2021-06-24, 18:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Absolut. Ofarlig är den inte. Då hade knappast omvärlden agerat som den gjort.

Min slutsats är i vart fall att sjukdomen är farlig. Även om den inte dödar dig, riskerar den att göra dig rejält sjuk. Många svårt sjuka tror jag personligen kommer vara märkta för livet. De får men för livet i form av sänkt lungkapacitet, sämre syresättning. De har utvecklat sk glaslunga.

Som privatperson kan man förbanna brist på åtgärder och det har jag gjort många gånger. Tänker man dock lite smart har hela tiden strategin varit att ducka sjukdomen så bra det bara går, för att därefter ta vaccin så snabbt som möjligt. Det har jag också gjort. Jag tror dock inte att samhället, staten, myndigheter riktigt vill att det är så alla ska agera. De vill hellre ta lite svinn, hellre det än att stänga ned, då det anses kosta för mycket pengar.

Den kan vara farlig om man har otur. Tack vare den teknik som finns har man kunnat hålla sig uppdaterad om sjukdomen och kunnat ta egna åtgärder, det har räddat många. Staten har gjort för lite och för sent. Ett människoliv är intet värt i det här landet, men så har det varit länge.
Citera
2021-06-24, 18:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det handlar inte om pengar i Sveriges fall.
Det handlar om den totala folkhälsan.
Tycka vad man vill om detta, men så är det.

Om de haft fel är en annan sak, men det har hela tiden varit det man strävat efter.

Jag är övertygad om att pengar har en stor del i de beslut man tar. Det är inte så att den totala folkhälsan skulle förlora på stängda köpcentrum, eller ens distansundervisning i skolan även om många, inte minst intressegrupper gärna vill sprida den bilden för att motivera sin egen existens.
Citera
2021-06-24, 18:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Den kan vara farlig om man har otur. Tack vare den teknik som finns har man kunnat hålla sig uppdaterad om sjukdomen och kunnat ta egna åtgärder, det har räddat många. Staten har gjort för lite och för sent. Ett människoliv är intet värt i det här landet, men så har det varit länge.

Japp, själv är bäste dräng som man brukar säga. Många förlitar sig på staten, men i den här pandemin har inte pappa staten varit någon trygg hand att hålla i när det blåser. Det har snarare varit som att hålla liemannen i handen och hoppas på att det går bra.
Citera
2021-06-24, 18:17
Medlem
Citat:

En av de största ögonöppnarna under pandemin har ju varit hur korkad gemene man är. Hur svårt är det att skaffa lite KN95- eller KR94-masker egentligen?

Jag körde N95 i början. Eftersom jag fattade långt innan Tegnell och sjukvårdsbyråkraterna att detta skulle gå åt helvete så köpte jag dem när de fortfarande var lätta att få tag på och dessutom billiga. Så när jag bar dem var jag ju i princip 100% skyddad.

Hade utan problem kunnat promenera in på en covid-iva och hälsat på men förmodligen hade vårdpersonalen då blivit avundsjuk när de själva fick hålla tillgodo med hemmagjorda visir av overhead-papper och liknande pga den enorma inkompetensen bland byråkraterna i offentlig sektor.

Efter att jag blivit vaccinerad samt förra sommaren när corona tog en paus körde jag på lite bekvämare KF94-skydd som är bekväma men ändå minskar inandade partiklar med minst 94%.

Så jag har alltså varit i princip immun mot corona. Helt tack vare mitt höga IQ. Vem som helst hade kunnat göra det samma och således varit säkra. Men istället har de varit som korkade får och många tusen har fått betala det ultimata priset.

Ja, corona är verkligen ett IQ-test. Och kanske ska vi inte sörja de avlidna för mycket då de flesta ju fått det av egen förtjänst så att säga.
Citera
2021-06-24, 18:18
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Absolut. Ofarlig är den inte. Då hade knappast omvärlden agerat som den gjort.

Min slutsats är i vart fall att sjukdomen är farlig. Även om den inte dödar dig, riskerar den att göra dig rejält sjuk. Många svårt sjuka tror jag personligen kommer vara märkta för livet. De får men för livet i form av sänkt lungkapacitet, sämre syresättning. De har utvecklat sk glaslunga.

Som privatperson kan man förbanna brist på åtgärder och det har jag gjort många gånger. Tänker man dock lite smart har hela tiden strategin varit att ducka sjukdomen så bra det bara går, för att därefter ta vaccin så snabbt som möjligt. Det har jag också gjort. Jag tror dock inte att samhället, staten, myndigheter riktigt vill att det är så alla ska agera. De vill hellre ta lite svinn, hellre det än att stänga ned, då det anses kosta för mycket pengar.

Gäller detta endast C19-84?

existerar inga andra sjukdomar? tycker du debatten är proportionerlig?
Citera
2021-06-24, 18:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Japp, själv är bäste dräng som man brukar säga. Många förlitar sig på staten, men i den här pandemin har inte pappa staten varit någon trygg hand att hålla i när det blåser. Det har snarare varit som att hålla liemannen i handen och hoppas på att det går bra.

