2021-06-24, 17:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Vet inte heller var information om sjukhusvård finns men det är så diffust att det är svårt att förhålla sig till. Här har du fördelningen av riskfaktorerna på iva bland covid-fall. Har man väldigt högt blodtryck så bör man vara försiktig, absolut, oavsett ålder. Men antalet ”friska” under 70 som hamnar på iva är fortfarande liten. Antalet friska under 70 som dör ännu mindre. Framför allt jämfört med andra faror i samhället.

Kronisk hjärt-lungsjukdom: 29,5%
Kronisk lever-njursjukdom: 6,6%
Diabetes: 25,5%
Hypertoni: 44,6%
Någon riskfaktor:81,4%

En mycket stor andel av äldre har ju riskfaktorer enligt ovan. Exempelvis hypertoni.
Citera
2021-06-24, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Säger det igen.

Är man 65+ räknas man som person med riskfaktor.
Är alla 65+ halvdöda?

japp
Citera
2021-06-24, 17:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Detsamma gäller förkylningsvirus och influensa. Jag känner fullt friska människor i 40-50 års åldern som legat nedsövda i respirator i flera veckor pga dessa virus.

Det är inte någon annans fel att du upptäckte att folk blir sjuka så sent som år 2020. Vi andra har varit medvetna om det länge. Din nyfunna ångest över död och sjukdom är inte relevant.

Tycker du och andra som försöker relativisera covid19 är rätt löjliga faktiskt. Hela er argumentation går ju ut på att det "endast" är 15 tusen som dött i förhållande till folkmängden på 10 miljoner. Alltså i princip ofarligt. Antar då att ni är motståndare till självmordsprevention, trafiksäkerhetsarbete, hastighetsgränser, promillegränser, mordutredningar. I praktiken kan man ju lägga ned all sjukhusvård för de flesta människor uppsökte ju aldrig sjukhusvård år 2020. Vi ska ju alla dö någon gång, så varför inte i covid19?
Citera
2021-06-24, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det där är en efterhandskonstruktion. Detta inslag är från 10 mars.
https://www.tv4.se/artikel/3Gr8SlgDhdq9MIyiZtQrRT/vaccinsamordnaren-optimistisk-hinner-vaccinera-alla-foere-midsommar

Trots flera försenade vaccinleveranser är Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström fortfarande hoppfull och tror att vi kommer nå målet att alla som vill hinner vaccinera sig under första halvåret i år.
Det handlar inte om att ha blivit "erbjuden" vaccin, men inte fått sprutan, utan att ha blivit vaccinerad. Dvs, fått sprutan i armen. Vi blev ju alla "erbjudna vaccin" redan vid årsskiftet då upphandlingarna av vaccin skedde, men ingen vettig människa skulle tolka vaccinationsmålet på sådant vis. Det är fullständigt idiotiskt. Faktum är att vi bara har nått 1/3 av målet om att alla skulle varit vaccinerade innan midsommar.
Tyvärr så har TV4 faktiskt inte rätt här i sin rubriksättning, vilket för t ex dig som inte väljer att ta del av det egentliga innehållet bakom ljuset. Om du tittar på klippet så hör du frågan Tilde de Paula ställer och svaret Richard Bergström ger:

-Men, betyder det att vi kommer fortfarande, eller att ni fortfarande menar att vi kommer att kunna erbjuda alla svenska över 18 år vaccin innan midsommar?

-Ja, det målet är fortfarande realistiskt, ff.

Summa summarum så är tipset att läsa färre rubriker och ta del av mer innehåll, då slipper man missförstånd - som att Tegnell sagt att barn inte smittar eller att det inte blir någon andra våg osv.

Tyvärr är du inte ensam om att falla i fällan, men det orsakar er alla så mycket missförstånd vilket i slutändan mest är jobbigt för er.

