Citat:
Ursprungligen postat av
Sinestro
Håller med dig om Kina.
Menar du nu helt plötsligt att folket förstår sig på politik alltså? Trodde din uppfattning var att de absolut inte gör det. Det är iaf min uppfattning.
paris-killen menar att folket inte kan ta ställning i sak-frågor som ja eller nej till massinvandring, ja eller nej till kärnkraft etc. för att de inte förstår politik.
Jag menat att det är samma kompetens som krävs när man tar ställning i sakfrågor som när man väljer politiska företrädare. Eller rättare sagt, det är svårare att välja företrädare eftersom de innan valet ljuger om vad de kommer göra efter valet. Att folk är idioter är alltså inget argument för den representativa varianten av demokrati.
Ska vi få riktig demokrati krävs alltså mer direkt inflytande av politiken, som att väljarna får rösta i sakfrågor och inte minst om t.ex. vem som ska vara statsminister. Som det är nu har vi en maktelit som utser landets ledare, vilket även t.ex. Kina har. Jag tycker vi borde kräva den makten för makteliten lämnar inte ifrån sig makt frivilligt.