Jag är själv lite chockad över hur uselt staten skött den här pandemin, jag hade förväntat mig toppresultat. Måtte det inte bli krig, facit har vi redan. En intressant sak är också att folk är rädda för vaccinerna, de borde fundera på de långsiktiga effekterna av genomgången sjukdom. Kineserna uppmanade ju unga män att kontrollera spermakvaliteten efter sjukdom, vore ju illa om ulltottarna blivit sterila på kuppen.
Citera
2021-06-24, 18:23
Medlem
Citat:
Det intressant är om ansvariga hade kunnat agerat annorlunda för att snabba på processen och nå målet istället för att omformulera det och flytta fram det. Hade man exempelvis kunnat upphandla vaccin vid sidan om EU-avtalet i likhet med många andra länder?
Hur är målet omformulerat?
Citera
2021-06-24, 18:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
En av de största ögonöppnarna under pandemin har ju varit hur korkad gemene man är. Hur svårt är det att skaffa lite KN95- eller KR94-masker egentligen?

Jag körde N95 i början. Eftersom jag fattade långt innan Tegnell och sjukvårdsbyråkraterna att detta skulle gå åt helvete så köpte jag dem när de fortfarande var lätta att få tag på och dessutom billiga. Så när jag bar dem var jag ju i princip 100% skyddad.

Hade utan problem kunnat promenera in på en covid-iva och hälsat på men förmodligen hade vårdpersonalen då blivit avundsjuk när de själva fick hålla tillgodo med hemmagjorda visir av overhead-papper och liknande pga den enorma inkompetensen bland byråkraterna i offentlig sektor.

Efter att jag blivit vaccinerad samt förra sommaren när corona tog en paus körde jag på lite bekvämare KF94-skydd som är bekväma men ändå minskar inandade partiklar med minst 94%.

Så jag har alltså varit i princip immun mot corona. Helt tack vare mitt höga IQ. Vem som helst hade kunnat göra det samma och således varit säkra. Men istället har de varit som korkade får och många tusen har fått betala det ultimata priset.

Ja, corona är verkligen ett IQ-test. Och kanske ska vi inte sörja de avlidna för mycket då de flesta ju fått det av egen förtjänst så att säga.

Ja det har jag sagt hela tiden, det är ett IQ-test. Många gamlingar med hemtjänst var chanslösa, vet en gamling som hade fått en stroke och låg som ett kolli hemma. Han var livrädd varje gång hemtjänsten kom förbi, vet inte om han lever längre.
Citera
2021-06-24, 18:24
Medlem
Citat:
Jag är själv lite chockad över hur uselt staten skött den här pandemin, jag hade förväntat mig toppresultat. Måtte det inte bli krig, facit har vi redan. En intressant sak är också att folk är rädda för vaccinerna, de borde fundera på de långsiktiga effekterna av genomgången sjukdom. Kineserna uppmanade ju unga män att kontrollera spermakvaliteten efter sjukdom, vore ju illa om ulltottarna blivit sterila på kuppen.

Exakt! Vi har nog bara sett början på långtidseffekterna.

Många virus orsakar ju stora problem upp till decennier efteråt. Jag tänker då på bland annat lymfom, demensliknande sjukdomar, ja rent av reaktivering som t.ex bältros.

Det ska bli spännande att se de närmaste tjugo åren vad för hemskheter som kan ploppa upp. Jag kan redan nu höra FHM utbrista ”vi såg det inte komma!”.
Citera
2021-06-24, 18:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Exakt! Vi har nog bara sätt början på långtidseffekterna.

Många virus orsakar ju stora problem upp till decennier efteråt. Jag tänker då på bland annat lymfom, demensliknande sjukdomar, ja rent av reaktivering som t.ex bältros.

Det ska bli spännande att se de närmaste tjugo åren vad för hemskheter som kan ploppa upp. Jag kan redan nu höra FHM utbrista ”vi såg det inte komma!”.

De gjorde ju en undersökning i England som visade att 10% av dem som vårdats för covid19 på sjukhus avlider inom 6 månader, vi får väl se om vi också får ett sådant utfall. Min granne har hjärndimma exempelvis, undras hur länge det håller i sig?
Citera
2021-06-24, 18:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Japan har haft mycket lägre smittspridning och stängt ned vid minsta tillstymmelse till utbrott. En strategi som du är motståndare till.

Det tror jag inte. Däremot har covid inte påverkat japanerna så mkt. Kanske för att de inte är så överviktiga och metabolt sjuka som i västvärlden?
Citera
2021-06-24, 18:40
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag säger som jag alltid sagt. Det bästa vaccinet man kan skaffa sig är en god hälsa. Jag har svårt att förstå folks ointresse för att ta tag sina överviktsproblem och gapar efter att nåt jävla läkemedelsbolag ska komma och rädda deras liv med något vaccin.. Ska man göra en förändring så ska man passa på nu. Imorgon kan det vara försent. Nya pandemier är garanterat på intåg, så det är bara att sätta fart.

Det är ett kost problem, inte ett viktproblem. Om du var med under kalla kriget,
så har du nog hört att man odlade biovapen i ägg.

SARS-CoV-2 Needs Cholesterol to Invade Cells
https://www.youtube.com/watch?v=QY80pxGwaFs

SARS-CoV-2 Needs Cholesterol to Invade Cells and Form Mega Cells
https://www.hhmi.org/news/sars-cov-2-needs-cholesterol-to-invade-cells-and-form-mega-cells

The advantages of drug treatment with statins in patients with SARS-CoV-2 infection
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33779831/

Följande livsmedel innehåller kolesterol
I fallande ordning och per 100 gram.
http://matkalkyl.se/naringsamnen37.php
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här