2021-06-24, 16:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Sambandet är inte så enkelt. Om det nu är 100 tusen personer som behövt sjukhusvård för Covid19. Hur många av dem tror du har BMI över 40 som är Socialstyrelsens gräns för de som riskerar att drabbas av svår Covid19?
Jo det är nog absolut så enkelt. Kolla hur det går för exempelvis Japan jämfört med USA. De har en mkt äldre befolkning dessutom.
Citera
2021-06-24, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Typ 81% av den vuxna befolkningen i stort lär ju ha någon risk faktor. Tro mig, det finns gott om kärnfriska 40-åringar som hamnat på IVA med slangar i varje kroppsöppning.
Enligt intensivvårdsregistret har 1084 män och kvinnor i åldern 40-49 år vårdats för covid-19. Om vi räknar bort 81% som har någon riskfaktor så återstår 206 personer som eventuellt kan passa in under beteckningen "kärnfriska 40-åringar med slangar i varje kroppsöppning". Jättetråkigt för dem naturligtvis men fortfarande väldigt liten andel av alla smittade.
Citera
2021-06-24, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Konstigt att de inte syns i statistiken. Men klart vi ska lita på dig 🙂 Dock finns det en hel det friska individer som behöver akutsjukvård av andra orsaker. Typ 10 000 barn som ramlar och slår sig mycket allvarligt varje år. Som jag föreslog i en annan tråd, inför obligatorisk hjälm dygnet runt för alla under 18 år så kan vi göra skillnad på riktigt istället.

Det kanske inte är så vanligt iofs beroende på vad man jämför med. Men vilken femtioåring som helst däremot kan definitivt bli dödligt sjuk, bakomliggande sjukdomar eller ej.

Hursomhelst så är det kanske dags att låta naturen ha sin gång. Covid är ju i princip en frivillig sjukdom nu. Jag önskar bara att de som vägrar vaccinet och sedan blir svårt sjuka inte bör få sjukvård eller åtminstone så borde de få betala för vården ur egen ficka.
Citera
2021-06-24, 16:42
Medlem
Citat:
Jag skulle vilja veta hur många som behövt sjukhusvård för Covid19, alltså inte bara de som intensivvårdats. Vet inte var jag kan finna den informationen någonstans. Vet du?

Problemet är bara att det här med riskfaktor innefattar väldigt många människor. Ålder är exempelvis en riskfaktor. Högt blodtryck är också en riskfaktor. Ofta hänger dessa två ihop och det är sannerligen inte bara 50+ med över 40 i BMI som har högt blodtryck.

Vet inte heller var information om sjukhusvård finns men det är så diffust att det är svårt att förhålla sig till. Här har du fördelningen av riskfaktorerna på iva bland covid-fall. Har man väldigt högt blodtryck så bör man vara försiktig, absolut, oavsett ålder. Men antalet ”friska” under 70 som hamnar på iva är fortfarande liten. Antalet friska under 70 som dör ännu mindre. Framför allt jämfört med andra faror i samhället.

Kronisk hjärt-lungsjukdom: 29,5%
Kronisk lever-njursjukdom: 6,6%
Diabetes: 25,5%
Hypertoni: 44,6%
Någon riskfaktor:81,4%
Citera
2021-06-24, 16:43
Medlem
Citat:
För mig räcker det med att veta att 96% av amerikanska läkare har tagit vaccinet. Behöver inte undersöka det hela mer än så för att fatta att man bör ta vaccinet.

Jag skulle tippa på att 96% av alla bögar suger kuk. Så, sätt igång.

Att personal i vården vaccineras är inte konstigt, så gör vi med influensavaccin också. Men för befolkningen är det en annan sak, de flesta av oss behöver inte vaccineras. Det är t.o.m. oetiskt att behandla i onödan, man ska inte ge medicin när det inte behövs. Covid är inte en farlig sjukdom för folk utanför riskgrupp, och vaccinerade kan fortfarande sprida smitta.
Citera
2021-06-24, 16:45
Medlem
Citat:
Det kanske inte är så vanligt iofs beroende på vad man jämför med. Men vilken femtioåring som helst däremot kan definitivt bli dödligt sjuk, bakomliggande sjukdomar eller ej.

Hursomhelst så är det kanske dags att låta naturen ha sin gång. Covid är ju i princip en frivillig sjukdom nu. Jag önskar bara att de som vägrar vaccinet och sedan blir svårt sjuka inte bör få sjukvård eller åtminstone så borde de få betala för vården ur egen ficka.