Så nej, vaccinmålet var inte att alla ska vara färdigvaccinerade till midsommar. Dessutom är det inte vaccinsamordningen som fallerat utan leveranser från vaccinleverantörer. Det har även understrukits gång på gång av andra skribenter på forumet.
Citera
2021-06-24, 17:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Tyvärr så har TV4 faktiskt inte rätt här i sin rubriksättning, vilket för t ex dig som inte väljer att ta del av det egentliga innehållet bakom ljuset. Om du tittar på klippet så hör du frågan Tilde de Paula ställer och svaret Richard Bergström ger:

-Men, betyder det att vi kommer fortfarande, eller att ni fortfarande menar att vi kommer att kunna erbjuda alla svenska över 18 år vaccin innan midsommar?

-Ja, det målet är fortfarande realistiskt, ff.

Summa summarum så är tipset att läsa färre rubriker och ta del av mer innehåll, då slipper man missförstånd - som att Tegnell sagt att barn inte smittar eller att det inte blir någon andra våg osv.

Tyvärr är du inte ensam om att falla i fällan, men det orsakar er alla så mycket missförstånd vilket i slutändan mest är jobbigt för er.

Så nej, vaccinmålet var inte att alla ska vara färdigvaccinerade till midsommar. Dessutom är det inte vaccinsamordningen som fallerat utan leveranser från vaccinleverantörer. Det har även understrukits gång på gång av andra skribenter på forumet.

Det intressant är om ansvariga hade kunnat agerat annorlunda för att snabba på processen och nå målet istället för att omformulera det och flytta fram det. Hade man exempelvis kunnat upphandla vaccin vid sidan om EU-avtalet i likhet med många andra länder?
Citera
2021-06-24, 17:34
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Japan har haft mycket lägre smittspridning och stängt ned vid minsta tillstymmelse till utbrott. En strategi som du är motståndare till.

Alla vettiga människor är motståndare till den "strategin". Nedstängningar är omoraliska, kriminella och avskyvärda under alla omständigheter. Oavsett hur många sockerätande fetton som hamnar på sjukhus.

Men nu är det inte den hjärndöda nedstängningspolitiken som är orsaken till Japans resultat, utan den jämfört med de flesta västländer överlägsna folkhälsan.

I takt med att fler och fler studier regnar in blir bevisen för nedstängningnarnas oduglighet alltmer överväldigande. Det finns helt enkelt inget samband mellan nedstängning och lägre dödstal.

Men förnekare och foliehattar som du lär fortsätta förneka.

Ser man till att inte vara ett sockerätande fetto så är viruset inte farligt, svårare än så är det inte. Och huruvida du är ett sockerätande fetto eller inte är enbart upp till dig själv. Inte till mig, inte till Tegnell, inte till FHM, inte till regeringen. Utan till dig.

Så, dags att kasta samtliga restriktioner på historiens soptipp där de hör hemma och gå vidare från (men aldrig glömma) denna för mänskligheten historiska skamfläck som varit de sista 16 månaderna.
Citera
2021-06-24, 17:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jag skulle vilja veta hur många som behövt sjukhusvård för Covid19, alltså inte bara de som intensivvårdats. Vet inte var jag kan finna den informationen någonstans. Vet du?

Problemet är bara att det här med riskfaktor innefattar väldigt många människor. Ålder är exempelvis en riskfaktor. Högt blodtryck är också en riskfaktor. Ofta hänger dessa två ihop och det är sannerligen inte bara 50+ med över 40 i BMI som har högt blodtryck.

68495 har vårdats inom slutenården plus 7668 på IVA (taget från svt.se).

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/

Under rubriken Fakta och Datafiler.
Citera
2021-06-24, 17:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
68495 har vårdats inom slutenården plus 7668 på IVA (taget från svt.se).

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/

Under rubriken Fakta och Datafiler.

Tack! Det var i det lägre intervallet mot vad jag trodde då. Man kan alltså säga att antalet sjukhusvårdade generellt överstiger antalet intensivvårdade med en faktor 10:1 då.

Måste erkänna att denna statistik hade de gömt väl.

