Citat:
Ursprungligen postat av
karlXgustav
Vem är denna elit? Är det bilderberg eller wallenberg eller annat svammel som du tror du?
Nog för att Löfven kom till makten på rena teknikaliteter, men det gjordes av partier som faktiskt var öppna för att släppa fram honom. Centerpartiet har till och med ökat i stöd efter detta.
Eftersom väljarna uppenbarligen fortsatte rösta på allianspartier så verkar alltså många väljare ha varit nöjda med hur alliansen inledde DÖ.
Löfven avsattes ju. Varför räddade inte eliten honom?
Den politiska elit som jag refererar till är förstås riksdagsmännen, jag skrev ju att de har valts av folket så det borde varit tydligt om du inte gått helt på känslor när du tar till dig information.
Tanken är att den eliten ska följa folkviljan men det behöver de inte alls göra om de inte känner för det. Det ger dem en stor makt och makt korrumperar. Alla som är för demokrati borde vara bekymrade över detta.
Det känns som du tar ställning utifrån om du tjänade på deras korruption senast, det blev Löfven och det ville jag så därför är jag för detta, men då resonerar du kortsiktigt. Ta marknadshyrorna som nästan blev införda och som förmodligen skulle blivit det om Lars Ohly hade varit V's partiledare. Folkviljan är tydligt emot marknadshyror men ändå var det nära att genomdrivas. Jag är för marknadshyror men jag är också äkta demokrat och anser att det är ett brott mot demokratin att gå emot eller ens försöka gå emot folkviljan.
Till skillnad från dig tar jag alltså inte bara ställning för demokratin bara när jag personligen får som jag vill, jag tar även ställning för det även när det leder till något jag inte vill. Där är skillnaden mellan en låtsas-demokrat och en äkta demokrat.