2021-06-25, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlXgustav
Vem är denna elit? Är det bilderberg eller wallenberg eller annat svammel som du tror du?

Nog för att Löfven kom till makten på rena teknikaliteter, men det gjordes av partier som faktiskt var öppna för att släppa fram honom. Centerpartiet har till och med ökat i stöd efter detta.

Eftersom väljarna uppenbarligen fortsatte rösta på allianspartier så verkar alltså många väljare ha varit nöjda med hur alliansen inledde DÖ.

Löfven avsattes ju. Varför räddade inte eliten honom?

Bilderberggruppen där Wallenberg ingår har nog en hel del att säga till om. För att inte tala om klanen Wallenberg som sådan som styr stora delar av företagssverige . Klanen Wallenberg är dessutom ingift i klanen Bonnier som styr stora delar av Sveriges media. Båda familjerna Bonnier och Wallenberg sponsrar egna professurer på anrika och inflytelserika Handelshögskolan i Stockholm. Några små exempel bara. Jag vill inte peka ut familjerna Wallenberg och Bonnier, det finns många fler mycket inflytelserika familjer och grupperingar i Sverige.

Det är mycket naivt att tro att Stefan Löfven och Annie Lööf är de som styr Sverige. Det som är intressant är vilka som står bakom dem. Löfven svarar nog mest gentemot Rörelsen, men vem är det som backar upp Annie och Centern?

I USA är det lagkrav på att alla kampanjbidrag skall redovisas offentligt, det borde det vara i Sverige också.
Citera
2021-06-25, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Den politiska elit som jag refererar till är förstås riksdagsmännen, jag skrev ju att de har valts av folket så det borde varit tydligt om du inte gått helt på känslor när du tar till dig information.

Tanken är att den eliten ska följa folkviljan men det behöver de inte alls göra om de inte känner för det. Det ger dem en stor makt och makt korrumperar. Alla som är för demokrati borde vara bekymrade över detta.

Det känns som du tar ställning utifrån om du tjänade på deras korruption senast, det blev Löfven och det ville jag så därför är jag för detta, men då resonerar du kortsiktigt. Ta marknadshyrorna som nästan blev införda och som förmodligen skulle blivit det om Lars Ohly hade varit V's partiledare. Folkviljan är tydligt emot marknadshyror men ändå var det nära att genomdrivas. Jag är för marknadshyror men jag är också äkta demokrat och anser att det är ett brott mot demokratin att gå emot eller ens försöka gå emot folkviljan.

Till skillnad från dig tar jag alltså inte bara ställning för demokratin bara när jag personligen får som jag vill, jag tar även ställning för det även när det leder till något jag inte vill. Där är skillnaden mellan en låtsas-demokrat och en äkta demokrat.
Om du på riktigt menar att riksdagsmän är någon sorts elit så är du fan korkad. Dessa riksdagsledamöter är piskade att följa partilinjen, som dikteras av partiledningen, och oftast är det partiledningen som sitter i regering eller har annat formellt inflytande.

Frågan om marknadshyror är givetvis komplext eftersom en majoritet av folket verkar emot det. Samtidigt har väljarna sig själva att skylla som röstat på partier som isolerar 1/4 av sveriges befolkning vilket leder till övermänskliga kompromisser av detta slag över blockgränserna. Folk har alltså röstat på S och MP för att de även är väldigt emot SD och inte vill ge 1/5 av befolkningen inflytande. Folk har röstat på L och C för att de inte vill ha med renodlade kommunister att göra eller SD för den delen vilket innebär att endast en mittenregering av det slaget vi hade med januariavtalet var möjligt. I det läget är det sosseväljares fel som inte röstade på V om de verkligen inte hade velat ha marknadshyror. Och kommer S straffas av detta, oavsett om de hade genomdrivit marknadshyror till lag? Självfallet inte. Så lägg ner med att kalla det för odemokratiskt när väljarna uppenbarligen belönar sina partier om och om igen trots att de har facit på vad partierna gjort.
Citera
2021-06-25, 18:48
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Fortsatt högt förtroende för Löfven säger Sifo i dagsfärsk undersökning (Expressen) "Signifikant skillnad" mot Kristersson.
Hur kan det vara möjligt?
Löfven har misslýckats med allt. Han har ju ingen politik.

Hur formuleras frågan och vilka frågar Sifo? Hur tolkas de svaren?
Börjar luta åt att inte ens Sifo kan man lita på.
Har det blivit en tentakel i den djupa staten också?

