2021-06-24, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Aldrig hört det. Däremot har jag fått kastat antivaxxer och foliehatt kastat på mig för jag av princip inte deltar i medicinska experiment.

Folk är så förbannat rädda och okunniga att de inte företår att de är en del av ett experiment i detta skede om de vaccinerar sig.

Jag anser att ingen ska lägga sig i ens vaccinationsstatus. Det är en privat angelägenhet.

Det borde vara en privat angelägenhet.
Men det kommer det aldrig att bli tyvärr.

På jobbet på stan är det ett ständigt frågande när du ska vaccineras, aldrig hört nån som frågar om du ska delta.

Det är allas plikt att ställa upp i detta som försöksperson, för att media och big pharma har skrämt folk så gott dom kan.

En person sa till mig” nu har jag bokat tid för vaccin, gå in du och boka med”.
Och gick iväg.
Jag stod kvar tyst och förvånad.
Efteråt har jag funderat över hur han tog för självklart att jag skulle vaccinera mig.

Men det är så folk har fått mögel i huvudet.
Citera
2021-06-24, 15:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Problemet med dig är att du tolkar riskgrupper som något absolut. Ja, det stämmer att man löper ökad risk om man är fet (socialstyrelsen har satt en gräns vid BMI 40), men då är man rejält fet. Vitaminer stärker immunförsvaret, men inte mer än så. Problemen är flera med ditt sätt att resonera.
Riskerna är mkt större för den som inte skött om sin hälsa. Så är det bara med det oavsett vad du säger.

Citat:
1) Det finns normalt sunt friska människor som blivit mycket svårt sjuka i covid19.
Ja men hur VANLIGT är det inte jämfört med sjuka. Det kan finnas underliggande sjukdomar även hos friska människor som inte synts.

Citat:
Jag känner friluftsmänniskor utan minsta tillstymmelse till övervikt som behövt sjukhusvård och andningshjälp.
Det förekommer men hur vanligt är det som sagt?

Citat:
Det finns tom elitidrottare som hamnat där.
Det kan bero på att de tränat med viruset i kroppen, något som man absolut INTE ska göra.

Citat:
2) Vitaminer stärker immunförsvaret, men har man blivit sjuk ändå hjälper det inte mycket. Dessutom drabbas somliga av hyperinflammation så överaktivt immunförsvar är inte heller bra.
Bra mat och att vistas utomhus är det bästa sättet att bygga upp ett starkt immunförsvar. Extra vitamintillskott är det få som behöver om man äter riktig mat.

Citat:
3) Viktigaste riskfaktorn är otvetydigt ålder och den är svårt att göra så mycket åt.
JA det stämmer och det blir ju inte bättre om man säger åt gamlingarna att stanna hemma, så de inte får någon sol på sig.
Citera
2021-06-24, 15:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Eller +65, för då tillhör du automatiskt riskgrupp.
Detta fattar inte foliegänget som tror att alla som dött är 83 år OCH har underliggande sjukdomar.

Sanningen är att om du är 65 år, Vasaloppsåkare och aldrig dragit ett bloss, så kommer ditt dödsfall ändå vara dödsfall i riskgrupp.

Det fattar inte foliehattsgänget "som tar hand om sin hälsa".
Citera
2021-06-24, 15:53
Medlem
Villons avatar
Citat:
Har man inte blivit vaccinerad så har man inte blivit vaccinerad. Målet var att alla över 18 år skulle vara vaccinerade innan midsommar. För covid 19 krävs 2 sprutor för att vara vaccinerad. Den andra sprutan tas efter 3 veckor med Pfizers vaccin, 4 veckor med Modernas vaccin och 7-8 veckor med Astras vaccin.

Vad är så svårt att förstå med det?
Du argumenterar ju utifrån en definition som du hittat på helt själv.

Ja - för att alla vuxna ska betraktas som fullvaccinerade behöver de ha fått två sprutor i armen.

Nej - ovanstående är inte vad som normalt avses med "vaccinationsmålet", och det har aldrig varit fråga om att det skulle varit genomförbart före midsommar.

Målet har hela tiden varit att alla vuxna ska ha erbjudits minst en dos vaccin före det datum man nu pratar om. Se t.ex. nedanstående artikel från april, som är den första sökträffen på "vaccinmålet":

https://www.svt.se/nyheter/nytt-besked-vaccinmalet-flyttas-fram-till-september

Inte ens i storbritannien - som under våren legat långt före EU-länderna - har det varit i närheten av att vara realistiskt att hela befolkningen skulle vara fullvaccinerad någon gång under sommaren.
Citera
2021-06-24, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon

På jobbet på stan är det ett ständigt frågande när du ska vaccineras, aldrig hört nån som frågar om du ska delta.

