2021-06-24, 14:58
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Din gissning är lika bra som min. Men Gud känns inte sannolikt.

Inte heller "allt kom från ingenting", eller "slump med mönster".

Det kan ju vara så att något alltid existerat.
Som ett fält av något fundamentalt medvetande.

Homo Sapiens verkar ha någon intuition för detta, och brukar kalla det för Gud.
Citera
2021-06-24, 15:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Fri vilja är en användbar abstraktionsnivå. Inte för dig och Redox, men för många andra.
Jag kan t ex styra min bil helt själv, utan hjälp av Big Bang. Jag kan dessutom räkna ut i förväg vart färden kommer att sluta, med mycket god precision. Du har det dock jobbigt eftersom det är Big Bang som styr din bil, så du har ingen aning om hur det kommer att gå. Det kommer att sluta i diket för dig.

Jag postade väl Nietzsches Zur Genealogie der Moral på engelska? Ta och läs den. Samhällets s.k. moral bygger på hyckleri och har ursprungligen ingenting med vad man skulle kalla 'rättvisa' att göra.
Citera
2021-06-24, 15:44
Medlem
Citat:
Nej, tid går inte att separera ut, vad menar du?
Jag trodde det eftersom du pratade om en start som jag antar inte är just nu?

Citat:
Ja givetvis, till syvende och sist är allt bara upplevelser, och det enda vi kan vara säkra på är upplevelsen i sig självt. Men börjar vi nysta lite i upplevelserna, så verkar en verklighet existera, men tämligen oseparerad. Vart vill du komma?
Så vi upplever att vi nystar i upplevelser och upplever därefter att en "verklighet" "verkar" "existera."

För det första låter det precis som en efterhandskonstruktion, ungefär som någon med falska minnen som konstruerar skäl till något som aldrig inträffat.

För det andra låter det som att det inte är något annat än upplevelser det heller... eller?
Citera
2021-06-24, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag postade väl Nietzsches Zur Genealogie der Moral på engelska? Ta och läs den. Samhällets s.k. moral bygger på hyckleri och har ursprungligen ingenting med vad man skulle kalla 'rättvisa' att göra.
Ja, och moralen är inte absolut, är du tillräckligt villig kan du mörda någon stranger och komma undan med det.
Citera
2021-06-24, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Hjärnan är sitt inre tillstånd och det inre tillståndet är inte en funktion av något utanför och har inte eller varit det under den tidsepok där hjärnan utgjort en egen entitet.
Visst, jag förstår den konventionella synen på saken, men låt oss ta det hela till sin spets bara för att det går.

"Skärmen där ute" som du tittar på just nu, ser du i själva verket något annat än hjärnans inre tillstånd? Om det enda du ser är hjärnans inre tillstånd och du inte identifierar med allt du upplever så identifierar du med en delmängd av hjärnans inre tillstånd. Vilken del kan nog ingen svara på, men "skärmen där ute" (som egentligen är en del av "här inne") påverkar dig i princip helt garanterat, vilket bör innebära att du inte alls är helt självstyrd.
Citera
2021-06-24, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Visst, jag förstår den konventionella synen på saken, men låt oss ta det hela till sin spets bara för att det går.

"Skärmen där ute" som du tittar på just nu, ser du i själva verket något annat än hjärnans inre tillstånd? Om det enda du ser är hjärnans inre tillstånd och du inte identifierar med allt du upplever så identifierar du med en delmängd av hjärnans inre tillstånd. Vilken del kan nog ingen svara på, men "skärmen där ute" (som egentligen är en del av "här inne") påverkar dig i princip helt garanterat, vilket bör innebära att du inte alls är helt självstyrd.

Eller så finns det bara "där ute" och medvetandet är något inbillat.
Citera
2021-06-24, 16:22
Medlem
Citat:

En missvisande självbild leder till naturligtvis till många problem, men har vi verkligen en sådan självbild?

Antag att det finns en del av min hjärna som tycker det är godare med cognac än whisky. Får jag då välja mellan cognac och whisky så väljer jag whisky.

Blir det då inte en del av min identitet att vara en person som föredrar cognac framför whisky? Eller anser du att jag skulle välja whiskyn om det inte satt någon utanför och fjärrstyrde mig att välja cognacen?

Jag har nog svårt att betrakta min egen hjärna som en extern kraft. Men vi kanske ser olika på den saken.
Citera
2021-06-24, 16:44
Medlem
Citat:

Ja, varför skulle medvetandet ha någon särskild prioritet framför andra saker som är mycket mer handfasta och mätbara.
Citera
2021-06-24, 16:45
Medlem
Citat:
Ontologisk nihilism my friend
Citera
2021-06-24, 16:46
Medlem
Citat:
Ja precis. Eller bara "här inne" och "där ute" är något inbillat eftersom "där ute" sällan brukar tänkas inbilla sig saker.
Citera
2021-06-24, 16:54
Medlem
Citat:

Man ser väl inte hjärnans tillstånd. Hur skulle man kunna göra det? Kan man se att man ser? Skärmen är därute, man kan ju känna efter med handen och fråga någon annan var den är. Jag vill inte bråka om detta, men det är ganska många antaganden igång för den vision du bygger upp.
Citera
2021-06-24, 17:10
Medlem
Fri vilja efter begränsningar kan aldrig bli fri.
Vi kan inte göra några val för vi väljer vad vi tycker och vill efter vad som hänt innan.
Kommer inte på något man väljer fritt man kollar i hjärnan vad den tycker eller så är det nog åxå fysik.
Som håller ihop vad man måste välja.

Ingen styr hjärtslagen vi bara tror vi gör någonting .
Man kan inte komma ur något som är automatisk kedjereaktion hur komplicerat vi än tycker det är som vi gör så är det.ändå fysiskt gjort från varje sten vi går på till varje synvilla vi ser. Man drar bort handen från spisplattan och går in i. Nästa påhittade reaktion.

Sanningen är att vi vet inget alls.

Kan vara vad som helst . Bara en tanke kan vi vara åxå eller bara jag kanske finns eller min illusion att jag lever i en värld men inget man kan göra ändå för att vakna.

Fysiken på det jag skriver är ju bara löjlig att tro att man kan räkna ut eller ens tro det är fysik. Ändå var det det
Senast redigerad av troligengud 2021-06-24 kl. 17:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in