2021-06-26, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Ja det verkar så, har aldrig hört något om polisen vid vanliga val tydligen är extra val speciella för dem.

Edit nu när jag lyssnade på länken ovanför så är det pandemilagen som kan ställa till problem, politikerna får väl helt enkelt lära sig att nå ut via medier istället för att få applåder på gator och torg. Polisen får väl lyfta av dem från podierna helt enkelt.
Behövs inga jävla torgmöten 2021. Det finns för fan Internet.
Citera
2021-06-26, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saekerhetspolisen
Behövs inga jävla torgmöten 2021. Det finns för fan Internet.
Ja precis men det fattar ju inte politikerna hur det fungerar trots att de tvingar oss till att använda det i tid och otid med sina djävla digitaliseringar.
Citera
2021-06-26, 05:54
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Säger inte att det kommer att ske, bara att det finns någon form av risk. Även den gången nazister tog makt över ett land, så blev de först mer och mer rumsrena över åren, osv. Men när de fick verklig makt i riksdagen så visades ju sedan det rätta ansiktet genom gradvis övergång till diktatur. (Tänk ”kokta grodan”-metaforen). Nu har jag ingen aning om hur stor den verkliga risken är i just SDs fall. Vet bara att de är på ingång till verklig riksdagsmakt, som det ser ut nu. Men tänk vad förvånade alla vanliga av deras väljare skulle bli, om Sverige blev ”Tyskland 2” 😆

Ja jag levde på 90-talet så jag med vänner har varit utsatta för SDs ”original-väljarbas”. De var läskiga. Inte konstigt man minns sånt.

Självklart önskar jag att Jimmie och alla de andra numera är helt hyvens killar. Isf får han gärna regera med borgarna en sväng. Kan rentav vara intressant att se hur väl SD skulle klara det. Och ja jag är V, men har länge varit trött på V som dörrmatta. Hoppas Nooshi står på sig dock, på hennes inslagna tuffa väg.

Känner du inte samma rädsla för V? Att deras kommunistiska anda ska ta över om de får mer makt och får vara i regering?

Jag menar, ingen har lyckats mörda och förstöra lika mycket som kommunisterna har gjort och även om V har tagit bort kommunisterna från sitt namn så behöver det inte betyda att de har glömt sina rötter.
Citera
2021-06-26, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Alla de saker du nämner är egentligen inte beroende av vilken regering vi har eftersom de inte kan beslutas av regeringen utan bara av Riksdagen. Det är fullt möjligt att ha en S-regering som verkställer en alliansbudget och annat som risksdagen beslutar genom lagar.

Av större vikt är att riksdagen i lag har delegerat en massa beslut till regeringen som kan styra saker genom förordningar. Regeringen beslutar också hur Sverige skall rösta i ministerråd i EU. Den tar ställning till nådeansökningar. Den instruerar myndigheter för vad de skall fokusera och driva genom regleringsbrev.

Tänk en minoritetsregering med bara MP. De skulle inte kunna ändra skattesystemet eller försvarsbudgeten men jävlar vad mycket dårskaper de skulle kunna ställa till med på andra sätt. Det är en helt omöjlig tanke för alla partier utom möjligen V att delegera beslutsrätten till dårarna i MP:

Däremot gick det utmärkt att ha en liten minoritetsregering med bara folkpartiet eftersom övriga borgerliga partier ändå litade på att regeringen skulle fatta något sånär vettiga beslut i vardagen.

Moderaterna röstade mot regeringen eftersom de inte vill att S och MP skall besluta i sådana saker. Det har de aldrig velat och därför skall de självklart stödja varje misstroendevotering.

Misstroendevoteringen gäller inte en viss fråga som t ex hanteringen av marknadshyror. Yrkandet från SD innehåller överhuvudtaget ingen motivering till varför SD vill ha bort den sittande regeringen.
Tack för klargörandet.Det är faktiskt svårt att förstå allt för en gräsrot.
Citera
2021-06-26, 06:46
Bannlyst
Om det nu blir extraval, kommer ni att gå och rösta?
Citera
2021-06-26, 07:01
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spenatkungen
Naturligtvis. Annars förlorar man sin rätt att gnälla senare.
Citera
2021-06-26, 07:11
Medlem
Citat:
Absolut.
Citera
2021-06-26, 07:16
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

Självklart ett underbart tillfälle att ändra spelplanen.

Det blir extraval Lövfens underlag utan L är för tunt och osäkert. Skulle det ändå bli så har vi kris i höst igen när budgeten ska röstas igenom.

V säger nej till C stödda Mp, S budgeten och L, Kd stödda M-budget går igenom tack vara Sd.
Senast redigerad av Returpapper 2021-06-26 kl. 07:19.
Citera
2021-06-26, 07:27
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kanske hörde fel.

https://sverigesradio.se/artikel/ett-extraval-innebar-stor-utmaning-for-polisen
Jag tror inte det kommer några nyheter/utspel förrän tidigast imorgon.

Igår var det midsommarafton. Och idag är en stor backsmälle dag.

Men det är möjligt att det även är heltyst imorgon. Måndag är Stefans sista chans att utlysa extra val.
Citera
2021-06-26, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tror inte det kommer några nyheter/utspel förrän tidigast imorgon.

Men det är möjligt att det även är heltyst imorgon. Måndag är Stefans sista chans att utlysa extra val.
Stefan föredrar troligtvis extraval framför talmansrunda.
Citera
2021-06-26, 07:44
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Nej, han kunde skickat vice eller någon annan till mötet.
Det hade tytt på väldigt dåligt ledarskap. Kan han åka ska han åka och inte skicka någon annan. Det finns helt säkert tjänstemän som kan sköta förhandlingar och dessutom är det ju knappast hos S som bollen ligger...
Citera
2021-06-26, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

.

Ja huvvaligen...man skulle ha avslutat det hela minst en timme och flera glas tidigare. 🥴🤮
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in