2021-06-26, 13:39
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabogibo
Tydligen har han inte störst förtroende, det har konstaterats genom ett misstroendevoum.
Mig veterligen har det inte varit någon omröstning kring vem som har störst förtroende i riksdagen(Visa gärna källa för ditt märkliga påstående) och det är heller inte något som man brukar ha.
Mig veterligen finns det bara ett regeringsalternativ åt gången och inte två parallella regeringar så jag undrar verkligen vad din kommentar har för relevans...
Citera
2021-06-26, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
En socialdemokratisk regerings paradgren är ansvarsflykt. Ansvarflykten skapas genom förkunnelsen, att det är gemene man (!) - och inte regeringen - som är ansvarig för regeringspolitiken.

Det är en unik svensk uppfattning, att en svensk socialdemokratisk regering inte är politisk ansvarig för regeringspolitiken.

En annan unik svensk uppfattning är att "staten det är vi".
Precis! S vill ha makten men inte ansvaret, det ska hela tiden skyllas på nån annan. Hela denna mandatperiod har vi fått höra att allt är det parlamentariska lägets fel. S valde att bilda en minoritetsregering på lösa boliner och på villkor att genomföra marknadsliberala reformer. Det tycker jag vi/gemene man ska utkräva ansvar för nu.
Citera
2021-06-26, 13:43
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
2026
V 24 %
SD 27%

V och SD går ihop för att stänga ute den "bjeda" mitten. Nationalkommunism införs.

Nog tramsat jag tror så här.
Jöken fortsätter med V S MP och C. C budgetförhandlar med regeringen (S MP) som sedan sluter ett avtal med V. Annie hävdar då att man inte budget förhandlat med V, En ren teknokratisk lösning som kommer att kommuniceras ut med oändligt av talepunkter och snömos om ansvar och högerkanter.
Bara Svenska folket kan stoppa teatern men kommer det att göra det?

Tålamodet hos media för Lööfs snömos börjar nå sitt slut. Till och med SVT och SR har ju börjat kräva riktiga svar och inte accepterat Lööfs semantiska krumbukter. Jag blev faktiskt förvånad när hon pressades i Aktuellt och även dagen efter i SR. Lyssna gärna på podden "ledarredaktionen" (från SvD) och avsnittet från i förrgår (midsommaravsnittet). Där man diskuterar hur ovana svensk media är att hantera intervjuobjekt som befinner sig i en helt annan verklighet än alla andra (och i det här fallet tar de upp Annie Lööf som ett exempel). Det påtalas även något som ofta tagits upp i den här tråden, Lööfs verklighetsfrånvända "kamp mot fascismen" och hennes "grandiosa självbild". Snart är det bara Aftonbladet och DN som låter sig (medvetet) luras av hennes pinsamma spinn.
Citera
2021-06-26, 13:48
Medlem
Gabogibos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Mig veterligen har det inte varit någon omröstning kring vem som har störst förtroende i riksdagen(Visa gärna källa för ditt märkliga påstående) och det är heller inte något som man brukar ha.
Mig veterligen finns det bara ett regeringsalternativ åt gången och inte två parallella regeringar så jag undrar verkligen vad din kommentar har för relevans...

Han saknar förtroende, det har det röstats om i riksdagen. logiskt sett följer det att han inte har störst förtroende när han inte har något alls. Mitt påstående är inte märkligt och man ska inte behöva redovisa källor för fullständigt uppenbar fakta. Min kommentar är relevant då statsministern har förklarats sakna förtroende av folket. Det borde vara fullständigt okontroversiellt att anse att en statsminister som förklarats sakna förtroende genom ett misstroendevotum antingen bör avgå eller utlysa extraval. Set är dessutom oanständigt att han inte självmant avgår istället för att klamra sig fast vid makten tvärt emot folkviljan.

Jag vet fortfarande inte vad din kommentar om socialdemokratiska statsministrar som inte varit partiledare har för relevans.
Citera
2021-06-26, 13:51
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Tålamodet hos media för Lööfs snömos börjar nå sitt slut. Till och med SVT och SR har ju börjat kräva riktiga svar och inte accepterat Lööfs semantiska krumbukter. Jag blev faktiskt förvånad när hon pressades i Aktuellt och även dagen efter i SR. Lyssna gärna på podden "ledarredaktionen" (från SvD) och avsnittet från i förrgår (midsommaravsnittet). Där man diskuterar hur ovana svensk media är att hantera intervjuobjekt som befinner sig i en helt annan verklighet än alla andra (och i det här fallet tar de upp Annie Lööf som ett exempel). Det påtalas även något som ofta tagits upp i den här tråden, Lööfs verklighetsfrånvända "kamp mot fascismen" och hennes "grandiosa självbild". Snart är det bara Aftonbladet och DN som låter sig (medvetet) luras av hennes pinsamma spinn.

