2021-06-23, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toiko1
Så fake id, børser i asia, betaling i usporbar monero, veksling av dash til btc for å hindre sporing, anonymiseringsopplegg osv peker ikke på kriminell erfaring? velvel. vil heller si kryptoriggen-fyren må ha gjort dette mange ganger antagelig i forbindelse med hvitvasking, narko ell.
Er det en finansmann inne i bildet også. Vi diskuterte denne paretosaken for en tid tilbake, men finansmenn er vel sjeldent også kryptomenn. Tidene kan ha forandret seg. Kryptomenn og finansmenn er sjelden drapsmenn. Hvilken interesse skal de eventuelt ha i å drepe eller kidnappe ei eldre dame.
Citera
2021-06-23, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Ingen problem. Kan se ut som politiet roter litt rundt uten mål og mening, men det blir vel slik når de leter etter den berømte nåla...Lurer på hvorfor kidnapper kun har nevnt den ene datteren i kidnappingsbrevet. Like kryptisk som krypto for meg. Er det en ledetråd eller helt tilfeldig. Ikke særlig pent gjort mot denne datteren. Kan de ha et nag i siden på henne av en grunn.
Han sier de har holdt øye med TH, AEH, datteren og resten av familien. Kanskje datteren er den som er mest sammen med sine foreldre og kidnapperen vil poengtere at han har sett det, at han virkelig har overvåket dem ? Ellers er innholdet i brevet den beste informasjonen vi har om GM.
Citera
2021-06-23, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av first.spring
Det er nok mange ting med det brevet som ikke gir mening. Men kjenner ikke detaljene rundt det utover det som har fremkommet i gjennom media. Men ut fra det jeg har lest, kan jeg ikke i min villeste fantasi se for meg at de som forfattet brevet og kryptorigget har noe som helst kriminell erfaring forut for denne hendelsen.
For å få et riktig bilde av GM må man lese mellom linjene. Han har overhode ikke gjort en god jobb når det gjelder å skjule sin identitet.
Citera
2021-06-23, 17:57
Medlem
Citat:
Så fake id, børser i asia, betaling i usporbar monero, veksling av dash til btc for å hindre sporing, anonymiseringsopplegg osv peker ikke på kriminell erfaring? velvel. vil heller si kryptoriggen-fyren må ha gjort dette mange ganger antagelig i forbindelse med hvitvasking, narko ell.
Enig
Citera
2021-06-23, 18:01
Medlem
Citat:
Er det en finansmann inne i bildet også. Vi diskuterte denne paretosaken for en tid tilbake, men finansmenn er vel sjeldent også kryptomenn. Tidene kan ha forandret seg. Kryptomenn og finansmenn er sjelden drapsmenn. Hvilken interesse skal de eventuelt ha i å drepe eller kidnappe ei eldre dame.

Tidligere politietterforsker og krimforfatter Jørn Lier Horst mener den siste utviklingen i Lørenskog-saken tegner et bilde av semiproffe aktører som befinner seg i en gråsone mellom forbrytelser og børs.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vAawpp/lier-horst-om-nye-kryptospor-mer-komplisert-enn-vi-har-trodd
Citera
2021-06-23, 18:16
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Han sier de har holdt øye med TH, AEH, datteren og resten av familien. Kanskje datteren er den som er mest sammen med sine foreldre og kidnapperen vil poengtere at han har sett det, at han virkelig har overvåket dem ? Ellers er innholdet i brevet den beste informasjonen vi har om GM.

Datteren som er nevnt i brevet er den yngste av dem, og er etter det
jeg har skjønt mindre knyttet til foreldrene og S4 enn den eldste datteren, som
har styreverv i alle farens selskaper.

Yngstedatteren bor også relativt langt fra sine foreldre, mens eldstedatteren
bor rett på andre siden av La*gva*net.

Så hvis noen har spionert på beboerne i S4, har de nok hatt størst sjans
for å observere eldstedatteren, tror jeg.
Citera
2021-06-23, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket

I sitt brev, sier den yngste datteren at hun har barn, som hun føler er indirekte truet. Har eldste datteren barn ?
Senast redigerad av OleStoltenberg 2021-06-23 kl. 18:25.
Citera
2021-06-23, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket

Da er det rart ikke hun også nevnes i brevet. Det henger bare ikke på greip at de kun nevner den ene datteren når aksjonen er så planlagt om den fremstilles.
Citera
2021-06-23, 18:33
Medlem
Citat:
Da er det rart ikke hun også nevnes i brevet. Det henger bare ikke på greip at de kun nevner den ene datteren når aksjonen er så planlagt om den fremstilles.
Kanskje han ikke valgte henne fordi hun er prest ?
Citera
2021-06-23, 18:47
Medlem
first.springs avatar
Citat:

Dette er basic knowledge for veldig mange som kastet seg på 2017-toget. For med kriminell erfaring ville nok vært ute etter å legge igjen færrest mulige spor. Redusere mulighetene for å bli oppdaget, og med tanke på at man skal kommunisere med en så lite teknisk motpart som TH så skal man også minimere motpartens muligheter til å gjøre feil. En kryptert eposttjeneste for kommunikasjon er alt man trenger. Vekslingen BTC-DASH er jo bare helt natta, og det samme med kommunikasjonsformen. Hele kryptorigget bærer preg av overtenking og utrygghet. De nissene som har laget det har mest sannsynlig ikke hvitvasket en eneste krone i hele sitt liv. At enkelte mener det motsatte viser bare hvor lite kunnskap folk flest har om teknologi og kryptovaluta.
Senast redigerad av first.spring 2021-06-23 kl. 19:00.
Citera
2021-06-23, 18:49
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Kanskje han ikke valgte henne fordi hun er prest ?

Det at hun har vært prest i forsvaret er nok i alle fall en viktig grunn til at politiet har "fredet" de. TEH går jo under hennes paraply igjen. Uten å spekulere, så er nok det en person jeg tror politiet gjerne skulle ha snakket mye mer med. Som TH selv sier, løsningen ligger lokalt.
Citera
2021-06-23, 19:24
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Dette er basic knowledge for veldig mange som kastet seg på 2017-toget. For med kriminell erfaring ville nok vært ute etter å legge igjen færrest mulige spor. Redusere mulighetene for å bli oppdaget, og med tanke på at man skal kommunisere med en så lite teknisk motpart som TH så skal man også minimere motpartens muligheter til å gjøre feil. En kryptert eposttjeneste for kommunikasjon er alt man trenger. Vekslingen BTC-DASH er jo bare helt natta, og det samme med kommunikasjonsformen. Hele kryptorigget bærer preg av overtenking og utrygghet. De nissene som har laget det har mest sannsynlig ikke hvitvasket en eneste krone i hele sitt liv. At enkelte mener det motsatte viser bare hvor lite kunnskap folk flest har om teknologi og kryptovaluta.

Dette låter veldig plausibelt, og styrker jo tanken om at rigget var der for å synes, ikke brukes.

Citat:
Det at hun har vært prest i forsvaret er nok i alle fall en viktig grunn til at politiet har "fredet" de. TEH går jo under hennes paraply igjen. Uten å spekulere, så er nok det en person jeg tror politiet gjerne skulle ha snakket mye mer med. Som TH selv sier, løsningen ligger lokalt.

Eldstedatteren er igjen under THs "paraply". Både hun og søsknene ville kanskje
hatt mer å fortelle hvis de ikke hadde TH bak ryggen hele tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in