Skall man få folket att tycka att om så många har förtroende för Löfven kanske han inte är så svag, då kanske jag är fel ute.
Den som inte förstod att det skulle bli iaf ungefär de siffrorna har ju ingen verklighetsförankring.
Då har du stirrat för djupt ned i några konspiratoriska bloggar eller liknande.

Finns en del smålustiga saker i resultaten dock. Några i M ogillar UK så till den milda grad att de föredrar Löfven. Samma visa i V. Några föredrar UK.
Citera
2021-06-25, 18:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Ja alltså, Kina är betydligt tryggare än Sverige, har avsevärt bättre ekonomi och har en bra migrationspolitik. Jag förstår att de inte har ett demokratiskt styre, men ändå har de lyckats bättre än oss i många politiska frågor.
Diktaturer brukar vara skonat från brott av den vanliga karaktären med tanke på hur hårt de kan slå till utan att behöva dalta en massa.

Samtidigt väljer jag hellre att leva i ett land där jag kan uttala mina åsikter fritt med lite mindre trygghet än att leva i ett supertryggt land med bra ekonomi men inte kunna uttrycka mina åsikter helt.
Citera
2021-06-25, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Så är det. Men vi har i sedan 60-talet länge haft blåa sossar och röda moderater. Och bara en sådan sak: ledande företrädare inom vänsterpartiet hade en högborgerlig eller rent av adlig börd. Vi ser samma sak inom andra länder, exempelvis UK där man har en så kallad blue labour. Det är denna typ av väljare som SD fått sina väljare. Sd har hämtat sina väljare från både S och M, fast mest från S, ungefär två tredjedelar. Nya viktiga väljare är unga män mellan 19 och 30, kvinnor som är 45+ och invandrare.
Valresultaten talar sitt tydliga språk.

M år 2010: 30 procent

M år 2018: 20 procent

SD 2010: 5,7 procent

SD 2018: 17,5 procent

S 2010: 30 procent

S: 2018: 28
Citera
2021-06-25, 18:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Bilderberggruppen där Wallenberg ingår har nog en hel del att säga till om. För att inte tala om klanen Wallenberg som sådan som styr stora delar av företagssverige . Klanen Wallenberg är dessutom ingift i klanen Bonnier som styr stora delar av Sveriges media. Båda familjerna Bonnier och Wallenberg sponsrar egna professurer på anrika och inflytelserika Handelshögskolan i Stockholm. Några små exempel bara. Jag vill inte peka ut familjerna Wallenberg och Bonnier, det finns många fler mycket inflytelserika familjer och grupperingar i Sverige.

Det är mycket naivt att tro att Stefan Löfven och Annie Lööf är de som styr Sverige. Det som är intressant är vilka som står bakom dem. Löfven svarar nog mest gentemot Rörelsen, men vem är det som backar upp Annie och Centern?

I USA är det lagkrav på att alla kampanjbidrag skall redovisas offentligt, det borde det vara i Sverige också.
Förklara då vilka beslut Wallenberg och Bilderberg tar bakom ryggen via Löfven.
Citera
2021-06-25, 18:54
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrukKrukan
L eller KD får min röst, beror helt på vilket vägval L tar nu.... KD för att de va först att lyssna på ett ytterkantsparti öppet. De är demokrati i mina ögon...
Så vilken politik partierna driver har ingen betydelse för dig?
Citera
2021-06-25, 18:55
Medlem
Citat:
Om du på riktigt menar att riksdagsmän är någon sorts elit så är du fan korkad. Dessa riksdagsledamöter är piskade att följa partilinjen, som dikteras av partiledningen, och oftast är det partiledningen som sitter i regering eller har annat formellt inflytande.

Frågan om marknadshyror är givetvis komplext eftersom en majoritet av folket verkar emot det. Samtidigt har väljarna sig själva att skylla som röstat på partier som isolerar 1/4 av sveriges befolkning vilket leder till övermänskliga kompromisser av detta slag över blockgränserna. Folk har alltså röstat på S och MP för att de även är väldigt emot SD och inte vill ge 1/5 av befolkningen inflytande. Folk har röstat på L och C för att de inte vill ha med renodlade kommunister att göra eller SD för den delen vilket innebär att endast en mittenregering av det slaget vi hade med januariavtalet var möjligt. I det läget är det sosseväljares fel som inte röstade på V om de verkligen inte hade velat ha marknadshyror. Och kommer S straffas av detta, oavsett om de hade genomdrivit marknadshyror till lag? Självfallet inte. Så lägg ner med att kalla det för odemokratiskt när väljarna uppenbarligen belönar sina partier om och om igen trots att de har facit på vad partierna gjort.

