2021-06-24, 23:27
Avslutad
Känslan av att rösta på Kalle Anka partiet växer sig stark inför nästa val
Citera
2021-06-24, 23:30
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
S bildade regering med Alliansbudget senast.

Budskapet till talmannen från alliansen var att de skulle låta honom regera så det fanns ingen anledning att tro att det skulle bli problem. Nu blev de dock överraskade av att SD röstade fram alliansens budget vilket de inte hade räknat med, men det kunde de lösa genom att inte lägga en gemensam budget i alliansen efter det. Talmannen hade då alltså ingen anledning att misstänka budget-problem, det har han däremot anledning att misstänka denna gång.
Citera
2021-06-24, 23:30
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Annie Lööf står allt mer ensam. Tycker att hon både i Aktuellt igår samt i P1 (?) i morse blev ganska hårt ifrågasatt. Hennes extrema spinn och oärliga tjuvnyp samt politiska spel accepteras helt enkelt inte längre. Hon tror att hon lite subtilt kan pressa Liberalerna men alla ser så tydligt att det bara är ett fulspel. När man ser henne i intervjuer så märker man att hon aldrig pratar från hjärtat med övertygelse utan varenda ord och svar vägs på guldvåg. Det finns en baktanke med allt och hon framstår bara som lömsk och oärlig. Glädjande att Liberalerna nu också säger ifrån på skarpen.

He-he-he..

Skall sägas att jag blir att tänka på en sak, rent kriminalhistoriskt. Jag är svag för (sevärda) maffia-dokumentärer. I maffian i USA så hade man sina "sit-downs" när chefer satte sig ner för att fördela områder, inkomster, makt och lösa dispyter.

Nå väl de smartaste i denna branch blev varse på en speciell sak : Var aldrig den första att kritisera/vara missförnöjd med en specifik topic som skall lösas. För går det på skit, så sneglar resten av bordet på dig, och ingen annan !

Och här har vi Annie som än vägrar sammarbeta med det ena partiet på ena sidan, och det andra på andra sidan. Så jo.., de andra vid bordet börjar nog snegla på Annie nu..
Citera
2021-06-24, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
(Att C valde minskad skatt på ISK har nog med SD att göra. Det är något SD har svårt att acceptera).
Herregud vad du är okunnig om de olika partiernas politik... Du kanske ska läsa genom respektive partis förslag och budget innan du fortsätter göra bort dig med felaktiga påståenden? Vad det gäller ovan påstående så hade SD som förslag i sin skuggbudget både för 2019, 2020 och 2021 en sänkning av ISK-skatten till nivån som den var före sossarna höjde skatten slutet på 2017. En höjning som för övrigt halva C röstade ja till (eftersom de var för korkade för att trycka på avstå som de egentligen hade för avsikt att göra). Endast SD röstade nej till den höjningen.

SDs skuggbudget 2021, förslag om sänkning av ISK-skatten, punkt 10.5: https://data.riksdagen.se/fil/88A2085D-776A-451D-84EE-000FB7BEEC43

Förslaget om höjd ISK-skatt 2017 där endast SD röstade nej: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/hojd-beskattning-av-sparande-pa_H501SkU6

Att C kastar in ett förslag om sänkt ISK-skatt nu i utbyte mot att gå med på vänsterns krav om att stryka förslaget om fri hyresättning i nyproduktion beror naturligtvis bara på att ISK-skatten varit omdiskuterad i media senaste veckorna efter sossarnas arbetsgrupps förslag till ändring av villkoren för ISK. Influencer-Annie hoppas plocka lite snabba "tummen upp" på det från sina korkade väljare som inte ser igenom det desperata försöket.
Citera
2021-06-24, 23:36
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Kristersson är ute i kvällsekot och gnäller på Centern att han sitter i skiten tillsammans med Åke och Ebba. L kan vi redan räkna bort. De är ute ur leken.

Vadå Centern måste bekänna vilken regering Annie föredrar. Men dom måste vara döva inom det bruna blocket. Jejejingen började med det i morse. Hon väljer Stefan.

Kristersson har gnällt på C och L i tre år nu, han verkar inte komma ihåg att han fick två chanser i de s..k sonderingsrundorna efter föregående val men inte förmådde bilda regering trots att han faktiskt fick chansen. Två gånger.
Citera
2021-06-24, 23:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Om det blir extraval och valresultatet (mandatfördelningen) blir exakt densamma som fanns innan extravalet. Vad gör man då? Ändlösa talmansrundor eller ett till extraval? Dags att höja riksdagsvalsspärren till 8%! Att vi har så många partier och så polariserat så man vägrar samarbete är väl hindret för att en regeringsbildning ska kunna ta plats?

