2021-06-24, 14:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du kallar det för det, jag kallar det för att skydda sin befolkning.
Ja fast du gör bara folk en björntjänst med detta "skydd". Dessutom för det med sig en rad andra problem som bara gör pandemin ännu värre än vad den behöver vara. Vad som borde fokuserats på och som inte gjordes var att skydda de sköraste och den personal som jobbar runt denna grupp.

Citat:
Finnar och norrmän verkar ganska nöjda med sin hantering, bra siffror har de också.

De har helt andra förutsättningar än oss. Mkt lägre invandring och bättre ekonomi mm. En totalt meningslös jämförelse.

Det har diskuterats i åratal på det här forumet att vi borde göra som grannländerna i migrationsfrågan. Och nu när det är pandemi så ser man såklart skillnaderna. Men nu är det tydligen inte invandringen som är problemet längre. Det är mkt märkligt.
Citera
2021-06-24, 14:35
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nu tror jag iof att viruset existerar. Dock så är det inte så farligt som många tyvärr vill göra gällande genom att hänvisa till dödsstatistik mm och jämföra mellan olika länder. (som såklart mäter på helt olika sätt)

790 personer har dött i Norge och inte en enda på över en vecka nu. Många tror att landet varit totalstängt men det stämmer inte. Folk har varit försiktiga men levt ganska vanligt, förutom detta med utelivet och idrottsevenemang, då. Inte ens 800 personer har dött! Det är en sjukt låg siffra! Sverige har självklart inte 15 000 döda - vi ligger kanske på ett par tusen som dött AV Covid-19, inte MED som man nu räknar...
Citera
2021-06-24, 14:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Jag har i princip suttit isolerad sen pandemin startade så har nog klarat mig att bli smittad av viruset.

Jag har levt helt normalt sen "pandemin" startade och tydligen också klarat mig, vilket förvisso inte är konstigt då man inte kan få något som inte existerar. Hur som helst, vem av oss tror du har varit mer lycklig sen detta började med det liv vi valt att leva?

Livet är till för att levas och inte för att gömma sig. Inse och acceptera att en vacker dag så kommer du att dö och finn ro i det så får du se att livet blir fan så mycket roligare sen när man inte behöver vara rädd för allting.
Detta råd är till för alla SÄNGVÄTARE i denna tråd...
Citera
2021-06-24, 14:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Förutsättningarna är liknande, det är viljan det handlar om. Sen håller jag med om att Norge har bättre ekonomi.

Nej det har vi inte. Rent historiskt vid tidigare pandemier har även norge och finland klarat sig bättre. Men med så mkt högre invandring är det klart att det kommer att gå sämre för oss.

De var ju en motor i början när smittan tog sig hit. Mycket torrt fnöske kan man säga.. det hade inte norge och finland på samma sätt. Inte ens i närheten.
Citera
2021-06-24, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
790 personer har dött i Norge och inte en enda på över en vecka nu. Många tror att landet varit totalstängt men det stämmer inte. Folk har varit försiktiga men levt ganska vanligt, förutom detta med utelivet och idrottsevenemang, då. Inte ens 800 personer har dött! Det är en sjukt låg siffra! Sverige har självklart inte 15 000 döda - vi ligger kanske på ett par tusen som dött AV Covid-19, inte MED som man nu räknar...

Sverige har en överdödlighet på ca. 10,000.
Citera
2021-06-24, 14:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

jag har för mig att det är under 200 personer utan bakomliggande sjukdomar under 70 år som dött med covid i sverige. Mer än så är det inte. Ganska meningslöst att jämföra dödstal där medelåldern på de som dött är en bit över 80 år.
Citera
2021-06-24, 14:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det har vi inte. Rent historiskt vid tidigare pandemier har även norge och finland klarat sig bättre. Men med så mkt högre invandring är det klart att det kommer att gå sämre för oss.

De var ju en motor i början när smittan tog sig hit. Mycket torrt fnöske kan man säga.. det hade inte norge och finland på samma sätt. Inte ens i närheten.

Där sa du emot dig själv, om Norge och Finland klarat sig bra vid tidigare pandemier så kan du inte skylla på invandringen.
Citera
2021-06-24, 14:40
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Sverige har en överdödlighet på ca. 10,000.

Och vad innebär dessa siffror för dig? Vad står de för?
Citera
2021-06-24, 14:43
Medlem
Citat:
Och vad innebär dessa siffror för dig? Vad står de för?

Att många av dem hade levt ifall de inte blivit sjuka i covid.
Citera
2021-06-24, 14:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Där sa du emot dig själv, om Norge och Finland klarat sig bra vid tidigare pandemier så kan du inte skylla på invandringen.

Nej men invandringen spelar en stor roll givetvis. Perfekt drivhus för ett virus som detta i trångbodda hushåll..

Det jag vänder mig emot är att det ska tävlas. Det är totalt meningslöst.. Folk borde istället fundera på vad var och en kan göra för att det här inte ska hända igen och ändra sin livsstil för gott.

Som till exempel:

* Sluta röka
* Börja träna
* Sluta dricka läsk
* Sluta äta socker
* Sluta upp att fika.

Etc etc.
Citera
2021-06-24, 14:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Inte så länge till. De som dog på vårdhemmen är inte så långrandiga där.
Citera
2021-06-24, 14:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Om du kollar rent historiskt så är det inga extrema siffror. Inte ens under pandemin...

Det är extremt tråkigt när folk dör, men det har folk alltid gjort och kommer att fortsätta att göra. Är det inte covid så är det vilken bagatell som helst som kommer att avsluta livet på folk.

Att dra för stora växlar på dödstalen är inte sunt. Det landar bara fel..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in