2021-06-24, 11:15
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Har väldigt svårt att se L klara riksdagsspärren framöver. Då hamnar vi i en sits där SD, M och KD måste växa starkt för att ta in mellanskillnaden. C kommer i slutändan alltid tolerera V, oavsett vad Annie säger. Deras väljare är mer än villiga att tolerera V.

Hela valrörelsen kan vänstersidan hota med att fascisterna inte får komma till makten. Det gav S en enorm slutspurt sist och det kommer fungera igen.
Sett med mina höger-glasögon så reder det ut sig om både L och MP åker ut samtidigt. Då blir högerblocket direkt störst. Men visst är jag rädd att mp får exakt 4.01%. L ligger så mycket sämre till med sin noll-bas av väljare att falla tillbaka på.
Citera
2021-06-24, 11:15
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Det är synd att ingen lyssnar på vad de säger eftersom så många av deras huvudlösa förslag går igenom och drabbar oss alla enbart för att Löfven till varje pris vill agera statsminister.
Precis! Ungefär som "lilla-lillasyster behöver ingen lyssna på men hon får som hon vill för husfridens skull
Citera
2021-06-24, 11:16
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Förstår inte riktigt varför det upprepas att c inte räds nyval då de är rika och opinionssiffrorna är bra. Rika är de, men opinionssiffrorna härrör ju från en tid då alla inte förstod att c är en stoppkloss i svensk politik.
En rimlig tolkning av Centerns agerande är att de söker extra val.

Alternativt är Centern korkade och har missbedömt läget... Missbedömde att V verkligen skulle fälla regeringen och/eller missbedömde att Liberalerna skulle lämna JÖKen.
Senast redigerad av Madagascar 2021-06-24 kl. 11:18.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Ja de kommer få gå till val som ett parti som både röstar ned S och M. Det enda de kan erbjuda är en C-regering men för det behöver de 51% eftersom ingen annan vill ha det. Det är lite som att C är ett meningslöst parti om de inte får egen majoritet. Vem i sina sinnens fulla bruk vill kasta bort sin röst på det?

...hmm, de finns i dagens moderna Sverige i o f s ett rel stor antal medborgare med könsdysfori och/eller normkritisk sexuell läggning och/eller böjelse/avvikelse. Så ett visst antal procent kan de nog räkna hem tyvärr. Och så har du ett antal unga afghanska män med sina hangarounds och HVB-hemsägare förstås, även dessa röster har de säkrat.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daskmoert
Det om oppositionen har du såklart rätt i. Men varför drog man då igång karusellen med misstroendeförklaringen, vad hoppades man göra efter att ha fällt Löfven?

Vad har L att vinna på att forcera talmansrundor eller ett extraval? De lär väl åka ur riksdagen om det blir val? Fast på något vis måste de ju vinna väljare, så du kanske har rätt i att de inte vinner på att sitta ner i båten.

Om L backar nu så lär dom ha väldigt dåliga chanser i valet 2022.

Åker dom ut i höst så är det bara ett år på avbytarbänken. Åker dom ut 2022 så är dom rejält rökta!
Citera
2021-06-24, 11:18
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Det är synd att ingen lyssnar på vad de säger eftersom så många av deras huvudlösa förslag går igenom och drabbar oss alla enbart för att Löfven till varje pris vill agera statsminister.
Jo, det finns en baksida med att ingen lyssnar, allt de säger är nonsens och de är väl värda 0% av rösterna. Men det kanske även är därför som ingen lyssnar, alla vet att de inte säger något. Vi bara låter dem hållas och de har 4% tjejer 18-24 år som röstar på dem oavsett så det spelar ingen roll för deras överlevnad. Ungefär som när kommunisterna alltid hade 4.1% i gamla svenska val vad de än sa eller gjorde.
Citera
2021-06-24, 11:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Sett med mina höger-glasögon så reder det ut sig om både L och MP åker ut samtidigt. Då blir högerblocket direkt störst. Men visst är jag rädd att mp får exakt 4.01%. L ligger så mycket sämre till med sin noll-bas av väljare att falla tillbaka på.

MP har i mina ögon en helt annan lojalitet från de andra partierna i form av stödröster. De kommer med all sannolikhet klara riksdagsspärren. Folk i KD, M etc vill inte ta i L längre då de är helt förvirrade. Möjligen att de skulle kunna få lite stöd om de ligger runt 3,8% I slutet av valrörelsen men det bedömer jag som väldigt osannolikt. De kommer ligga på knappt 3% och då tycker folk att stödröster är slöseri.

Jag kan bara gå tillbaka till mig själv. Jag hade röstat på MED om de var i närheten av en riksdagsplats. Det enda partiet med en riktig borgerlig agenda.

För mig som högerinriktad kinservativ är det helt bisarrt att vårt så kallade högerparti vill ha marginalskatter på 60% på låga inkomster. M är sossar light. Inte höger. Inte konservativa.
Citera
2021-06-24, 11:19
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Tvärtom borde det väl vara. UK kan ju inte uppbringa tillräckligt med stöd nu heller. Så nej. Lyckas man tygla V så kommer Löfvén snart tillbaks.

Rädslan är att en M-ledd regering där SD ingår kommer att normalisera SD redan nu.

Så sa källan inom S till någon av de stora dagstidningarna.

Ska se om jag kan leta upp artikeln.
Citera
2021-06-24, 11:19
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ja jävlar. MP räddades ju 2018 av den varma sommaren och skogsbränderna. Hade det regnat och varit allmänt kallt 2018 så hade så hade MP missat spärren och harvat vid 2% idag.
Jag unnar MP 3,95% i nästa val.
Citera
2021-06-24, 11:20
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
MP har i mina ögon en helt annan lojalitet från de andra partierna i form av stödröster. De kommer med all sannolikhet klara riksdagsspärren. Folk i KD, M etc vill inte ta i L längre då de är helt förvirrade. Möjligen att de skulle kunna få lite stöd om de ligger runt 3,8% I slutet av valrörelsen men det bedömer jag som väldigt osannolikt. De kommer ligga på knappt 3% och då tycker folk att stödröster är slöseri.
3% är annars den gräns som både V och KD alltid hade under sin barndom i riksdagen, och de fick alltid den sista 1%en i valet. Men det var nästan som en tradition, L har ingen sådan historik.
Citera
2021-06-24, 11:22
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
C är ett ytterkantsparti.
Ja alltså det är ju någon form av kameleont-parti där man liksom bara har i uppgift att smälta in med de största partierna och kasta skit på andra ytterkantspartier.

L får onödigt mycket skit mot sig jämfört med C.
Citera
2021-06-24, 11:22
Avslutad
Citat:
3% är annars den gräns som både V och KD alltid hade under sin barndom i riksdagen, och de fick alltid den sista 1%en i valet. Men det var nästan som en tradition, L har ingen sådan historik.

L har dömt ut sig själva genom att vara fullständigt värdelösa på allt de gör. Mauricio Rojas var lite vettig och blev landsförvisad. De har haft en profilfråga, skolan, och den har de kört fullständigt i botten. L är fan ett större skämt än MP. Förstår att ingen gillar dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in