2021-06-26, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Du får fråga Triumfglass hur de tänkte. Ingen annan kan svara på det. Nej den djupa staten har inte lagt sig i vad glasspinnar heter denna gången heller.

Det är självklart för alla sonm vet lite om den tiden glassen kom till.

Läs t ex Göran Greiders "Min tid som halvtidsindian".

Då förstår du hur oskyldigt allt detta är trots ståhejet.

Snacka med någon född före 1975, men efter 1945 och gärna en man, om synen på indianer i hans barndom och hur mycket serietidningar han läste.

Sedan behöver du bara lägga ihop ett och ett för att förstå tänket bakom glasslanseringen.

Varför tror du Neil Youngs kompband hette Crazy Horse? Av förakt?
Citera
2021-06-26, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är självklart för alla sonm vet lite om den tiden glassen kom till.

Läs t ex Göran Greiders "Min tid som halvtidsindian".

Då förstår du hur oskyldigt allt detta är trots ståhejet.

Snacka med någon född före 1975, men efter 1945 och gärna en man, om synen på indianer i hans barndom och hur mycket serietidningar han läste.

Sedan behöver du bara lägga ihop ett och ett för att förstå tänket bakom glasslanseringen.

Varför tror du Neil Youngs kompband hette Crazy Horse? Av förakt?
So what? Triumfglass har tagit ett strategiskt beslut som syftar till att sälja mer glass. De har säkert vägt in både sin målgrupp och diskussioner som denna och kommit fram till sitt beslut.

Den fria marknaden fungerar så
Citera
2021-06-26, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
So what? Triumfglass har tagit ett strategiskt beslut som syftar till att sälja mer glass. De har säkert vägt in både sin målgrupp och diskussioner som denna och kommit fram till sitt beslut.

Den fria marknaden fungerar så

Problemet är inte att de slutar sälja glassen för att den skulle blivit omodern eller inte lönsam. Tillräckligt många gen X och boomers köper ju glass för att den skall sälja bra några år till. Många handlar glass av nostalgi så det blir mycket GB Sandwich och 88:an för mig (då mitt barnmärke Åhus Glass är borta för alltid, snyft).

Det är för att Triumfglass gör det av fel skäl och det är dags att sätta ned foten mot de okunniga och löjliga woke-dreven. Att ni som är unga verkar hjärntvättade och historielösa är skäl nog! Att bara tro att Volvos logga är en manlighetssymbol är så hemskt att jag blev chockad!

Jag köpte bara en slags Triumfglass och det var halvliters Himmelsk Röra. Nu har nya märket Alvesta Glass samma namn på en litersförpackning... så jag bytte till den. Jag lovar att aldrig mer köpa Triumfglass!

Annars äter jag av lokalpatriotiska skäl gärna klassiska konkurrenten till Åhusglass = Engelholmsglass.

Otto och Glassfabriken i övrigt. Skånsk glass av sonen till ägarna av Åhusglass.
Citera
2021-06-26, 14:29
Medlem
Raglefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore
Och hon fick rätt dessutom medan du och andra althögerspöken sitter och blir kränkta över att Hiawatha-figuren inte längre får synas på en glasspinne. Patetiska är ni.

Jag håller förövrigt med Antonie om hur ovärdigt det är att kommersiellt utnyttja och reducera en folkkämpe som Sitting Bull till en barnslig tecknad figur.

Detta är bara att förminska hans bedrifter och historiska betydelse för mänskligheten.

Om indianer, japaner eller nigerianer haft glassen "Kalle Dussin" med en karikatyr av Karl XII som ung glasslickande pojke, och en kvartssvensk batikkärring samt några andra vänstermuppar i landet ifråga hade protesterat över detta och påstått att det kränker svenskar, hade du då tyckt att de ska ändra loggan? Eller för den delen om ryssarna haft en sådan glass?

Återigen, ändrandet av en glasslogga är en skitsak i sig -- men det är en del av samma antivita, kulturmarxistiska cancel culture som även kräver att vi river statyer av Carl von Linné och över huvud taget svärtar ner och förminskar vår egen kultur och historia.
Citera
2021-10-25, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Eller en glass till din ära? Uttorkad Karin, gjord av rödvin?
- Den var inte lätt! Skulle jag känna en uttorkad Karin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in