2021-06-26, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
S har haft en kvinnlig partiledare. Mona Sahlin var ju partiledare för S mellan 2007 och 2011
Egentligen jag menar Syadsministern för sverige har inte vara en kvinna än....
Citera
2021-06-26, 08:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Självklart ett underbart tillfälle att ändra spelplanen.

Det blir extraval Lövfens underlag utan L är för tunt och osäkert. Skulle det ändå bli så har vi kris i höst igen när budgeten ska röstas igenom.

V säger nej till C stödda Mp, S budgeten och L, Kd stödda M-budget går igenom tack vara Sd.

Troligt scenario. För folk som gillar drama och kaos är det här rena rama drömmen. Men deltagandet lär bli lågt, max 65%. Det enda man med säkerhet kan sia om att att V kommer att göra ett kanonval. Även SD kommer att göra bra ifrån sig. Så går det när man mobbar ut ytterkantspartier.

Det enda jag hoppas på är att MP ryker.
Citera
2021-06-26, 08:15
Medlem
RasistTelevinkens avatar
Om det blir extraval, vilket jag inte tror, är det sista gången socialdemokraterna kan förlita sig på klanröster, nästa val har islampartiet bildats och då är det så gott som bara kvinnliga röstare som väljer S
Lycka till med det
Citera
2021-06-26, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RasistTelevinken
Om det blir extraval, vilket jag inte tror, är det sista gången socialdemokraterna kan förlita sig på klanröster, nästa val har islampartiet bildats och då är det så gott som bara kvinnliga röstare som väljer S
Lycka till med det
Kanske det muslimska partiet nyans får röster redan nu i ett nyval?
Citera
2021-06-26, 08:19
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spenatkungen
Troligt scenario. För folk som gillar drama och kaos är det här rena rama drömmen. Men deltagandet lär bli lågt, max 65%. Det enda man med säkerhet kan sia om att att V kommer att göra ett kanonval. Även SD kommer att göra bra ifrån sig. Så går det när man mobbar ut ytterkantspartier.

Det enda jag hoppas på är att MP ryker.

Precis

som jag då. Och ca 96% av befolkningen. Mycket farligt parti, nästa sekteristiskt.

Elbrist har vi i landet. Det är något som MP blundar för. Plus mycket annat.
Citera
2021-06-26, 08:24
Medlem
RasistTelevinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Ja det är möjligt, ännu ett skäl för att inte ha något extraval för S, de ryker utan bidragarnas klanröster
Citera
2021-06-26, 08:30
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigeunerwurst
Stefan föredrar troligtvis extraval framför talmansrunda.
Med all sannolikhet. Blir det talmansrundor finns en inte helt obetydlig risk att han förlorar makten. Med politiska vildar, ledamöter som är frånvarande och osäkra kort som Centerpartiets Helena Lindahl är det inte omöjligt att Kristersson skrapar ihop en majoritet. Alternativt så går det via talmansrundor och så blir det talmannen som utlyser val och då får regeringen Löfven agera tämligen tandlös övergångsregering fram till valet, vilket han heller inte vill.

Om han utlyser extra val kan regeringen fungera som regering fram till dess.
Citera
2021-06-26, 08:39
Moderator
Tinuviels avatar
Undrar hur det blir med höstbudgeten?

Budgeten ska presenteras den 21/9 är det planerat. Om det blir ett extra val, kommer den att skjutas upp en vecka (får man det?) eller kommer en ny regering att få regera på den budget som nu någon konstellation lyxas baxa igenom?
Citera
2021-06-26, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
I normala länder klandrar man ansvariga politiker, när de för in brottslighet och elände i landet.

I Sverige får medborgarna lära sig att det är väljarna/gemene man (!) och inte ansvariga politiker, som ska klandras för regeringens ansvarslösa agerande.

Det är väl väljaren som sätter politikern i sin position?
Citera
2021-06-26, 08:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av yeahsurexxx
Det är väl väljaren som sätter politikern i sin position?
Rösta fel once, shame on you. Rösta fel i trettio år, shame on me.
Citera
2021-06-26, 08:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Det vore spännande. Shit vad S skulle torska på det.
Citera
2021-06-26, 09:04
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det röstas huvudsakligen utifrån följande utgångspunkter:

1. Traditionellt
2. Häftig person
3. Enstaka viktig fråga

Väldigt få tänker helhet när de röstar och dagens samhälle där influencers påverkar väldigt många att följa olika strömmar gör ställningstagande ännu mindre pragmatiskt.

S har förlorat en del till SD genom punkt 3. Frågan är dock hur mycket Annie Lööf vunnit på punkt 2 i förhållande till vad hon förlorat på punkt 3?

Men alla dessa småtjejer i 18-25års åldern som tänker med känslor kan knappast rösa traditionellt på centern? Det är inga skogsägare vi snackar om som långt tillbaka är centerns traditionella väljare. Det blir punkt 2 för alla dessa vilsna tjejer. Och jag kan inte se någon viktig fråga som centern driver som gynnar någon tjej i någon ålder.

Centern gynnar rika skogsägare som bor på landsbygden långt ifrån mångkulturen.

1. Anti-sd (högre invandring, fler kvinnomisshandel och våldtäkter)
2. Lägre skatter, helst ta bort alla sorts bidrag om dom själva fått bestämma (stor del av tjejer lever på bidrag i olika former, barnbidrag, bostadsbidrag, socialbidrag) speciellt barnbidrag och bostadsbidrag är något alla tjejer kommer att nyttja på ett eller annat sätt i framtiden.
3. Otryggt samhälle överlag

Det är helt hjärndött rösta genom endast punkt 2 som småtjejer gör. Och då blir det centern.

Kan förstå att småtjejer röstar mp och V även om deras politik också är helt hjärndöd men där har jag viss förståelse för där finns det en omfördelningspolitik som det kvinnliga könet tjänar på.

Jag går gärna 1 år till med sosseregering. Så länge som det blir extraval och L åker ur riksdagen. L är ett sänke för båda blocken. Kan inte se ett konservativt block som behöver L för att få majoritet, det blir samma scenario som när extremistpartiet MP med sina 4% får bestämma massinvandringspolitiken.

Det behövs skarpa förslag inom migration. Och L kommer bara motverka alla skarpa förslag som behövs göras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in