Det är allas plikt att ställa upp i detta som försöksperson, för att media och big pharma har skrämt folk så gott dom kan.

Och gick iväg.
Efteråt har jag funderat över hur han tog för självklart att jag skulle vaccinera mig.

Du borde vara smickrad. Han tar för självklart att du kommer ta vaccinet för han trodde inte att ditt IQ var <70 helt enkelt.

Det är verkligen en no-brainer för vuxna människor med normalt IQ att ta vaccinet.
Citera
2021-06-24, 15:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det beror ju på hur många som är vakna och säger ifrån.

Citat:
Det är bara att säga att " det har inte du med att göra."

Citat:
Ja det ser vi ju bara i den här tråden. Hjärntvättade får överallt...

Citat:
Och gick iväg.
För mig är det helt obegripligt att ingen ställer en enda kritisk fråga. Vacciner går inte att ta fram så här snabbt. Det borde väcka en del frågor åtminstone kan jag känna. Men så fort man börjar undra så kommer glåporden... "men är du en antivaxxer eller?", "mäh... är du spruträdd eller?"

Citat:
Hjärntvätten har satt sig hårt hos covidkulten tyvärr..
Citera
2021-06-24, 15:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det fattar inte foliehattsgänget "som tar hand om sin hälsa".

Och där var han igång igen.. Hur kan man vara en foliehatt om man inte är orolig för covid och faktiskt klarar av att läsa statistik på ett nyktert sätt och kunna göra egna riskbedömningar utifrån sin egen hälsostatus?
Citera
2021-06-24, 15:59
Medlem
Citat:
1) Det finns normalt sunt friska människor som blivit mycket svårt sjuka i covid19. Jag känner friluftsmänniskor utan minsta tillstymmelse till övervikt som behövt sjukhusvård och andningshjälp. Det finns tom elitidrottare som hamnat där.

Om man kollar intensivvårdsregistret för covid-19 så har över 80% av de inlagda någon form av riskfaktor. Visst kan till synes sunt friska människor bli svårt sjuka i covid-19 men speciellt vanligt är det inte.

Sedan vet jag inte om elitidrottare är sunt friska människor. Tvärtom har väl sådana personer en tendens att pressa sin kropp till det yttersta, vilket snarare kan göra dem mer känsliga för infektioner.

Med tanke på att över en miljon svenskar har smittats av viruset är andelen döda och svårt sjuka väldigt liten, bara några procent. De allra flesta, den stora majoriteten av de smittade, har besegrat viruset med sitt eget immunförsvar, innan det ens fanns några vaccin.
Citera
2021-06-24, 16:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Du borde vara smickrad. Han tar för självklart att du kommer ta vaccinet för han trodde inte att ditt IQ var <70 helt enkelt.

Det är verkligen en no-brainer för vuxna människor med normalt IQ att ta vaccinet.

Det är inte helt självklart med tanke på att det är ett ofärdigt vaccin i flera år till. Att inte ställa några som helst kritiska frågor tycker jag tyder på extremt låg IQ.
Citera
2021-06-24, 16:04
Medlem
Citat:
Det är inte helt självklart med tanke på att det är ett ofärdigt vaccin i flera år till. Att inte ställa några som helst kritiska frågor tycker jag tyder på extremt låg IQ.

För mig räcker det med att veta att 96% av amerikanska läkare har tagit vaccinet. Behöver inte undersöka det hela mer än så för att fatta att man bör ta vaccinet.
Citera
2021-06-24, 16:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
För mig räcker det med att veta att 96% av amerikanska läkare har tagit vaccinet. Behöver inte undersöka det hela mer än så för att fatta att man bör ta vaccinet.

Hmm antar att de jobbar med covid-patienter så då kanske det finns skäl att just läkare tar det. Men för oss som inte gör det och som dessutom haft covid är det en annan sak.
Citera
2021-06-24, 16:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Det förekommer men hur vanligt är det som sagt?

.

Totalt har knappt 8 tusen intensivvårdats för Covid19 sedan pandemin början. Hur många som sjukhusvårdats hittar jag inga siffror på, men läste någonstans att det enbart är cirka 5-10% av dem som sjukhusvårdas som behöver intensivvård. Det gör väl att vi landar någonstans kring 80-160 tusen sjukhusvårdade. Dvs, personer som varit så illa däran att de sökt vård för covid19. Har 2 miljoner haft sjukdomen skulle det betyda att 4-8% av de som insjuknar behöver sjukhusvård. Det har givetvis inneburit en enorm belastning för vården och då har vi ändå haft starka smittskyddsuppmaningar under över 1 års tid. Man kan ju föreställa sig hur det hade sett ut om vi inte gjort någonting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in