Tycker du att de som inte bär hjälm ska betala sin sjukvård när de ramlar? De är betydligt mycket dyrare? Eller alla överviktiga som får diabetes? Eller alkoholkonsumenter som behöver vård? Antalet unga friska som behöver sjukhusvård för covid är ju försvinnande lågt i jämförelse med andra ”självförvållade” skador. Eller hur resonerar du här?
Citera
2021-06-24, 16:46
Medlem
Citat:
Det är verkligen en no-brainer för vuxna människor med normalt IQ att ta vaccinet.

Jag håller med. Man har inte använt hjärnan om man är ung och frisk och tar vaccinet.
Citera
2021-06-24, 16:50
Medlem
Citat:

1) Det finns normalt sunt friska människor som blivit mycket svårt sjuka i covid19. Jag känner friluftsmänniskor utan minsta tillstymmelse till övervikt som behövt sjukhusvård och andningshjälp. Det finns tom elitidrottare som hamnat där.

Detsamma gäller förkylningsvirus och influensa. Jag känner fullt friska människor i 40-50 års åldern som legat nedsövda i respirator i flera veckor pga dessa virus.

Det är inte någon annans fel att du upptäckte att folk blir sjuka så sent som år 2020. Vi andra har varit medvetna om det länge. Din nyfunna ångest över död och sjukdom är inte relevant.
Citera
2021-06-24, 17:00
Medlem
Citat:
Typ 81% av den vuxna befolkningen i stort lär ju ha någon risk faktor. Tro mig, det finns gott om kärnfriska 40-åringar som hamnat på IVA med slangar i varje kroppsöppning.

Det gäller ju för en massa virus, det är inte bara covid som sätter folk på IVA.

”Det finns gott om...”

Inte i förhållande till antal smittade, precis som med andra virus. Visst, ett nytt virus tar hårdare i början, men erfarenhet säger att detta virus bör bli ett vanligt förkylningsvirus ganska snart när det dragit igenom befolkningen, i kombination med vaccin. Men även utan vaccin hade det lugnat sig inom en snar framtid.

Sen ljuger du om slangarna, man sätter inte slangar i alla kroppsöppningar, det skulle ju bli 7 slangar. 8 om man räknar naveln.

Edit: Människor som säger ”tro mig” är de sista människorna man ska tro på.
Citera
2021-06-24, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Om man kollar intensivvårdsregistret för covid-19 så har över 80% av de inlagda någon form av riskfaktor. Visst kan till synes sunt friska människor bli svårt sjuka i covid-19 men speciellt vanligt är det inte.

Sedan vet jag inte om elitidrottare är sunt friska människor. Tvärtom har väl sådana personer en tendens att pressa sin kropp till det yttersta, vilket snarare kan göra dem mer känsliga för infektioner.

Med tanke på att över en miljon svenskar har smittats av viruset är andelen döda och svårt sjuka väldigt liten, bara några procent. De allra flesta, den stora majoriteten av de smittade, har besegrat viruset med sitt eget immunförsvar, innan det ens fanns några vaccin.

Säger det igen.

Är man 65+ räknas man som person med riskfaktor.
Är alla 65+ halvdöda?
Citera
2021-06-24, 17:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jo det är nog absolut så enkelt. Kolla hur det går för exempelvis Japan jämfört med USA. De har en mkt äldre befolkning dessutom.

Japan har haft mycket lägre smittspridning och stängt ned vid minsta tillstymmelse till utbrott. En strategi som du är motståndare till.
Citera
2021-06-24, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Det gäller ju för en massa virus, det är inte bara covid som sätter folk på IVA.

”Det finns gott om...”

Inte i förhållande till antal smittade, precis som med andra virus. Visst, ett nytt virus tar hårdare i början, men erfarenhet säger att detta virus bör bli ett vanligt förkylningsvirus ganska snart när det dragit igenom befolkningen, i kombination med vaccin. Men även utan vaccin hade det lugnat sig inom en snar framtid.

Sen ljuger du om slangarna, man sätter inte slangar i alla kroppsöppningar, det skulle ju bli 7 slangar. 8 om man räknar naveln.

Edit: Människor som säger ”tro mig” är de sista människorna man ska tro på.

Ja du. Det finns gott om virus men inget har varit i närheten av covid när det gäller samhällsbelastning sedan spanska sjukan.

Hur tror du det hade sett ut utan restriktioner? Vården hade kollapsat helt och mångdubbelt fler hade varit döda.

Det är oerhört märkligt att ni förnekare nu är emot vaccinet. Om alla tog vaccinet så skulle denna skit snart vara över och ni skulle slippa alla restriktioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in