2021-06-24, 21:56
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av first.spring
Det gjøres et metodekall internt i telefonen, denne loggføres på lik linje med all aktivitet i telefonen. Apple gjøre dette i iOS uansett om du vil eller ikke. Valget ditt er om du ønsker å dele "diagnostikk" med Apple eller ikke. Men alt loggføres. Det er disse loggene politiets teknikere også henter ut.

Ja, det er det jeg har prøvd å forklare, om systemlogg og om interne, fysiske bevegelsessensorer, fordi mange har trodd at bevegelsesdataene som er opplyst om i media dreier seg om GPS-data eller hva man kan lese i "helseappen" via brukergrensesnittet i appen selv.

+ noen diskusjoner om volumet kan ha vært endret på noe tidspunkt, hvorpå jeg har forklart at det ville vises i systemloggen og at det kan teknikere lett finne ut, osv osv...
Senast redigerad av Niffy 2021-06-24 kl. 21:59.
Citera
2021-06-24, 22:08
Medlem
Citat:
Metode for inndata blir loggført internt i telefonen. Dette er sporbart for teknikere. Men kun metode og klokkeslett, ikke hvor lang tid vedkommende faktisk brukte på å skrive meldingen.
Takk for svar.

Ville systemloggen vise om en melding først ble lagret i utkast, og så sendt feks et kvarter eller en halv time senere?

Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Jeg er på ingen måte ekspert på dette, men ut i fra det jeg vet så er det trolig at det vil vises om sms ble sendt via stemmekommando eller ikke, på samme måte som vi har snakket om før, at hvis det ble foretatt en volumendring på noe tidspunkt så ville det logges om det ble gjort via menysystemet, eller med fysisk knapp.

Resten har jeg ikke snøring på

Jeg synes dette er et spennende tema. Jeg skulle gjerne ha visst hva politiets teknikere har greid å få ut av systemloggen hennes.

Det var en stor mediesak fra tidlig og frem mot midten av 60-tallet, kjent som "Arsenikk-mysteriet på Hamar". Der var det nevnt at noen telefon-oppringinger kunne ha vært forfalsket ved hjelp av lydbånd.

Så, jeg lurer på om TH kan ha benyttet lydbånd og stemmegjenkjenning for å forfalske livsbevis-sms og oppringingen til TEH på 93 sekunder.

Det skal vel godt gjøres å få til det. Tenker jeg.
Senast redigerad av kornblomst 2021-06-24 kl. 22:12.
Citera
2021-06-24, 22:10
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Hvor mye juss, i alle fall komplisert juss er det i straffesaker. Det meste handler om bevis og klare og enkle prosessuelle regler. Hverdagskriminalitet handler mest om å be om godt vær og anses på mildeste måte. Det samme også f.eks i utøyasaken. Forsvarer la ned frifinnelsespåstand...alt. mildeste måte...

Utøya blir jo en særstilling i norsk rett som ikke er sammenlignbart med noe annet:
https://www.nrk.no/227/artikler/dette-er-lippestads-pastand-1.8216965
Det var under tvang at adv. Lippestand måtte be om frifinnelse.

Men ellers er jeg jo enig. Mye bla bla og "subsidiært anses på mildest mulig måte". Tror det er mange forsvarere som har sagt de ordene meg en bismak i munnen.

Uten at jeg ikke husker navnet så var det vel en advokat som nektet å ta saker back in the days dersom klienten nektet straffeskyld. At han ikke kunne hjelpe deg til en rettferdig rettergang dersom du åpenbart løy om skyldspørsmålet. Men husker ikke helt hvem der var. Mulig det bare er en myte som svirret på universitet i oslo...
Citera
2021-06-24, 22:16
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Takk for svar.

Ville systemloggen vise om en melding først ble lagret i utkast, og så sendt feks et kvarter eller en halv time senere?

Den lagres så fort du gjør et metodekall. Det kan være å åpne en app. Bruke tastaturet osv. Det fyres av en ActivityTracing i systemet som lagres fortløpende. Formålet med denne loggingen er jo at Apple og apputviklere skal kunne finne bugs og rette feil på en effektiv og trygg måte. Et biprodukt er jo at f.eks. politiet og andre aktører enklere kan hente ut data fra telefonen din.
Citera
2021-06-24, 22:16
Medlem
Citat:
Og i tillegg gitt politiet tilgang på googledata, teledata, sosiale medier aktivitet, kontoutskrifter osv...

Rent juridisk har jo et vitne og en mistenkt/siktet forskjellige rettigheter og plikter under er avhør eller forklaring i domstolene. Derfor er politiet pliktige til å måtte oppgi din status i begynnelsen av avhøret. Derfor man man ikke kalles inn som vitne (som f.eks. de gjorde med TH) mens du i realiteten er hemmelig siktet i saken. Det er en klar saksbehandlingsfeil av politiet som kan føre til frifinnelse/henleggelse.

Dersom man kalles inn som vitne, men under avhøret får endret status som mistenkt eller siktet så skal avhøret avbrytes og vedkommende skal gjøres kjent med sin nye status i saken og gjøres kjent med sine nye rettigheter og plikter, så når GH i mail til advokat Storrvik bekrefter at TB kun har status som vitne, så kan han ikke være mistenkt eller hemmelig siktet. Dette vil i så fall være en saksbehandlingsfeil av politiet.