Det är odemokratiskt eftersom smarta människor lägger upp komplexa strategier för att få folket att rösta på nyliberala förändringar som gynnar de rika, utan att det röstande folket förstår strategin och upplägget. Det är inte schysst och det är inte demokratiskt. Den ekonomiska eliten har lyckats så väl att vi idag har bland den mest ojämna fördelningen av kapital i världen! Och det röstande folket förstår det inte ens. Magdalena Andersson har helt rätt att vi har fått en extrem fördelning av kapitalet i landet, det som är märkligt är att det har till stor del skett under tiden vi haft en Socialdemokratisk statsminister. Det är väl därför inte ens Socialdemokraterna vill trycka för mycket på den ojämna fördelningen av kapital i landet.
Citera
2021-06-25, 18:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Nä, störst hat finns uppenbart hos (eftergymnasialt utbildade) yngre kvinnor. Muslimerna hade man säkert kunnat få förstå att det är bäst för alla om invandringen minskas/stoppas och kriminella åker hem igen. Så får de anpassade stanna. Ja, att s är sveriges bästa parti vet jag inte om jag håller med, men visst de andra är ju riktigt usla. Tycker sossarna var bra (inte för att jag var med men om jag spånar) tills någon gång på 50-talet innan skattetrycket blev skyhögt och allehanda myndigheter exploderade till antal och omfång. Numera är många sossar pompösa, maktgalna och självgoda som bara vill in till grytorna och tjäna pengar. Politik har tyvärr blivit en livslång försörjning för politiska broilers (gäller alla partier).
Jag håller med om att det främst är eftergymnasialt utbildade kvinnor som är SD-hatare. Vilket ofta är eller kan kallas vita / svenska kvinnor. Varför är det egentligen så...?
Det är få invandrare i % som är kriminella. Invandrargäng röstar inte. Vanliga svenskar av alla etniciteter vill ha ett modernt folkhem, inte ett kapitalistiskt och söndrigt post-reinfeldt-samhälle.

Göran Persson var bra. Tänk en ny Göran och Jimmie tillsammans. Det hade varit svårslaget. Nu får man Ulf om man röstar på SD, så nej tack. Väljer man Vänsterblocket så får man mer feminism och fler araber och flyktingmän.
Ulf vs fler flyktingar = pest vs kolera. Så länge SD samarbetar med högern så blir det ingen röst från mig, och så länge Vänstern är feministiskt och för fler flyktingar så blir det inget där heller.

Tänk att det inte kan finnas ett parti man kan rösta på...! SD, V och S = nej tack. Alla andra vill jag spy på.
Senast redigerad av Melolontha 2021-06-25 kl. 19:00.
Citera
2021-06-25, 18:58
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

Jag skrev ju att de inte behöver följa folkviljan och det är korrekt att de följer viljan hos en ännu mindre politisk elit, nämligen deras partiledningar. Detta gör alltså inte saken bättre utan tvärtom värre.

Citat:

Du återkommer att väljarna har sig själv att skylla när besluten inte går som de vill. Demokrati är folkstyre och då ska folket styra annars är det inte demokrati. Vill du alltså inte ha det så är du inte demokrat.
Citera
2021-06-25, 18:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Det är odemokratiskt eftersom smarta människor lägger upp komplexa strategier för att få folket att rösta på nyliberala förändringar som gynnar de rika, utan att det röstande folket förstår strategin och upplägget. Det är inte schysst och det är inte demokratiskt. Den ekonomiska eliten har lyckats så väl att vi idag har bland den mest ojämna fördelningen av kapital i världen! Och det röstande folket förstår det inte ens. Magdalena Andersson har helt rätt att vi har fått en extrem fördelning av kapitalet i landet, det som är märkligt är att det har till stor del skett under tiden vi haft en Socialdemokratisk statsminister. Det är väl därför inte ens Socialdemokraterna vill trycka för mycket på den ojämna fördelningen av kapital i landet.
Och folket ser facit men belönar partierna oavsett. Det är inte Löfvens fel att folk är korkade som går på detta i val efter val.
Citera
2021-06-25, 19:00
Medlem
KingHisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jag skrev ju att de inte behöver följa folkviljan och det är korrekt att de följer viljan hos en ännu mindre politisk elit, nämligen deras partiledningar. Detta gör alltså inte saken bättre utan tvärtom värre.

Du återkommer att väljarna har sig själv att skylla när besluten inte går som de vill. Demokrati är folkstyre och då ska folket styra annars är det inte demokrati. Vill du alltså inte ha det så är du inte demokrat.

Det finns olika typer demokrati också. Vi har inte den som Platon förespråkade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in