Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Tror de känner till problemen redan. Men vanligt folk skulle uppenbarligen behöva lite info om att riskerna ökar med övervikt och ölmage.
jag knaprar inga vitaminer alls. Det behövs inte om man äter bra mat.
Ja du det har gått över ett år nu och jag har aldrig varit friskare. Tror inte jag är riskzonen direkt...
Problemet med dig är att du tolkar riskgrupper som något absolut. Ja, det stämmer att man löper ökad risk om man är fet (socialstyrelsen har satt en gräns vid BMI 40), men då är man rejält fet. Vitaminer stärker immunförsvaret, men inte mer än så. Problemen är flera med ditt sätt att resonera.
1) Det finns normalt sunt friska människor som blivit mycket svårt sjuka i covid19. Jag känner friluftsmänniskor utan minsta tillstymmelse till övervikt som behövt sjukhusvård och andningshjälp. Det finns tom elitidrottare som hamnat där.
2) Vitaminer stärker immunförsvaret, men har man blivit sjuk ändå hjälper det inte mycket. Dessutom drabbas somliga av hyperinflammation så överaktivt immunförsvar är inte heller bra.
3) Viktigaste riskfaktorn är otvetydigt ålder och den är svårt att göra så mycket åt.