2021-06-26, 10:42
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boris
GoldSilver.be är bra och betalning görs lämpligen med Wise.com så slipper du krångla med att ringa banken för att aktivera utlandsbetalningar (vilket Swedbank numera kräver).

Men vi kan väl fortsätta diskussionen i den andra tråden om du undrar något mer

Halloj

ska kolla goldsilver.be

hade ju varit bra om paypal fungerade nånstans. får testa min bristfälliga googlingskunskaper.
Citera
2021-06-26, 11:06
Medlem
boriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
hade ju varit bra om paypal fungerade nånstans. får testa min bristfälliga googlingskunskaper.

Man kan ofta betala med kort eller paypal mot höga avgifter och dålig växelkurs. Banköverföring brukar vara det mest ekonomiskt fördelaktiga (med Wise gör du en vanlig överföring mellan svenska bankkonton så sköter de utbetalning i euro till mottagaren).
Citera
2021-06-26, 11:08
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Man kan ofta betala med kort eller paypal mot höga avgifter och dålig växelkurs. Banköverföring brukar vara det mest ekonomiskt fördelaktiga (med Wise gör du en vanlig överföring mellan svenska bankkonton så sköter de utbetalning i euro till mottagaren).

Jag såg det, 4% ska paypal ha .... fyfan

wise jag har aldrig hört talas om det innan .. men det är känt och väletablerat då förstår jag?
Citera
2021-06-26, 11:15
Medlem
boriss avatar
Citat:
wise jag har aldrig hört talas om det innan .. men det är känt och väletablerat då förstår jag?

Jadå, de hette tidigare TransferWise innan de bytte namn till bara Wise. Har alltid funkat klockrent. Se bara till att överföra exakt belopp (kronor och ören) och ange referenskoden för betalningen som du får i deras app så blir det inga onödiga fördröjningar.
Citera
2021-06-26, 11:19
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Jadå, de hette tidigare TransferWise innan de bytte namn till bara Wise. Har alltid funkat klockrent. Se bara till att överföra exakt belopp (kronor och ören) och ange referenskoden för betalningen som du får i deras app så blir det inga onödiga fördröjningar.

ok =) kommer det funka om jag köper på måndag ? för den där momsgrejen som går igenom 30juni 1 juli
Citera
2021-06-26, 12:16
Medlem
boriss avatar
Citat:
ok =) kommer det funka om jag köper på måndag ? för den där momsgrejen som går igenom 30juni 1 juli

Det bör hinnas med om du beställer sådant som finns i lager.

Du får ett mail direkt när du lägger beställningen och sedan skickar GoldSilver en orderbekräftelse (inom 30 minuter på vardagar) med instruktioner och beloppet som ska betalas. Det är delen

"PLEASE SEND PAYMENTS IN EUROS TO:
Account owner: ELECTRUM €
..."

som gäller.

Mailet innehållet även en referens " ORDER XXXXXXXXX - AWAITING WIRE PAYMENT

Your order with the reference XXXXXXXX has been placed successfully and will be shipped/processed as soon as we receive your payment."

Den anger du under "Reference for Electrum" i Wise-appen. När du satt upp betalningen i Wise får du en referens från dem (PXXXXXXX) som du märker banköverföringen till deras konto med. Alltså två referenser, klarar du det?

Vilka mynt och i vilken mängd funderar du på att beställa?
Senast redigerad av boris 2021-06-26 kl. 12:20.
Citera
2021-06-26, 13:26
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Det bör hinnas med om du beställer sådant som finns i lager.

Du får ett mail direkt när du lägger beställningen och sedan skickar GoldSilver en orderbekräftelse (inom 30 minuter på vardagar) med instruktioner och beloppet som ska betalas. Det är delen

"PLEASE SEND PAYMENTS IN EUROS TO:
Account owner: ELECTRUM €
..."

som gäller.

Mailet innehållet även en referens " ORDER XXXXXXXXX - AWAITING WIRE PAYMENT

Your order with the reference XXXXXXXX has been placed successfully and will be shipped/processed as soon as we receive your payment."

Den anger du under "Reference for Electrum" i Wise-appen. När du satt upp betalningen i Wise får du en referens från dem (PXXXXXXX) som du märker banköverföringen till deras konto med. Alltså två referenser, klarar du det?