70 tusen personer har alltså behövt behövt sjukhusvård, eller snarare uppburit sådan vård. En del har ju dött helt utan vård, mycket tragiskt.
70 tusen pers i förhållande till 2 miljoner smittade (eller vad nu bästa bedömning är), är ju faktiskt en ganska ansenlig mängd för denna "ofarliga" sjukdom. Detta efter cirka 1 års genomgången pandemi med begräsningar, rekommendationer om hemarbete osv. Man förstår att belastningen på vården stundtals har varit mycket hög.
Citera
2021-06-24, 17:48
Medlem
Lite positiva nyheter.

En dos Mrna verkar vara ganska ok skydd

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0Ke9kG/fhi-om-delta-65-prosent-beskyttelse-etter-ett-stikk
Citera
2021-06-24, 17:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Tack! Det var i det lägre intervallet mot vad jag trodde då. Man kan alltså säga att antalet sjukhusvårdade generellt överstiger antalet intensivvårdade med en faktor 10:1 då.

Måste erkänna att denna statistik hade de gömt väl.

70 tusen personer har alltså behövt behövt sjukhusvård, eller snarare uppburit sådan vård. En del har ju dött helt utan vård, mycket tragiskt.
70 tusen pers i förhållande till 2 miljoner smittade (eller vad nu bästa bedömning är), är ju faktiskt en ganska ansenlig mängd för denna "ofarliga" sjukdom. Detta efter cirka 1 års genomgången pandemi med begräsningar, rekommendationer om hemarbete osv. Man förstår att belastningen på vården stundtals har varit mycket hög.

Sen har vi ju dem med långtidscovid också, har sett siffror på mellan 10K och 100K så helt ofarlig är inte denna "snuva" som vissa vill kalla den.
Citera
2021-06-24, 17:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Sen har vi ju dem med långtidscovid också, har sett siffror på mellan 10K och 100K så helt ofarlig är inte denna "snuva" som vissa vill kalla den.

Absolut. Ofarlig är den inte. Då hade knappast omvärlden agerat som den gjort.

Min slutsats är i vart fall att sjukdomen är farlig. Även om den inte dödar dig, riskerar den att göra dig rejält sjuk. Många svårt sjuka tror jag personligen kommer vara märkta för livet. De får men för livet i form av sänkt lungkapacitet, sämre syresättning. De har utvecklat sk glaslunga.

Som privatperson kan man förbanna brist på åtgärder och det har jag gjort många gånger. Tänker man dock lite smart har hela tiden strategin varit att ducka sjukdomen så bra det bara går, för att därefter ta vaccin så snabbt som möjligt. Det har jag också gjort. Jag tror dock inte att samhället, staten, myndigheter riktigt vill att det är så alla ska agera. De vill hellre ta lite svinn, hellre det än att stänga ned, då det anses kosta för mycket pengar.
Citera
2021-06-24, 18:01
Medlem
Citat:
Absolut. Ofarlig är den inte. Då hade knappast omvärlden agerat som den gjort.

Min slutsats är i vart fall att sjukdomen är farlig. Även om den inte dödar dig, riskerar den att göra dig rejält sjuk. Många svårt sjuka tror jag personligen kommer vara märkta för livet. De får men för livet i form av sänkt lungkapacitet, sämre syresättning. De har utvecklat sk glaslunga.

Som privatperson kan man förbanna brist på åtgärder och det har jag gjort många gånger. Tänker man dock lite smart har hela tiden strategin varit att ducka sjukdomen så bra det bara går, för att därefter ta vaccin så snabbt som möjligt. Det har jag också gjort. Jag tror dock inte att samhället, staten, myndigheter riktigt vill att det är så alla ska agera. De vill hellre ta lite svinn, hellre det än att stänga ned, då det anses kosta för mycket pengar.

Det handlar inte om pengar i Sveriges fall.
Det handlar om den totala folkhälsan.
Tycka vad man vill om detta, men så är det.

Om de haft fel är en annan sak, men det har hela tiden varit det man strävat efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in