2021-06-27, 16:19
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Fast det där kan ju ingen veta, eller hur? Det där vet vi ju först när vi väl har fått ett extraval.

Ett extraval kan likväl betyda att hela vänsterblocket sjunker åt helvete tack vare att MP åker ut, och högersidan äntligen kan komma till makten.
Då är ju Löfven körd på riktigt

Inget säger ju att Löfven har att vinna på ett extraval, menar jag.

Om vi inte spelar dumma så inser vi följande.

1. En statsminister kommer att försöka sitta kvar om han har stöd i riksdagen, också för sin budget.

2. Han kommer inte att avgå och riskera att låta en politisk fiende bli statsminister och få igenom en annan budget.

3. Eftersom punkt 2 är uteslutet så återstår extraval i det fall att punkt 1 fallerar.
Citera
2021-06-27, 16:23
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky

1. En statsminister kommer att försöka sitta kvar om han har stöd i riksdagen, också för sin budget.

2. Han kommer inte att avgå och riskera att låta en politisk fiende bli statsminister och få igenom en annan budget.

3. Eftersom punkt 2 är uteslutet så återstår extraval i det fall att punkt 1 fallerar.

Jo, jag hänger med exakt på vad du menar. Så långt okej.

Men jag tänker att valet Extraval, också innehåller samma risker som punkt 2., något han så klart vill undvika, fast med tillägg att han dessutom kan bli pekad på som den som orsakade extraval, i ett känsligt läge som mitt under en pandemi som vi fortfarande inte ser slutet på.

Jag tar alltså med det nuvarande känsliga läget som en faktor i denna beräkning.
Citera
2021-06-27, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
V och C kan samarbeta i kommunerna. Varför ska det vara så omöjligt i riksdagen?

Verkar vara Lööf som är en del i problemet här, hon tycks lida av ideologisk OCD när gäller att sammarbeta med V och SD. Att samarbete med S tidigare var helt uteslutet visar dock att Lööf helt saknar grundläggande principer, så man vet ju aldrig. Frågan är hur C-väljarna ställer sig när de inte vet vad de får vid en röst på partiet.
Citera
2021-06-27, 16:36
Medlem
Citat:

Givet hur Löfven agerat hittills så kan vi utgå från att han avgår om han hittar acceptans från en majoritet för att återkomma som statsminister. Annars utlyser han extraval eftersom han då kan regera ytterligare tre månader utan att släppa ifrån sig makten, vilket han fått göra tidigare om han avgått och den sittande riksdagen hellre släpper igenom Kristersson.

Huruvida han får stöd för budgeten påverkar inte ovanstående. Får han bara återkomma så kan han välja mellan att regera med Kristerssons budget eller utlysa extraval den dagen han inte får igenom sin egen budget. Löfvens strategi är att skjuta problemen framför sig och hoppas att de kanske inte är så stora när tiden kommer ikapp.
Citera
2021-06-27, 16:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Du har säkert rätt där.
Fortfarande så förknippar jag centerväljare med den "gamla stammen". Men de blir nog allt färre.
På något vis känns det falskt att Lööfs parti kan använda namnet Centerpartiet.
Nja, egentligen är de ju lite i mitten om man tänker ideologiskt genomsnitt. Många högerpoäng och många vänsterpoäng kan väl anses ta ut varandra.

På ungefär samma sätt som ett socialkonservativt parti med sosse-syn på ekonomiska frågor. Dvs som Sd. De kan ju också ses stå i mitten.
Citera
2021-06-27, 16:41
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemskeSven
Socialt har C & Mp snarlika värderingar, ekonomiskt är de långt ifrån varandra. Jag tror definitivt många skulle hoppa till Mp om C sket ned sig eller gick tillbaka till högersidan.

Har svårt att tro att människor som röstar på C skulle välja MP som nästan är mer vänster än vänsterpartiet. Jag vet inte vad du menar med socialt men de flesta som inte röstar Mp verkar ju tycka att det är ett efterblivet parti. Löfven borde ta chansen att dumpa Mp vid ett extraval, de är ju en stor orsak till att socialdemokraterna tappat väljare. Det kanske kommer att svida till en början men i längden lönar det sig att dumpa dövikten.
Citera
2021-06-27, 16:42
Medlem
DeValeras avatar
Annie Lööf och Centern måste leva i någon slags drömtillvaro frånkopplad från verkligheten. Den nuvarande regeringen med stöd av Centern har inte tillräckligt mandat, de är beroende av Vänsterpartiet. Jag är definitivt inte vänsterpartist, men jag anser att de har lika rätt som alla andra partiet att kräva inflytande ifall de sitter i en sådan position så att de kan göra det. OCH nu sitter de just i en sådan position.

Annie Lööf och Centern vägrar att ansluta sig till de borgerliga partierna, eftersom dessa är tvungna ifall de vill regera att söka förhandling med SD. Så ser realiteteten ut.