Vilka mynt och i vilken mängd funderar du på att beställa?

haha ja ja, det handlar bara om att jag precis som alla andra bara måste samla mig och ta det lugnt och sätta mig in i det. ska gå fint om laddar mentalt till på måndag HAHAHA

jag vet inte riktigt .... får man mängdrabbat på vissa tro? bättre pris om man köper mer? funderar på att gå in med 50 eller 100k
Citera
2021-06-26, 15:48
Medlem
boriss avatar
Citat:
jag vet inte riktigt .... får man mängdrabbat på vissa tro? bättre pris om man köper mer? funderar på att gå in med 50 eller 100k

En sån här monsterbox med 250 x 1 oz Kangaroos från Perth Mint kunde kanske vara lagom? Blir något billigare per mynt. Har hört att handlarna föredrar om man låter boxarna vara förseglade så slipper de öppna och kontrollera allt vid återköp. Men det gör man ju som man vill.

Och sen kanske ett mynt av varje av Philharmoniker, Maple Leaf, Britannia, Panda (obs! de innehåller bara 30 gram silver istf 31,1) och Krugerrand. Så har du några av de mest kända investeringsmynten, kan vara kul att ha dem framme och titta på.

Eventuellt en Noah's Ark och en Somalian Elephant med, de är snygga och prisvärda. Mexikansk Libertad och American Eagle är också populära men det är lite brist och rätt höga premier på dem nu. Räkna inte med att du får mer för dem vid försäljning.

Bra att det är helg så att du kan fundera och titta runt i lugn och ro. Kom och hälsa på oss silverapor på WallStreetSilver för inspiration! 🍌🦍
Citera
2021-06-26, 17:55
Medlem
Köp bara det billigaste myntet per oz du kan hitta. Skit i dyrare mynt som pandor osv.
Citera
2021-06-26, 18:11
Medlem
Vad är strategin med er som köper silver, prepping eller sälja vid nästa peak och köpa aktier?
Känns som om man ska sälja det är det jävligt bökigt då det tar upp plats och är tungt, är väl skatt vid försäljning också?.

Ser själv inte så stor vits med silver har lite grand men ser inte varför jag ska stacka flera kilo ser ingen direkt poäng, kan nån ge en god anledning?

Är väl bättre att lägga 100% allokering av sparandet på börsen, breda fonder och sen omsätta kanske hälften i en fastighet?
Citera
2021-06-26, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Ser själv inte så stor vits med silver har lite grand men ser inte varför jag ska stacka flera kilo ser ingen direkt poäng, kan nån ge en god anledning?

Är väl bättre att lägga 100% allokering av sparandet på börsen, breda fonder och sen omsätta kanske hälften i en fastighet?

Utan att vara säker, gissar jag att många förbereder sig inför de kommande skatterna på fastigheter, förmögenhet, höjd ISK skatt osv som aviserats av S/MP-regeringen. Men vem vet hur regeringen ser ut om en vecka?
Citera
2021-06-26, 18:21
Medlem
snivlems avatar
Citat:
En sån här monsterbox med 250 x 1 oz Kangaroos från Perth Mint kunde kanske vara lagom? Blir något billigare per mynt. Har hört att handlarna föredrar om man låter boxarna vara förseglade så slipper de öppna och kontrollera allt vid återköp. Men det gör man ju som man vill.

Och sen kanske ett mynt av varje av Philharmoniker, Maple Leaf, Britannia, Panda (obs! de innehåller bara 30 gram silver istf 31,1) och Krugerrand. Så har du några av de mest kända investeringsmynten, kan vara kul att ha dem framme och titta på.

Eventuellt en Noah's Ark och en Somalian Elephant med, de är snygga och prisvärda. Mexikansk Libertad och American Eagle är också populära men det är lite brist och rätt höga premier på dem nu. Räkna inte med att du får mer för dem vid försäljning.

Bra att det är helg så att du kan fundera och titta runt i lugn och ro. Kom och hälsa på oss silverapor på WallStreetSilver för inspiration! 🍌🦍

Ja nä jag skiter i special mynt som är "snygga"

ren investering att boxa undan och njuta av värdeökningen ... riktigt kul att silver "förbrukas" ..... mängden som finns minskar liksom och behovet till elektronik bla ökar ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in