2021-06-25, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kandalaki
Ser inte problemet?

Du är bara djupt nere i jantelags-träsket och avundsjukan dryper om dina inlägg. Klart att om man har pengar så köper man på sig saker som enorma hus, sportbilar och lyxbåtar. Det hade alla gjort om de hade de här pengarna.

Nej, det är inte så det funkar. Rikedom är ingenting man skryter över. Det är vulgärt, osvenskt och destabiliserande. Kamprad visste vad han gjorde. Han hade visserligen en lyxvilla, men han levde aldrig ett vulgärt lyxliv.

Sedan ska det sägas att väldigt många fallerar i detta avseende - Kungen, företagsledare, höga politiker och personer som haft tur och bli rika, men detta är någonting som kännetecknar dekadens och det förebådade slutet på ett land, imperium eller civilisation. Romarriket var ett utmärkt exempel på det. Augustus levde i en ytterst modest villa och var en älskad och respekterad regent.
Citera
2021-06-25, 12:01
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Men var det inte så att han har "jobbat sig upp"? Att bete sig vräkigt som nyrik är väl folkligt om något? Och köpa på sig lite för många bilar är väl precis vad Gekås-kunder också skulle göra om de fick chansen?
Citera
2021-06-25, 15:17
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Att enbart Gekås skulle locka med sitt varuhus har dom ju själva förstått att det inte räcker. Därför de bygger ut campingen, har skidbacke och allehanda andra aktiviteter. Men nånstans kommer det ju en vändning när folk inser att Gekås inte är billigare än Ica Maxi, Rusta, ÖoB osv på många varor och att de där ”lågprissemestrarna” kostar mer än att köpa närmare hemorten. Det är många år sedan man kunde åka till Gekås och fynda. Men så länge populäriteten hålls hög fortsätter ju folk vallfärda dit, även om känslan är att de är lite på dekis (varit där i ej shoppingärenden två gånger på två veckor och upplever både anläggningarna och varuhuset lite halvdött - i jämförelse med hur det sett ut senaste åren). Fast just en sån grej som att ägaren vältrar sig i lyx kan få många att börja undra vad fan som händer. Lite som en religiös ledare som avslöjas ha blivit miljardär och avprogrammeringen av sektmedlemmar tar fart, kan ungefär samma sak hända med Gekås-sekten om media börjar skriva negativt om TK.

Dock till hans försvar: Han har väl försökt hålla väldigt låg profil fram tills nu, jobbat kvar som vanlig anställd med en VD över sig i den dagliga skötseln, och smugit igång husbygget anonymt. Bilsamlingen är heller inget han direkt skyltat med. Men när media började ”kräva” info om vem fan som bygger palats blev han till slut tvungen att motvilligt ställa upp och berätta ”det är jag”. Så länge han fortsätter försöka smyga med sin förmögenhet så klarar han sig nog ifrån ett drev. Att några locals ser hans hus kommer ju inte räcka för en negativ bild. Det kommer ju inte ligga synligt för egentligen någon annan än enstaka turister och grannar, som jag förstår det.

Så tycker som sagt spaningen är bra, det kan eskalera något om TK inte undviker media, men tror faktiskt han kommer hålla en fortsatt låg profil. (Och att Gekås kommer dala ändå, är ju off topic här och hör hemma under Företagsskvaller).

Citat:
Ursprungligen postat av Heir-of-Melnibone
Nej, det är inte så det funkar. Rikedom är ingenting man skryter över. Det är vulgärt, osvenskt och destabiliserande. Kamprad visste vad han gjorde. Han hade visserligen en lyxvilla, men han levde aldrig ett vulgärt lyxliv.

Sedan ska det sägas att väldigt många fallerar i detta avseende - Kungen, företagsledare, höga politiker och personer som haft tur och bli rika, men detta är någonting som kännetecknar dekadens och det förebådade slutet på ett land, imperium eller civilisation. Romarriket var ett utmärkt exempel på det. Augustus levde i en ytterst modest villa och var en älskad och respekterad regent.

Ja, ni är båda inne på de marker där sank mark mycket väl kan överraska.
Och det är det jag vill komma åt.

Varför inte bara leva fullt ut och sköta liv och leverne lika snyggt som sitt / sina bolag?

Nu är ju inte detta något världspolitiskt.
Men. Som en tråd. Och med en uppfattning.

Något kommer reagera och skapa denne Thomas den miss han gjorde som inte bara levde, arbetade och styrde, allt under radarn.

Vräkiga miljardärer och HöghusKatta från Upplands-Väsby delar sällan samma Gud.

Det är min spaning.

Citera
2021-06-25, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Ja, ni är båda inne på de marker där sank mark mycket väl kan överraska.
Och det är det jag vill komma åt.

Varför inte bara leva fullt ut och sköta liv och leverne lika snyggt som sitt / sina bolag?

Nu är ju inte detta något världspolitiskt.
Men. Som en tråd. Och med en uppfattning.

Något kommer reagera och skapa denne Thomas den miss han gjorde som inte bara levde, arbetade och styrde, allt under radarn.

Vräkiga miljardärer och HöghusKatta från Upplands-Väsby delar sällan samma Gud.

Det är min spaning.

