2021-06-24, 10:09
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
massa skitsnack

Jag förkastar i princip allt du säger. Alla som följt tråden är väl medvetna om mina åsikter gentemot dig och för alla nya i tråden så är liksom-fb en mastodont-idiot. Att jag inte svarar på allt ditt dravel har att göra med att jag inte orkar gräva tillbaka till 1970-talet för att, återigen, bevisa vilket brutalt skitsnack du snackar, mr "Skånskan utgör ett lika stort problem för integrationen som somaliskan", och inte något tyst medgivande. Att du har fel är lika givet som att solen kommer gå upp imorgon. Jag klipper delarna som jag orkar svara på av ditt pladder så får du vara nöjd.

Citat:
Ogillar man privatisering är man negativ till privat ägande. Och då är man i konsekvens därmed gillande av Sovjet och Nordkorea.
Eftersom vi i Sverige alltid har haft en blandekonomi innebär detta också att det tenderar vara en väldigt specifik typ av verksamheter som är statligt styrda. Det har givetvis funnits fler som har sålts av och gällande t ex. försäljningen av vin & sprit är mitt enda motstånd att man inte fick tillräckligt betalt. Jag ser inga som helst problem med att släppa på spritmonopolet som fortfarande existerar förutsatt att man gör detta i kombination med adekvata säkerhetsåtgärder för att förhindra att vi kommer tillbaka till alkoholmissbruket som en gång präglade vårt land. Ett motstånd till dagens privatiseringar är i stort ett motstånd mot privatiseringar inom vård, skola och omsorg där det inte finns utrymme för vinster. Ur ett demokratiskt perspektiv så är detta även sunt eftersom det aldrig funnits ett folkligt stöd för vinster inom dessa områden. Att tro att någon per automatik är emot privat ägande därför dom inte tycker det är rimligt att företag gör pengar på sjuka människor är inget annat än korkat. Jag har inga som helst problem med att ex. Chrysler vinstmaximerar å sina ägares vägnar när dom utvecklar och säljer bilar samtidigt som jag har enorma problem med att Äldreboenden, vårdcentraler, energibolag m.m. gör det samma. Samhället kan slopa bilen och produktmarknader har dessutom global konkurrens som ställer andra krav på kvalitet för att kunna konkurrera - Det samma går inte att säga om tidigare nämnda verksamheter.

Citat:
Jo, motstånd mot fri prissättning är just Sovjet-politik.
Det finns enorma överlapp inom politiska ideologier. Att någonting hade varit acceptabelt under ett visst politiskt styrelseskick innebär inte per automatik att det är det samma som den politiska ideologin i helhet. Detta förstår dom flesta barn och smartare husdjur, men tydligen inte du? Motstånd mot fri prissättning inom fastigheter, eller snarare regleringar av prissättningen inom fastighetsmarknaden, är inte ett motstånd mot fri prissättning i helhet. Regleringarna existerar därför vi vet sedan länge att vi inte kan lita på fastighetsägare sköta prissättningen utan att skapa en kartell-verksamhet och pressa priserna upp snarare än ner. Det gör dom redan idag.

Citat:
Och så stor skillnad mellan Erlander och Stalin var det inte. Lite skillnad i metoder. Men det är ju inte metoder vi talar om. Nooshi citerar en som ville göra Sverige till en öststat.
Detta är så befängt och historielöst. Tage Erlander var en av dom hårdaste motståndarna till Sovjet som vårt land har sett vilket reflekteras i upprustningen av den svenska militären för att förhindra att vi blev just en öststat. Erlander omvandlade dessutom Sverige till världens 10:e starkaste ekonomi. Tror du det var planekonomi som låg till grund för detta? Din historieförvanskning är vidrig. Be om ursäkt.

Citat:
Det är nog riktigt. Erlander/Palme/Carlsson hade nog gått i opposition. Dock skall man komma ihåg att Carlsson grät i sina memoarer över att han inte fick samarbeta med Bildt. Och menar att om det hade varit Ulf Adelsson hade dom kunnat samregera. Kanske inte så långt från Löfven trots allt.

Bildt var en av Sveriges värsta statsministrar genom tiderna, något som till och med moderater är redo att hålla med om, som höll på att rasera landet och som dessutom borde ställts inför rätta när han läckte uppgifter till USA. Att denna människan fortfarande gör bort sig än idag genom sina smutsiga oljeaffärer och twitter-pladdrande borde göra det tydligt för samtliga vilket prakt-svin Carl Bildt är. Nog för att jag avskyr Löfven men ska vi titta på de borgerligas track-record i Riksdagen så ser det långt ifrån ljust ut. Adelsson hade givetvis varit en bättre statsminister än Calle.
Citera
2021-06-24, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Media, den ekonomiska eliten och den kulturella eliten har alla gjort gemensam sak. C (Annie) skall leda en mittenregering med S och diverse stödpartier. Så är det bestämt. Med de medel de har är det stor möjlighet att de lyckas, efter nästa val.

