2021-06-26, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Håller med, känns som Tegnell "gissat" fel varje gång.
Många andra har ju också haft fel om coronaviruset så han är ju inte ensam.

Få har gissat rätt. Den enda jag sett hittills som haft rätt är Vanden Bosschen.
Citera
2021-06-26, 21:18
Medlem
Citat:
Vilken typ av biverkningar är det du tror kommer att visa sig om flera år?

mRNA-vaccin har ju studerats i mer än 30 år så det du misstänker måste ju ha något med exakt hur just vaccinen mot covid-19 är uppbyggda eller så är det vanlig vaccinskepticism.

Eftersom detta är de första mRNA-vaccinen på marknaden(?), varför har tekniken inte använts förrän nu? Hur såg utfallet ut i de djurförsök ut som gjorts under dessa trettio år? Vad hindrade tekniken att implementeras tidigare än 2020?
Senast redigerad av bottenslam 2021-06-26 kl. 21:24.
Citera
2021-06-26, 21:38
Medlem
Citat:
Däremot förklarar inte "sol och D-vitaminteorin" att allvarlig sjukdom går ner så pass tidigt, innan D-vitamindepåerna hunnit byggas upp.

Har man mätt d-vitaminnivåer hos svenskar under sommarhalvåret?

Citat:
Frågan är om D-vitaminnivåerna verkligen sjunker som en sten i början av hösten?
Finns det någon statistik på detta?

Samma sak här, har man ens mätt d-vitaminnivåer hos svenskar under den perioden?

Mitt eget anekdotiska bidrag är att mina nivåer är i botten runt februari, baserat på mitt sinnestillstånd då, och att jag brukar åka på kraftig förkylning/influensa vid den tiden. Precis som många andra svenskar.

Vi kan lagra mycket d-vitamin i fett, det kanske räcker nästan hela vintern. En måttlig solbränna är nog hälsosamt.
Citera
2021-06-26, 21:44
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Eftersom detta är de första mRNA-vaccinen på marknaden(?), varför har tekniken inte använts förrän nu? Hur såg utfallet ut i de djurförsök ut som gjorts under dessa trettio år? Vad hindrade tekniken att implementeras tidigare än 2020?
Kort svar: teknologin är inte enkel, det är inte bara att spruta in mRNA hej vilt i kroppen och förvänta sig att det händer något, det måste finnas en transportväg in i cellen och en reglering som gör att cellen överhuvud taget producerar, och producerar lagom mycket av det protein dom mRNA kodar för.
Edit: Men när väl de frågorna är lösta kan man skicka in nästan vad som helst som man vill ha antikroppar mot.
Citera
2021-06-26, 21:49
Medlem
Citat:
Däremot förklarar inte "sol och D-vitaminteorin" att allvarlig sjukdom går ner så pass tidigt, innan D-vitamindepåerna hunnit byggas upp.

Frågan är om D-vitaminnivåerna verkligen sjunker som en sten i början av hösten?
Finns det någon statistik på detta?

Det är då man ska ta stort kosttillskott så slipper man tänka på det.
Alt. Dricka mycket mjölk som är rik på D-vitamin.
Citera
2021-06-26, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Kort svar: teknologin är inte enkel, det är inte bara att spruta in mRNA hej vilt i kroppen och förvänta sig att det händer något, det måste finnas en transportväg in i cellen och en reglering som gör att cellen överhuvud taget producerar, och producerar lagom mycket av det protein dom mRNA kodar för.

Så det som hindrade mRNA-vaccin från att användas innan 2020 var att de producerade fel mängd protein? Och vad är konsekvenserna av fel mängd protein?

Eftersom mRNA-vaccin genererar flera hundra procent mer protein än naturlig infektion, så undrar man vad lagom mängd protein är?

Är kroppens svar på vaccin mer ”lagom” än kroppens naturliga respons på infektion? Det låter ju skitmärkligt. Att 500% av den naturliga immunresponsen är mer ”lagom”.
Citera
2021-06-26, 21:53
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Frågan till dig var och är fortfarande:

Jag misstänker att du är tillräckligt påläst och själv redan har svar på dina frågor eftersom du misstänker att det finns långsiktiga biverkningar av mRNA-vaccinerna.
Citera
2021-06-26, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Mjölk räcker knappt. Jag hade kört på tabletter med minst 2500IU, minst en om dagen på vintern.
Citera
2021-06-26, 21:58
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Nu var ju frågan hur det kommer sig (om det nu är så) att covidsmittan blir lindrogare redan innan solen hunnit hjälpa rill att fylla på D-vitamin i kroppen.
Citera
2021-06-26, 21:58
Medlem
Citat:
Mjölk räcker knappt. Jag hade kört på tabletter med minst 2500IU, minst en om dagen på vintern.

4dl mjölk ger dri av D-vitamin. Men bättre å ta mer såklart och tabletter är bäst för å få högsta möjliga innehåll.
Citera
2021-06-26, 22:00
Medlem
Citat:
Nu var ju frågan hur det kommer sig (om det nu är så) att covidsmittan blir lindrogare redan innan solen hunnit hjälpa rill att fylla på D-vitamin i kroppen.

Fast blir den verkligen det. Det var väl först i slutet av maj förra året det gick ner. Och då har ju solen redan hunnit lysa ett tag.
Citera
2021-06-26, 22:03
Medlem
Citat:
Frågan till dig var och är fortfarande:

Ingen aning. Men vaccinen är inte färdigtestade. Så därför måste du svara på följande:

Varför har tekniken inte använts förrän nu? Hur såg utfallet ut i de djurförsök ut som gjorts under dessa trettio år? Vad hindrade tekniken att implementeras tidigare än 2020?

Citat:
Jag misstänker att du är tillräckligt påläst och själv redan har svar på dina frågor eftersom du misstänker att det finns långsiktiga biverkningar av mRNA-vaccinerna.

Ingenting tyder på att vaccinen har några anmärkningsvärda biverkningar, eller hur? Med tanke på att vaccinen är utvecklade på rekordtid, så är ju det fantastiskt, eller hur?

Därför vill jag veta vad som hindrade denna teknik från att implementeras innan 2020. Vilka säkerhetsproblem var åtgärdade 2020 som gjorde att 30-års utvecklingsarbete kunde avslutas? Eller var det effektiviteten som förbättrades radikalt? Var vaccinen säkra men inte effektiva nog? Så många frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in