Centern vill samregera i en slags stor mittenkoalition där regerings två partier ska samregera med de fyra allianspartierna. Detta säger dessutom både socialdemokraterna och moderaterna nej till . OCH om de ville samregera skulle de ensamma kunna bilda en koalition som skulle ha betydligt större möjligheter än den nuvarande att få igenom sin politik.

Så summa summarum, centern säger nej att samarbeta med två alternativ, som det finns mandat hos de övriga partierna att göra. Istället lägger de fram en orealistisk plan som inget av de stora partierna vill och som heller inte skulle fylla någon funktion med att ta med småpartierna.

Det bästa i Svensk politik är nog att se till att vi har en regering där varken Centern är med som regeringspartner eller som regeringsunderlag. Detta partiet ställer bara till en massa oreda inom svensk politik. De saknar all känsla av ansvar och plikt för landet och dess befolkning.
Citera
2021-06-27, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Har svårt att tro att människor som röstar på C skulle välja MP som nästan är mer vänster än vänsterpartiet. Jag vet inte vad du menar med socialt men de flesta som inte röstar Mp verkar ju tycka att det är ett efterblivet parti. Löfven borde ta chansen att dumpa Mp vid ett extraval, de är ju en stor orsak till att socialdemokraterna tappat väljare. Det kanske kommer att svida till en början men i längden lönar det sig att dumpa dövikten.

Någon borde ställa Löfven mot väggen varför han kan välja MP framför V.
Denne någon är dessvärre journalist och eftersom de själva är eller har stora sympatier med MP så kommer det aldrig att ske dock.

Kanske det finns någon med cajones i V som vågar ta upp det. Tror de skulle vinna på det.
V kan jag förstå även om jag tar starkt avstånd från deras politik. MP däremot är närmast sektliknanden och borde aldrig släppts in till köttgrytorna.

Kommer cirkus Löfven leda till att MP snoppas av - på ett eller annat vis - är det mkt vunnit för oss alla i Sverige. Oavsett hur det slutar fö.
Senast redigerad av MrStreamer 2021-06-27 kl. 16:47.
Citera
2021-06-27, 16:46
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Självklart är det C som bär ansvaret i högre grad än alla andra.
Hur i all världen lyckas någon fantisera ihop att C är ansvariga.

C har avtalat med S och Mp och frågat: "Fixar ni detta?" Japp säger Löven. "Ok säger C då provar vi med detta".

2.5 år vaknar V till liv och säger. "WTF ska ni minska ned på dom Sovjetiska köerna. Aldrig i hvte".
Och så ställer dom till med en massa liv och SD+KD+M ställer upp och hjälper V att behålla de Sovjetiska köerna.

Det borde vara omöjligt för någon med IQ över 70 att komma fram till något annat än att det iaf är bland V+SD+KD+M som ansvaret finns.

Citat:
De har lämnat borgerligheten för att samarbeta med vänstern, men de vägrar samarbeta med ett parti som ingår i vänsterns regeringsunderlag. Vad är det ens?
Är det bara jag som arbetar i näringslivet här?
Är alla andra förtidspensionärer som aldrig arbetat?

Om Google avtalar om att köpa processorer från Intel så är det Intel man avtalar med.
Google avtalar inte med alla andra företag som är inblandade.
Varför är detta svårt att förstå?

Trodde ni att Google avtalade med alla andra också. Då och då skall leverantören av kiselskivor leverera så många kiselskivor till Intel. Går ni och bär på den typen av vanvettiga fantasier?

Citat:
De agerar som ett sånt där tjurigt barn som hamnat i en rundgång av demonstrativt gråtskrikande och tappat kontakten med verkligheten. De är hungriga och får en meny med 50 rätter att välja på, men vill inte ha något av alternativen utan fortsätter bara gråtskrika medan övriga gäster biter sig i armen för att hålla sig från att gå fram och slå ungjäveln med en bräda.
Och här blev det bara fantasier.
Och det är så det blir när folk inte klarar av verkligheten. Då är det bara fantasier som står till buds.

Är det någon som kan hitta något sakligt i det CrispyKreem skriver. Varsågod att plocka ut det.
Citera
2021-06-27, 16:48
Medlem
Citat:
Systemet finns på plats och den som är statsminister under en övergångsfas är, håll i dig nu.......den sittande statsministern!
Ja, hur påverkar det något jag säger?
Om du ska raljera så basera det iaf på något av substans.
Citera
2021-06-27, 16:49
Medlem
anotherpieceofmeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Bara att Ullenhag var motkandidat visar vilket otroligt splittrat och identitetslöst och meningslöst parti det är.
Jag hade förträngt Ullenhag, Fy fan vad mycket skit han har att stå till svars för.
Citera
2021-06-27, 16:52
Medlem
Nu hoppas vi bara på ett extraval.
Rösta rätt!

Låt inte C tro att de har makt.
De gör fel beslut gång på gång.
Just idag så har Mora kommun beslutat att upprätta ett monument för dem som blev offer för häxeri på 1600 talet!
https://mora.se/aktuellt/haxbranningar-far-minnesmonument-i-mora/

Tala om att kasta pengar i sjön!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in