Skall bara lägga till att han faktiskt inte "styr". I alla fall inte öppet. Han arbetar ju faktiskt bara som inköpare på en avdelning på företaget och har både inköpschef, varuhuschef och VD över sig i hierarkin. Det är en väldigt udda setup som måste vara unik i ett företag av denna storleken, trots att han även sitter i styrelse och i ledningsgruppen. Men inte heller i dessa är han "chefen" utan har bara en stol. Han låter en massa annat folk sköta företaget och själv håvar han såväl vinstutdelning som en liten lön från sin tjänst. Rätt skönt läge, liksom. Men jäkligt konstigt att det inte verkar finnas något skvaller om honom som läcker ut från internt håll. Lägger han sig verkligen inte i beslut och underkastar han sig verkligen sina olika chefer? Blir han inkallad till chefen och får kritik om han gör något fel? Sånt vore ju kul att veta, och hoppas någon med insyn skriver i tråden.

https://www.gekas.se/om-oss/gekas-bolagsstruktur/
Citera
2021-06-25, 22:00
Avslutad
Tror inte det kommer bli några problem för Gekås, folk skiter väl i att han är rik, det förstår ju folk redan. Det viktiga är att det är billigt där. Tror du alla blattar som åker till Gekås för att handla som man brukar se där mer och mer bryr sig om någon sådan kultur?
Citera
2021-06-25, 22:52
Medlem
Vem fan hade inte byggt ett palats där om man hade råd!?
Citera
2021-06-25, 23:16
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyzon1
Vem fan hade inte byggt ett palats där om man hade råd!?
Inte i Sverige i all fall...
Citera
2021-06-26, 01:00
Medlem
Johnblends avatar
Låt han leva livet. Konsumera eller gå i fängelse
Senast redigerad av Johnblend 2021-06-26 kl. 01:06.
Citera
2021-06-27, 10:08
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnblend
Låt han leva livet. Konsumera eller gå i fängelse

Ja, Herregud.
Mig stör det inte ett skit.
Jag spanar bara på vilka ev konsekvenser det kan få hos pöbeln. Den stora socioekonomiskt trasiga kunden som alltid varit trogen förr. Deras reptilhjärna hatar dollartecken i allmänhet.
Och dom vill eller tänker minsann inte åka en gammal bil 45 mil och köpa fryspåsar när pengarna går till vulgär lyx.
Men.
Vi får se.

Nu idag, är det en hel artikel om före detta VD:n och Styrelsemedlemen i GEKÅS, Boris Lennerhov, och hans ”man måste ha lite roligt” köp av en Porsche Panamera 4S E-Hybrid av 2021-års modell.

Och fine med det. Men. Jag går till mig sjäv.
Just jag, hade aldrig ställt upp på en stor blaffa i en kvällstidning om min privata bil, om jag gick i Boris skor.

Bilen. Gärna.
En blaffartikel i stor nationell tidning som framställer mig som lite tjosan hejsan NollKoll.
Aldrig.

Citera
2021-06-28, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Fotbollsplanen såklart.
NEJ ! En fotbollsplan är inte 540 m2 !
Citera
2021-06-28, 09:15
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Skall bara lägga till att han faktiskt inte "styr". I alla fall inte öppet. Han arbetar ju faktiskt bara som inköpare på en avdelning på företaget och har både inköpschef, varuhuschef och VD över sig i hierarkin. Det är en väldigt udda setup som måste vara unik i ett företag av denna storleken, trots att han även sitter i styrelse och i ledningsgruppen. Men inte heller i dessa är han "chefen" utan har bara en stol. Han låter en massa annat folk sköta företaget och själv håvar han såväl vinstutdelning som en liten lön från sin tjänst. Rätt skönt läge, liksom. Men jäkligt konstigt att det inte verkar finnas något skvaller om honom som läcker ut från internt håll.

https://www.gekas.se/om-oss/gekas-bolagsstruktur/

Tror du på det själv?
Inser du inte att han har en post där han kan frigöra sig, utan att något organiserat faller samman? Och utöver det. Alla dessa som är över (!) honom. Hur många gissar du trycker tummen i ögat på honom? Kallar in honom på samtal? Beklagar att han inte sköter sina åtaganden bra? Hey, kom igen …

Dock finns ett stort undantag. Styrelsen.
Den ska vara tjock av kompetenta, erfarna och ibland både missbelåtna och tveksamma människor. En Styrelse har ett juridiskt ansvar för GEKÅS bästa, vilket inte alls behöver vara samma sak som Thomas Karlssons önskan. Han kan av sin Styrelse bli rejält överkörd, då de ser helt stiff till företagets bästa och inget annat.

En Styrelse på nivåer som denna, ska bestå av allmänt begåvade och erfarna människor från A-Ö från all håll och kanter, både inom sin profession och geografiskt. Det handlar om ekonomer, jurister, marknadsledare och i allmänhet människor som driver eller har drivit verksamheter stort. Samt representanter från GEKÅS. I detta fallet Thomas Karlsson själv och fd VD Boris Lennerhov.

Citera
2021-06-28, 09:35
Medlem
Murtaughs avatar
Från Wikipedia för alla som inte kan räkna själva:

I populärvetenskapliga texter används ibland "fotbollsplaner" som ytmått. En fotbollsplan, högre upp i seriesystemen med storleken 68 gånger 105 meter, har en area av 7 140 m² eller 0,7 hektar eller 1,4 tunnland. En vanligare storlek är en 60 meter bred och 90 meter lång plan. Det gör en area på 5400 m².

Sluta bråka nu barn!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in