Jeg mener bestemt at politiet ikke foretok vitneavhør av TH fra hemmelig siktelse ble tatt ut ca sommeren 2019 og frem til pågripelsen 28. april 2020.

Det kan ha forekommet orienteringen om utviklingen i etterforskninger mens TH var hemmelig siktet. Det er jeg usikker på.

Men altså ingen avhør. Nettopp fordi politiet ville unngå å blåse den hemmelige siktelsen.
Senast redigerad av kornblomst 2021-06-24 kl. 22:27. Anledning: skrivefeil
Citera
2021-06-24, 22:17
Medlem
Citat:
Takk for svar.

Jeg synes dette er et spennende tema. Jeg skulle gjerne ha visst hva politiets teknikere har greid å få ut av systemloggen hennes.

De plugger bare inn et jævla program. Mer interessant er han lydeksperten som løste kidnappingssaken av en pakkis. Pakistaneren var kidnappet og snakket i mobilen fra bagasjerommet.

Hun sa "her er det svinger", og man hørte på opptaket lyder av fartsdumper, lyd av trafikklys, lyd av motoren, 4 takts motor, 2 eksplosjoner per omdreining, tar du hertzen da, og deler på 2, så finner du rpm. kunne da bestemme om det var diesel eller bensinbil.

Fant så rullelyden av hjul mot asfalt, antok 17" dekk, kunne da bestemme hastighet på bil. På bakgrunn av dette fant man bilen til slutt.
Citera
2021-06-24, 22:23
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toiko1
De plugger bare inn et jævla program. Mer interessant er han lydeksperten som løste kidnappingssaken av en pakkis. Pakistaneren var kidnappet og snakket i mobilen fra bagasjerommet.

Hun sa "her er det svinger", og man hørte på opptaket lyder av fartsdumper, lyd av trafikklys, lyd av motoren, 4 takts motor, 2 eksplosjoner per omdreining, tar du hertzen da, og deler på 2, så finner du rpm. kunne da bestemme om det var diesel eller bensinbil.

Fant så rullelyden av hjul mot asfalt, antok 17" dekk, kunne da bestemme hastighet på bil. På bakgrunn av dette fant man bilen til slutt.

Akkurat i den saken der (om det er Asker saken du ref til), så var det en del andre ting politiet fikk kontroll på også. Men den har jo noen trekk like vel som det kan dras paralleller til Lørenskogsaken.

For øvrig anbefaler jeg Nokia fra 90-tallet om man skal drive med krypto. Denne snap'en har sirkulert i visse miljøer og er jo ganske morsom.
https://imgur.com/a/qvFHPl4
Senast redigerad av first.spring 2021-06-24 kl. 22:26.
Citera
2021-06-24, 22:26
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Jeg mener bestemt at politiet ikke foretok vitneavhør av TH fra hemmelig siktelse ble tatt ut ca sommeren 2019 og frem til pågripelsen 28. april 2020.

Det kan har forekommet orienteringer om utviklingen i etterforskninger mens TH var hemmelig siktet. Det er jeg usikker på.

Men altså ingen avhør. Nettopp fordi politiet ville unngå å blåse den hemmelige siktelsen.

Usikker på avhørsdatoene selv, men det var vel dialog mellom partene som gjøre at problemstillingen oppstår. Politiet kan holde ting hemmelig, men har faktisk opplysningsplikt dersom de konfronteres med noe.
Citera
2021-06-24, 22:33
Medlem
Citat:

Ble ikke hun funnet drept, eller i hvertfall død.. Hvis det er den saken jeg husker vagt.

Jeg mener systemloggen kan være svært avslørende dersom det er uregelmessigheter med noen av livsbevisene på morgenen forsvinningsdagen.

Citat:
Usikker på avhørsdatoene selv, men det var vel dialog mellom partene som gjøre at problemstillingen oppstår. Politiet kan holde ting hemmelig, men har faktisk opplysningsplikt dersom de konfronteres med noe.

Ja det har vært skrevet at TH i februar 2019 spurte politiet direkte om de bygget sak mot han.

Dette skjedde flere måneder før hemmelig siktelse.

Jeg tror politiet har gjort alt etter boka i denne saken. De vil løse den.
Citera
2021-06-24, 22:43
Medlem
Citat:
For øvrig anbefaler jeg Nokia fra 90-tallet om man skal drive med krypto. Denne snap'en har sirkulert i visse miljøer og er jo ganske morsom.
https://imgur.com/a/qvFHPl4

Milliardæren kjørte vel i en bil fra 90-tallet og, byttet til en ny etter forsvinningen riktignok.
Citera
2021-06-24, 22:45
Medlem
Citat:

Off topic, men kalte du bortførte og drepte Faiza Ashraf en «pakkis»? Alarmklokkene ringte ennå høyere.
Citera
2021-06-24, 22:54
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Off topic, men kalte du bortførte og drepte Faiza Ashraf en «pakkis»? Alarmklokkene ringte ennå høyere.

Brukeren her har jo tidligere kommet med rasistiske beskyldninger om haris hrenovica i denne saken, så at det kommer noe slikt fra hans tastatur er ikke spesielt overraskende. Nytt lavmål og ekstremt respektløst om det var den saken han refererte tii.
Senast redigerad av first.spring 2021-06-24 kl. 23:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in