Ja men eftersom det bara skiljer ett mandat nu när L bytt sida så krävs det väldigt få röster för att det skall skilja sig. Sista mandat stod och vägde mellan SD och C förra gången; några hundra röster och SD hade fått det mandatet.
Citera
2021-06-24, 23:44
Medlem
Det är lite lustigt hur vissa anser att det bara finns två alternativ till ny regeringsbildning och avfärdar alla andra alternativ enbart för att de själva inte tycker om dem. Jag tror vi bör vara beredda på det mesta och förvänta oss det värsta. Då blir vi åtminstone inte besvikna. De flesta verkar utgå från att det blir en minoritetsregering även nästa gång som kommer behöva stöd av andra partier för att få genom sin budget. Vi kan faktiskt ha en majoritetsregering nästa gång. Jag tror det är för tidigt att räkna ut Liberalerna redan nu och fler partier har öppnat för samarbete med SD. Det låter på somliga som om vi aldrig mer kommer få en regering eller en statsbudget enkom för att C vägrar förhandla med V. Annie Lööf har uppenbarligen varit skicklig i att lura i folk att hon är allena saliggörande.
Citera
2021-06-24, 23:46
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
He-he-he..

Skall sägas att jag blir att tänka på en sak, rent kriminalhistoriskt. Jag är svag för (sevärda) maffia-dokumentärer. I maffian i USA så hade man sina "sit-downs" när chefer satte sig ner för att fördela områder, inkomster, makt och lösa dispyter.

Nå väl de smartaste i denna branch blev varse på en speciell sak : Var aldrig den första att kritisera/vara missförnöjd med en specifik topic som skall lösas. För går det på skit, så sneglar resten av bordet på dig, och ingen annan !

Och här har vi Annie som än vägrar sammarbeta med det ena partiet på ena sidan, och det andra på andra sidan. Så jo.., de andra vid bordet börjar nog snegla på Annie nu..

Jag fick av någon anledning en bild av den legendariska scenen i The Untouchables när jag läste det där

https://www.youtube.com/watch?v=Xy3MtznDeqg
Citera
2021-06-24, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Jag vet inte vad du menar? Förutsätter du att MP också åker ur? För det har inte jag, som du ser.

Och för den delen har jag inte nämnt förändringar i väljarsympatier dvs det är du som gör och det är ju det som ett val är till för att fastställa.

Men OU visar ju hittills inte på några större förändringar jämfört valresultatet. Hur skulle ett "konservativt" block i majoritet dvs sett till mandatfördelningen se se ut då, enligt dig under förutsättningen att L åker ur?
Därför att 175 mandat är ej lika med 50,0% av rösterna.
Citera
2021-06-24, 23:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Det finns ju en annan möjlighet för L, ett valtekniskt samarbete med KD eller M. Jag vet inte riktigt hur upplägget var, men KD(S) hade ett med C på 80-talet som gjorde att Alf Svensson kom in i Riksdagen i valet 1985 trots att KD(S) var långt under 4%-spärren

Bättre för KD och M att de åker ur, L skulle försvåra för deras regering genom att vilja bromsa alla förslag, och försvåra för samarbetet med SD. Satsa allt på att få egen majoritet med M/KD/SD istället så blir allt mycket lättare. Ls 2,5 % slås ut på alla partier så det gör bara 1 % per block.

De kanske bara satte honom på en centerlista så att han officiellt representerade Centern.
Citera
2021-06-24, 23:54
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Kristersson har gnällt på C och L i tre år nu, han verkar inte komma ihåg att han fick två chanser i de s..k sonderingsrundorna efter föregående val men inte förmådde bilda regering trots att han faktiskt fick chansen. Två gånger.

Kristersson är svag. För oss i SD är det bra för då kan vi dominera en M-regering. Men samtidigt är det en nackdel för han tar inte för sig, han skall ta väljare från C och L så kan SD ta väljare från S. Så blir det blågula blocket störst. Nu är det bara SD som klarar av att vinna över väljare över den nya blockgränsen.
Citera
2021-06-24, 23:55
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Det finns ju en annan möjlighet för L, ett valtekniskt samarbete med KD eller M. Jag vet inte riktigt hur upplägget var, men KD(S) hade ett med C på 80-talet som gjorde att Alf Svensson kom in i Riksdagen i valet 1985 trots att KD(S) var långt under 4%-spärren
De hade en gemensam valsedel med varannan C och varannan KDS. Känns väl inte så realistiskt att göra om idag med vindflöjelpartiet L.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in