M, KD, SD är för folkliga, de lyder inte eliten. C och S gör allt för makten, den verkliga makten.

Eliten äger större delen av Sveriges media, därför är det mycket viktigt att SVT och public service värnar om sitt oberoende och inte låter sig utnyttjas.

Public service är väl ändå rätt lojala mot makten? På vilket vis är de oberoende? Ideologiskt? Finansieringsmässigt? Organisatoriskt?
Citera
2021-06-24, 10:13
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daskmoert
Det om oppositionen har du såklart rätt i. Men varför drog man då igång karusellen med misstroendeförklaringen, vad hoppas man göra efter att ha fällt Löfven?
Jag tycker misstroendet är skönt befriat från baktankar och taktik. V vill inte ha marknadshyror därför fällde de S. L M KD SD är högerpartier, därför fällde de s. partierna har bara röstat för vad de står för, ren demokrati. Nu är det upp till talmannen och partiledarna att reda ut problemen. Om de gör så utan banktankar och taktik så har vi vunnit något, demokrati regerar. Om man fortsätter med taktik så har ingen vunnit något. Utom V som fick bort marknadshyror.

Det är iallafall kul att Löfven står med i historieböckerna som den ende statsminister som röstats bort. Det är han värd.
Senast redigerad av Paris24 2021-06-24 kl. 10:15.
Citera
2021-06-24, 10:16
Avstängd
Om man ska "bena ut" situationen som nu uppstått på ett enkelt sätt gäller följande:
V fäller sittande regering p.g.av att de är emot fri hyressättning.
Endast två partier är emot detta, V och SD.
Vid röstning " hänger" KD, och M med V och SD trots att de är för fri hyressättning... men för att fälla S och få bort Löfven.
L la ner sin röst.
Nu börjar det bli besvärligt..
C gick just igenom svängdörrenn och är helt plötsligt är emot fri hyressättning...
Skulle då V, SD och C bilda koalitionsregering just för att dessa " är emot fri hyressättning? Knappast aldrig..
Brännpunkten är ju "fri hyressättning". Denna fråga överskuggar allt annat.
Det är denna fråga som orsakat situationen idag.
I min värld helt otroligt!!!
Det kommer ALDRIG komma ett logiskt avslut p.g.av detta! Aldrig!
Egentligen är vi tillbaka på ruta ett fast på källarplanet!
NU börjar fulspelet igen, endast för att positionera sej i maktens korridorer.
Svensk politik är på en så låg nivå så man baxnar!
Jag är minst sagt förvånad hur de tillåts hålla på som de gör...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Jag är helt säker på att L - som vill ha en borgerlig regering och bort med Löfven - inte törs fullfölja sitt nej till JÖK:en version 2 eftersom alternativet tycks vara nyval. Och med tanke på L:s låga opinionssiffror riskerar de att åka ur riksdagen. Och då förlorar L:s högsta representanter sina riksdagsplatser och alla generösa arvoden och privilegier som följer med riksdagsplatserna. Och oavsett politisk färg så sätter riksdagens ledamöter - med mycket få undantag - sina egna privilegier före politisk övertygelse. Så L kommer att göra vad som krävs för att slippa nyval.

Det riskerar de ju ändå att göra inom ett drygt år, så det är bättre för dem att ta den lilla chans som finns nu, även om det går till extraval. Att vara fortsatt stödhjul till sossarna skulle av allt att döma minska möjligheterna att hålla sig kvar i riksdagen. Långsiktigt kan det även vara gynnsamt för de enskilda ledamöterna att säga nej till den uppdaterade JÖK:en. Mer av det som försatt dem i det läge de är nu kan aldrig vara en väg framåt.
Senast redigerad av Charvet 2021-06-24 kl. 10:19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag tycker misstroendet är skönt befriat från baktankar och taktik. V vill inte ha marknadshyror därför fällde de S. L M KD SD är högerpartier, därför fällde de s. Det finns inga tankar om vad som händer, man har bara röstat för det som partiet står för. Nu är det upp till talmannen och partiledarna att reda ut problemen. Om man gör det utan banktankar och taktik så har vi vunnit något. Om man fortsätter med taktik så har inget lösts. men det är iallafall kul att Löfven står med i historien som den ende statsminister som röstats bort.

