Jag förkastar i princip allt du säger. Alla som följt tråden är väl medvetna om mina åsikter gentemot dig och för alla nya i tråden så är liksom-fb en mastodont-idiot. Att jag inte svarar på allt ditt dravel har att göra med att jag inte orkar gräva tillbaka till 1970-talet för att, återigen, bevisa vilket brutalt skitsnack du snackar, mr "Skånskan utgör ett lika stort problem för integrationen som somaliskan", och inte något tyst medgivande. Att du har fel är lika givet som att solen kommer gå upp imorgon. Jag klipper delarna som jag orkar svara på av ditt pladder så får du vara nöjd.
Citat:
Eftersom vi i Sverige alltid har haft en blandekonomi innebär detta också att det tenderar vara en väldigt specifik typ av verksamheter som är statligt styrda. Det har givetvis funnits fler som har sålts av och gällande t ex. försäljningen av vin & sprit är mitt enda motstånd att man inte fick tillräckligt betalt. Jag ser inga som helst problem med att släppa på spritmonopolet som fortfarande existerar förutsatt att man gör detta i kombination med adekvata säkerhetsåtgärder för att förhindra att vi kommer tillbaka till alkoholmissbruket som en gång präglade vårt land. Ett motstånd till dagens privatiseringar är i stort ett motstånd mot privatiseringar inom vård, skola och omsorg där det inte finns utrymme för vinster. Ur ett demokratiskt perspektiv så är detta även sunt eftersom det aldrig funnits ett folkligt stöd för vinster inom dessa områden. Att tro att någon per automatik är emot privat ägande därför dom inte tycker det är rimligt att företag gör pengar på sjuka människor är inget annat än korkat. Jag har inga som helst problem med att ex. Chrysler vinstmaximerar å sina ägares vägnar när dom utvecklar och säljer bilar samtidigt som jag har enorma problem med att Äldreboenden, vårdcentraler, energibolag m.m. gör det samma. Samhället kan slopa bilen och produktmarknader har dessutom global konkurrens som ställer andra krav på kvalitet för att kunna konkurrera - Det samma går inte att säga om tidigare nämnda verksamheter.
Ogillar man privatisering är man negativ till privat ägande. Och då är man i konsekvens därmed gillande av Sovjet och Nordkorea.
Citat:
Det finns enorma överlapp inom politiska ideologier. Att någonting hade varit acceptabelt under ett visst politiskt styrelseskick innebär inte per automatik att det är det samma som den politiska ideologin i helhet. Detta förstår dom flesta barn och smartare husdjur, men tydligen inte du? Motstånd mot fri prissättning inom fastigheter, eller snarare regleringar av prissättningen inom fastighetsmarknaden, är inte ett motstånd mot fri prissättning i helhet. Regleringarna existerar därför vi vet sedan länge att vi inte kan lita på fastighetsägare sköta prissättningen utan att skapa en kartell-verksamhet och pressa priserna upp snarare än ner. Det gör dom redan idag.
Jo, motstånd mot fri prissättning är just Sovjet-politik.
Citat:
Detta är så befängt och historielöst. Tage Erlander var en av dom hårdaste motståndarna till Sovjet som vårt land har sett vilket reflekteras i upprustningen av den svenska militären för att förhindra att vi blev just en öststat. Erlander omvandlade dessutom Sverige till världens 10:e starkaste ekonomi. Tror du det var planekonomi som låg till grund för detta? Din historieförvanskning är vidrig. Be om ursäkt.
Och så stor skillnad mellan Erlander och Stalin var det inte. Lite skillnad i metoder. Men det är ju inte metoder vi talar om. Nooshi citerar en som ville göra Sverige till en öststat.
Citat:
Det är nog riktigt. Erlander/Palme/Carlsson hade nog gått i opposition. Dock skall man komma ihåg att Carlsson grät i sina memoarer över att han inte fick samarbeta med Bildt. Och menar att om det hade varit Ulf Adelsson hade dom kunnat samregera. Kanske inte så långt från Löfven trots allt.
Bildt var en av Sveriges värsta statsministrar genom tiderna, något som till och med moderater är redo att hålla med om, som höll på att rasera landet och som dessutom borde ställts inför rätta när han läckte uppgifter till USA. Att denna människan fortfarande gör bort sig än idag genom sina smutsiga oljeaffärer och twitter-pladdrande borde göra det tydligt för samtliga vilket prakt-svin Carl Bildt är. Nog för att jag avskyr Löfven men ska vi titta på de borgerligas track-record i Riksdagen så ser det långt ifrån ljust ut. Adelsson hade givetvis varit en bättre statsminister än Calle.