ett elitistiskt (det vill säga, antipopulistiskt) parti som tycker att vanliga människor inte skall få som de vill. Jämför med Emil i Lönnebergas pappa, som säger att "grisar skall inte ha roligt". Detta är något som genomsyrar partiet, och det handlar inte bara om invandringen. Som ett gammalt exempel kan nykterhetsfrågan nämnas. Bara för att L har en partiledare som egentligen borde vara med i M så innebär det inte att partiets högersväng är att lita på.

Jag vill inte vara elak, men jag kan inte förstå din agenda som något annat än att du vill lura högerväljare att kasta bort sina röster på en trojansk häst. Om vi antar att M+SD+KD+L skulle få majoritet efter ett val så ser jag ser som mer eller mindre självklart att L kommer att sätta sig på tvären när det kommer till värdefrågor. Något annat skulle vara lika otippat som om V skulle kräva högre vinster i välfärden. Att du tar upp värnskatten är ett typiskt exempel på varför en högerregering inte bör vara beroende av L. Även om jag givetvis går plus på avskaffad värnskatt så drabbas jag fortfarande av L:s liberalism i de frågor som verkligen betyder något, det vill säga värdefrågorna. Jag jämför L:s agerande när det kommer till värnskatt/värdefrågor med en man som först misshandlar sin fru och att sedan köper blommor till henne.

Å andra sidan såg du nog inte Annie lägga ner punkt 44 och att V idag backar på höjda skatter...
Citera
2021-06-27, 17:15
Medlem
lossnuss avatar
V tappar helt säkert många väljare genom att desperat försöka slicka Annies Rööv dagen innan Rövens avgång
Citera
2021-06-27, 17:18
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Det här med färgerna förvirrar. Är det partifärger eller är det knapparna riksdagsledamöterna ska trycka på som avses. Rösta ja eller nej är vad som bör anges
Sant. Jag menar såklart att SD borde meddela att man trycker på grön knapp om C ingår i ett framlagt regeringsalternativ, så C måste trycka rött. Riksdagen är redan en lekstuga så det skulle ju vara business as usual.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in