2021-06-26, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Utan att vara säker, gissar jag att många förbereder sig inför de kommande skatterna på fastigheter, förmögenhet, höjd ISK skatt osv som aviserats av S/MP-regeringen. Men vem vet hur regeringen ser ut om en vecka?

Ok fast silverstacking har väl varit ett fenomen även utan de anledningar du nämner, speciellt bland nordamerikaner.

Antar att man aldrig ska lägga alla ägg i en korg så köpa lite silver samt guld kanske inte skadar 5-20% av portföljen metaller sägs vara vettigt.
Citera
2021-06-27, 17:51
Medlem
boriss avatar
Patrick Karim gör en teknisk analys av silverpriset.

Egentligen tror jag inte alltför mycket på sånt - det är så många faktorer som spelar in. Kaffesumpen säger i vart fall att spot kommer att gå över $100 under 2023 ☕

Silver Endgame Roadmap $580 by 2027 (youtube)

Visst vore det trevligt men ta det med en näve salt 🙂
Citera
2021-06-28, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boris
Det bör hinnas med om du beställer sådant som finns i lager.

"Bör hinnas med" innebär att order och betalning ska ske måndag och leverans senast onsdag. Därefter kan man förmodligen förvänta sig 25% momspåslag och drömmen om att för en gång skull slippa den tunga våta mattan av svenska skatter var förgäves. Dessutom möts man just nu av följande vid utcheckning:

Citat:
XXXX ATTENTION ! CURRENTLY SOME ORDERS MAY TAKE LONGER THAN USUAL TO BE DISPATCHED ! THANK YOU FOR YOUR PATIENCE ! XXXX

Så ta istället mitt råd och skippa en väldigt obehaglig överaskning utan att ha några garantier.
Senast redigerad av ensamkrigaren 2021-06-28 kl. 02:45.
Citera
2021-06-28, 06:14
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Ok fast silverstacking har väl varit ett fenomen även utan de anledningar du nämner, speciellt bland nordamerikaner.

Antar att man aldrig ska lägga alla ägg i en korg så köpa lite silver samt guld kanske inte skadar 5-20% av portföljen metaller sägs vara vettigt.
Absolut. Silver har den fördelen att det är lätt att avyttra små mängder privat utan att någon vet om det.
Guld har den fördelen att du får lätt plats med över 100k i en normalstor "prison wallet" om man behöver fly landet.

Om jag behöver offra en guldpeng på några backar Tuborg och pølser för att hålla mig vid liv efter att ha satt plan C i verket, flykten till Danmark känns det bra att guldet har vart i arlset. Danskjävlar.
Citera
2021-06-28, 07:36
Medlem
Basel 3 införs väl idag i EU och USA den 1 juli?

Ska vara intressant att se om det kommer påverka priserna över huvud taget.
Citera
2021-06-28, 08:06
Medlem
boriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
"Bör hinnas med" innebär att order och betalning ska ske måndag och leverans senast onsdag. Därefter kan man förmodligen förvänta sig 25% momspåslag och drömmen om att för en gång skull slippa den tunga våta mattan av svenska skatter var förgäves

När du lägger beställningen så står det hur mycket du ska betala och vad momsen blir. De nya reglerna lägger ju ansvaret på handlarna att driva in momsen. Du menar att precis i övergången så skulle det tas ut varutullar på paket skickade inom EU?

Importera varor från ett annat EU-land

Eller hör GoldSilver av sig "Vi hinner inte leverera, var vänlig betala ytterligare 25%". Jag vet faktiskt inte hur det funkar.
Senast redigerad av boris 2021-06-28 kl. 08:09.
Citera
2021-06-28, 09:16
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenofon
This is The Greathest Wealth Transfer in history.
Therefore, it is the greatest opportunity in history. - Mike Maloney

I will sleep soundly regardless if silver dumps or
moon shots in the near term. I have seen this
movie before and I know the ending. All of the
dramatic plot twists mean nothing to me. In the end,
the good guys ride off into the sunset with their
girls, guns, and sacks of silver.

Mike Maloney fick rätt. Det var en stor förmögenhetsöverföring. Från alla som köpte guld och silver till guldsäljare som han och Tavex. Nu kör de samma bluff igen. Här är en graf som visar guldpriset i dollar från trådstartens datum till idag. Jag har valt att jämföra med Avanza Zero, Spiltan stabil (en blandfond), Spiltan Räntefond Sverige och en av mina sämsta aktier jag har haft under perioden, Investor A.

https://imgur.com/a/6cWqVFp

Nu kan man så klart gnälla om att Investor A är utan utdelning, fonderna och aktien inte inkluderar courtage, skatt osv; att guldet och silver egentligen gått bättre på grund av kronans förstärkning på dollarn osv. Vilket så klart är sant.