Det är slående att SVT och SR pressar Lööf *enbart* när hon sänkt en vänsterregering.
Citera
2021-06-26, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabogibo
Jag anser att en riksdagsomröstning har större dignitet än hypotetiska förtroendeundersökningar genomförda av diverse tidningar. Där borde vi kanske kunna komma överens? Det enda rimliga i denna situation är att låta folket välja i ett extraval.
Man frågade väljarna för 3 år sedan. Det har inte ändras. Vi har en regeringsform som förutsätter en samlad majoritet ska komma överens om allt. Ett extraval löser inte det problemet. Vi hamnar förmodligen i samma läge efter valet om inte tex MP eller L åker ur. Eller någon annan mycket STOR förändring mandaten sker.
Citera
2021-06-26, 13:58
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det är slående att SVT och SR pressar Lööf *enbart* när hon sänkt en vänsterregering.

Njä, jag tror faktiskt inte att de handlar så mycket om det. Lyssnar man på inslagen så är det tydligt att de blir irriterade när hon sätter igång med sina talpunkter och vägrar svara på frågor. Tror hennes spinn fungerade bättre när januariavtalet fanns men nu blir det så uppenbart verklighetsfrånvänt.
Citera
2021-06-26, 14:03
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C

Både ja och nej. Hos AB och DN kommer Lööf alltid att hyllas så länge hon tar avstånd från SD samt säkrar makten till S.
Avsteg från detta och hon förvandlas till "Höger om Djingis Khan".
Tyckte inte hon pressades särskilt hårt i aktuellt, men det var någon intervju i P1 där reportern var uppenbart irriterad och ställde lite mer följdfrågor.
Mycket sällsynt men ibland vill de kanske kunna se sig i spegeln utan att skämmas.
Och i alla fall ge skenet av att vara en granskande kritisk journalist.
SVD har ju pekats ut från DELMI (en statlig myndighet) att legitimera flyktingfientliga och rasistiska föreställningar.
Citera
2021-06-26, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marczuczvenchen
När man tänker på att första talmansrundan går till Ulf och att det krävs 175 nej-röster för att stoppa honom så utlyser Löfven extraval. Så till vida att inte ett antal i L också säger sig ska rösta emot Ulf.

I andra omgången, om det skulle gå så långt, kan säkert Löfven väljas igen men sen ska budgeten helst igenom också.

Lööf? Det vore skandal. Vore S och M beredda att släppa fram henne?

Problemet är att Löfven inte får utlysa nyval när talmansrundorna har börjat.

Om Löfven ska utlysa nyval så ska det ske senast på Måndag. På Tisdag blir han formellt avsatt och hans regering blir en övergångsregering. En statsminister i en övergångsregering får inte utlysa nyval.
Citera
2021-06-26, 14:06
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Man frågade väljarna för 3 år sedan. Det har inte ändras. Vi har en regeringsform som förutsätter en samlad majoritet ska komma överens om allt. Ett extraval löser inte det problemet. Vi hamnar förmodligen i samma läge efter valet om inte tex MP eller L åker ur. Eller någon annan mycket STOR förändring mandaten sker.
Så en höjning av spärren till 5-6% hade ju löst så MP och L åker ut men de skulle aldrig höja spärren.
Citera
2021-06-26, 14:07
Medlem
Gabogibos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Du är uppenbart en person som inte har minsta logik. Du slår faktiskt alla tidigare rekord i ologiskt tänk och det borde du tänka på.

Eftersom du inte verka ha minsta lilla logik spelar det heller ingen roll om jag försöker förklara för dig vad min lilla kommentar handlade om för du kommer ändå inte att kunna förstå eftersom det ligger på en ännu högre logisk nivå än den centrala diskussionen där du verkar ha nollkoll på vad man mäter. Jag hoppas att du inte valt filosofi som ämne på gymnasiet när du går in på sista året. End of discussion.

Och där kom personangreppen vilket indikerar att du inte längre har några argument kvar.
Självklart vet jag vad din kommentar handlade om, du försökte lägga ut en rökridå, som jag förstås inte nappade på. Jag hoppas du får helglön på Sveagatan nu när det är midsommardagen och allt!
Citera
2021-06-26, 14:07
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Problemet är att Löfven inte får utlysa nyval när talmansrundorna har börjat.

Om Löfven ska utlysa nyval så ska det ske senast på Måndag. På Tisdag blir han formellt avsatt och hans regering blir en övergångsregering. En statsminister i en övergångsregering får inte utlysa nyval.

Jag är lite nyfiken på hur ska ska motivera ett extra val framför talmansrundor (om han inte får ihop det) nu när han så tydligt sagt att svenska folket vill inte ha val och att han ska göra "det som är bäst för Sverige".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in