Det där får jag hålla med dig om. Jag tror röstningen var gjord av principiella skäl. Utan större eftertanke kring eventuellt efterspel.
Citera
Medlem
Detta är en medicinsk diagnos-mall:

1.Har överdrivna känslor av att vara viktig och betydande
2.Fantiserar ofta om till exempel rikedom, framgång, makt eller kärlek
3. Anser att den bara ska umgås med eller associera sig med viktiga personer eftersom den själv är så viktig
4. Har ett överdrivet behov av beundran
5. Har orealistiska uppfattningar om sina egna rättigheter – exempelvis förväntar sig personen ofta den bästa behandlingen när denne söker sådan
6. Utnyttjar andra för att uppnå sina mål
7. Saknar eller har bristande empati
8. Tror att andra är avundsjuka på denne, men kan också själv vara avundsjuk på andra
9. Beter sig högfärdigt eller arrogant.

Finns någon partiledare som stämmer in på sjukdomsdiagnosen?

Källa:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Narcissistisk_personlighetsst%C3%B6rning
Citera
2021-06-24, 10:19
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
L måste stödja budgeten. Vilket dom inte lär göra.

S tror det är troligare att M får bilda regering nu än efter ett nyval.
Tvärtom borde det väl vara. UK kan ju inte uppbringa tillräckligt med stöd nu heller. Så nej. Lyckas man tygla V så kommer Löfvén snart tillbaks.
Citera
2021-06-24, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Om man ska "bena ut" situationen som nu uppstått på ett enkelt sätt gäller följande:
V fäller sittande regering p.g.av att de är emot fri hyressättning.
Endast två partier är emot detta, V och SD.
Vid röstning " hänger" KD, och M med V och SD trots att de är för fri hyressättning... men för att fälla S och få bort Löfven.
L la ner sin röst.
Nu börjar det bli besvärligt..
C gick just igenom svängdörrenn och är helt plötsligt är emot fri hyressättning...
Skulle då V, SD och C bilda koalitionsregering just för att dessa " är emot fri hyressättning? Knappast aldrig..
Brännpunkten är ju "fri hyressättning". Denna fråga överskuggar allt annat.
Det är denna fråga som orsakat situationen idag.
I min värld helt otroligt!!!
Det kommer ALDRIG komma ett logiskt avslut p.g.av detta! Aldrig!
Egentligen är vi tillbaka på ruta ett fast på källarplanet!
NU börjar fulspelet igen, endast för att positionera sej i maktens korridorer.
Svensk politik är på en så låg nivå så man baxnar!
Jag är minst sagt förvånad hur de tillåts hålla på som de gör...

C har ju släppt punkten om fria hyror i nyproduktion. Den är ute ur matchen, nu ska man dock komma överens om andra punkter dvs man försöker få en jök 2.0. Detta med punkter som V kan acceptera men samtidigt också oppositionen. Eller sådant som är så pass attraktivt för endera sida (höger vänster) att de inte går ihop igen för att fälla regeringen.

Får dock ge Annie och C att i detta fall var man pragmatiska nog att inte gå vidare med en impopulär reform.
Senast redigerad av Merrelito 2021-06-24 kl. 10:22.
Citera
2021-06-24, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Detta är en medicinsk diagnos-mall:

1.Har överdrivna känslor av att vara viktig och betydande
2.Fantiserar ofta om till exempel rikedom, framgång, makt eller kärlek
3. Anser att den bara ska umgås med eller associera sig med viktiga personer eftersom den själv är så viktig
4. Har ett överdrivet behov av beundran
5. Har orealistiska uppfattningar om sina egna rättigheter – exempelvis förväntar sig personen ofta den bästa behandlingen när denne söker sådan
6. Utnyttjar andra för att uppnå sina mål
7. Saknar eller har bristande empati
8. Tror att andra är avundsjuka på denne, men kan också själv vara avundsjuk på andra
9. Beter sig högfärdigt eller arrogant.

Finns någon partiledare som stämmer in på sjukdomsdiagnosen?

Källa:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Narcissistisk_personlighetsst%C3%B6rning

Annie lider definitivt av detta. I Aktuellt igår verkade hon ha svårt att skilja på sig själv och C och pratade flera gånger om "jag" när hon menade partiet.
Citera
2021-06-24, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Ja jag är riktigt trött på det också och det är väldigt nedlåtande mot väljarna. De står och talar om för väljarna vad de ska tycka, tänka och känna som om de inte visste det själva. En programledare kan också ställa frågan, "hur ska vi tänka om detta?" och det är samma tema, de talar om hur folk ska tänka eftersom de anser att människor behöver lära sig den rätta läran. Kina skulle bli imponerad av vår MSM.

Det är tydligen viktigt att alla tycker lika, alla de som hävdar att de gillar olika.
Citera
2021-06-24, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Public service är väl ändå rätt lojala mot makten? På vilket vis är de oberoende? Ideologiskt? Finansieringsmässigt? Organisatoriskt?

Det beror ju på hur man definierar Makten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in