Edit: Sedan är ju historisk avkastning ingen garanti för framtida avkastning.
Citera
2021-06-28, 09:41
Medlem
boriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Mike Maloney fick rätt. Det var en stor förmögenhetsöverföring. Från alla som köpte guld och silver till guldsäljare som han och Tavex. Nu kör de samma bluff igen.

Ja du, vi får väl se vad som händer framöver.

Jag kommer regelbundet fortsätta köpa PSLV och dubbelt så mycket om det dippar. Det blir ju en förmögenhetsöverföring till dig herr Trudeau i Kanada så du får väl bara (silver)tacka och ta emot
Senast redigerad av boris 2021-06-28 kl. 09:46.
Citera
2021-06-28, 10:56
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boris
Ja du, vi får väl se vad som händer framöver.

Jag kommer regelbundet fortsätta köpa PSLV och dubbelt så mycket om det dippar. Det blir ju en förmögenhetsöverföring till dig herr Trudeau i Kanada så du får väl bara (silver)tacka och ta emot

Nu funkar det inte riktigt så. Tyvärr.

Herr Maloney vinner dock alltid för han har så klart prissäkrat sitt ädelmetallinnehav med kortpositioner i pappersilver/guld. Så lever han på att göra youtube filmer och köpa/sälja skiten.
Citera
2021-07-05, 11:56
Medlem
boriss avatar
En sevärd youtube-video...

Inside JP Morgan's $1 Billion Market Manipulation Scam
Citera
2021-07-05, 14:28
Medlem
Muppetys avatar
Blir silvret mer värt om jag gjuter om det till nått? Fick 334 g silver nyligen, men det ser ut som buttplugs;
https://i.imgur.com/jeYGsTx.jpg

Det har legat i en låda i ca 60 år, så t.o.m silvret har väl oxiderats lite, så jag ska börja med att polera de. Men då kanske man tappar några gram?

Sen ska jag lite smått börja investera i andra metaller också. Jag köpte lite av varje metall o vad jag förstått så ligger osmium, platina o rutenium lågt nu?

Palladium o guld lite på medelnivå.

Iridium köpte jag för 10 år sen för ca 300 kr/g, det är nu värt runt 1 500 kr/g.

Rodium har man ju knappt råd att köpa synbar mängd av då det ligger på $671.95/g! Men jag fick nyligen tag i småbitar från Israel.

Det är mer kemin jag tycker är roligt, ekonomi är urtrist... Men kan man kanske göra det till en lönsam hobby!

Någon som har löpande dagspris på osmium? Det finns inte med där jag brukar kolla;
https://www.dailymetalprice.com/metalprices.php?c=au&u=kg&d=20

Hur mycket finns i katalysatorer till bilar? De stjäls ju titt som tätt, men på Biltema kostar en katalysator 729 kr; https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/avgassystem/katalysatorer/katalysator-2000020219 Handlar skrothandlare med dessa metaller?

Jag köper mina småbitar på eBay, men jag tror det är mycket dyrare där. Men man kanske kan investera i en 100 g-tacka rodium för 573 845 kr enligt det dagliga priset på rodium, från någon råvaruleverantör o dela upp den o sälja i engramsbitar på eBay för 12 000 kr st? https://www.ebay.com/itm/193925461089 Då har man mer än dubblat sin investering?
Citera
2021-07-05, 16:01
Medlem
boriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Blir silvret mer värt om jag gjuter om det till nått? Fick 334 g silver nyligen, men det ser ut som buttplugs;
https://i.imgur.com/jeYGsTx.jpg

Det beror nog på hur skicklig du är som silversmed om folk vill betala mer än metallens värde för resultatet

Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Det har legat i en låda i ca 60 år, så t.o.m silvret har väl oxiderats lite, så jag ska börja med att polera de. Men då kanske man tappar några gram?

Har hört om ett litet kemiskt experiment med aluminiumfolie och bakpulver för att rengöra silver.

Rengör silver med aluminium

Annars är rådet när det kommer till gamla mynt att låta bli att rengöra dem själv, det höjer aldrig deras värde.

Såg att det finns en ny grupp på Reddit, WallStreetOsmium med 70 medlemmar. Där kanske du kan hitta några som delar ditt intresse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in